Túra Za siedmimi divmi Korne

Kysuce sú jednoducho mojou srdcovou záležitosťou. Nuž darmo, korene nepustia. A tak je láska ku kraju akosi prirodzene zapísaná do môjho vnútra. Dvojnásobne to platí o hornokysuckej Korni, ktorá sa pre mňa stala útočiskom a úkrytom pred uponáhľaným svetom. Od detstva som si užíval pocit slobody, keď som bol mimo dosahu všetkých možných sietí a naplno som si mohol užívať krásu navôkol. To mi našťastie zostalo dodnes a kysucký duch ma vždy vie očariť natoľko, že dokážem odolať výdobytkom modernej doby, hoci sa veľa vecí zmenilo a spojenie so svetom je dnes aj v Korni bohatšie.

1 deň
jar – 20.03.2014
Kysuce: Západné Beskydy - Turzovská vrchovina
  • Najvyšší bod: 787,7 m n. m.
studničky na pútnickom mieste Živčáková (hora Živčák)
Čadca (vlak, bus)/Turzovka (vlak, bus) - Korňa (bus), parkovanie takmer všade popri ceste
» č.1077 Kysucké Beskydy, Kysuc (1:50.000)

Napriek častým návštevám som až do súčasných dní poriadne nepoznal niektoré zaujímavosti, ktorými sa môže obec Korňa pochváliť. K zmene skutočnosti prispel minuloročný počin, kedy sa v obci začalo výraznejšie hovoriť o tzv. siedmich divoch Korne. Ide o projekt realizovaný v rámci cezhraničnej spolupráce Poľska a Slovenska, ktorý dostal formu akéhosi náučného chodníka, ktorý návštevníka oboznámi so zaujímavosťami obce. Divy možno rozdeliť do kategórie hmotné, kam patrí prevažná väčšina a nehmotné. Hoci majú jednotlivé stanovištia čísla, netreba sa ich pridržiavať, nakoľko na seba nenadväzujú, takže je na návštevníkovi, akým spôsobom sa rozhodne ich spoznávať. Snažil som sa o vytvorenie akéhosi pešieho okruhu, ktorý spája všetky hmotné divy a možno ich takto navštíviť v priebehu pol dňa.

Korňa, osada Galuščákovci (bus Jendrisek) – veterný mlyn – Jančíkovci – Korniansky ropný prameň – Na Skotni (Skotňa) – lipy na Vígľaši – Skotňa – Žilovci (U Žilov) – Chajdovci (U Chajdov) – Zelenkovci (U Zelenkov) – Živčáková, pútnické miesto (hora Živčák) – Zelenkovci (U Zelenkov) – krížová cesta – Študentovci (U Študenta) – Mravcovci – korniansky cintorín – farský kostol Božského Srdca Ježišovho – drevený kostolík – Korňa, centrum

Prvým divom, ktorý udrie do očí hneď na začiatku obce, je veterný mlyn. Dostupnosť mlynu je absolútne bezproblémová. Pokiaľ sa do Korne vyberieme autobusom z Turzovky, treba vystúpiť hneď na prvej zastávke v obci - Jendrisek. Mlyn sa nachádza pár metrov od autobusovej zastávky na pravej strane cesty, neďaleko mosta ponad riečku Kornianku. Už na prvý pohľad ide o pekný doplnok a atraktivitu posilňuje fakt, že mlyn je plne funkčný, takže kto má záujem, môže si namlieť trocha múky. Informačná tabuľa pri mlyne nás informuje o tom, že ide o repliku mlyna z osady U Šuľcov, ktorého zariadenie si majiteľ doviezol z Ostravska. O replike by som však nehovoril, nakoľko starý mlyn, ktorý v pôvodnej osade stále stojí, sa trocha odlišuje od nového (viď foto). Nachádza sa hlboko v horách kornianskeho chotára a pre návštevníka neznalého terénu je nájdenie obtiažnejšie, pretože mnohé prístupové cesty sú značne zanedbané, resp. takmer zanikli úplne.

Po prehliadke mlyna sa vyberieme ďalej po obecnej ceste a po pár desiatkach metrov nás upúta žltá tabuľa s červenou šípkou, ktorá nás nasmeruje k druhému divu - Kornianskemu ropnému prameňu. Od cesty sa k prameňu dostaneme po stúpajúcej štrkovej ceste ani nie za 5 minút. Korniansky ropný prameň je naozaj zaujímavosť priam svetového charakteru a našinec sa s takýmto úkazom nestretne široko-ďaleko. Pri prameni sa dočítame, že ide o prirodzený povrchový výver ľahkej ropy s občasnými výronmi samozapaľujúceho sa metánu. S prieskumom náleziska sa začalo na konci 19. storočia. Ukázalo sa, že výdatnosť prameňa nie je dostačujúca na priemyselnú ťažbu. Keď stojíme pri prameni, môžeme cítiť charakteristický pach ropy a sem-tam sa na hladine objaví bublinka, ktorá je dôkazom aktivity prameňa.

Od prameňa sa vrátime späť na cestu a pokračujeme smerom "hore" do dediny. Približne po 10 minútach chôdze sa dostaneme do časti Korňa - Skotňa, ktorú spoznáme podľa "modrého" domu, vedľa ktorého sa nachádzajú malé potraviny. Od potravín treba ešte kúsok pokračovať po ceste a keď prejdeme cez most, dáme sa doprava. Pod lesom uvidíme ďalšiu informačnú tabuľu, ktorá nás informuje o treťom dive - stáročných lipách na Vígľaši. Lipy má Korňa zobrazené aj vo svojom erbe, paradoxne na tabuli sa o nich nedočítame vôbec nič, okrem toho, že majú niekoľko sto rokov. Konkrétne číslo uvedené nie je, ani nijaké iné podrobnosti. Dozvieme sa len fakt, že obec sa snaží aj v súčasnosti o vysádzanie líp na verejných priestranstvách. Od tabule sa k lipám dostaneme pohodlnou lesnou cestou za okamih. Netreba sa zľaknúť, pretože cesta nás privedie priamo pred dvere obývaného domu. Pred domom odbočíme vľavo z cesty do lesa a sme pri lipách. Ide naozaj o krásne stromy a lúčne okolie za lipami je priam idylické. Asi preto tu v ostatných rokoch pribúdajú nové domy.

Od líp sa vrátime opäť na cestu a zídeme kúsok späť smerom, ako sme prišli, až k potravinám "u modrého domu". Tu odbočíme do osady U Žilov. Asfaltovou cestou pokračujeme až na miesto, kde končí domová zástavba a pozvoľna prejdeme na lesnú cestu. Hoci ide o neoznačené cesty, stratiť sa je ťažko, nakoľko obec je popretkávaná desiatkami takýchto ciest a vždy natrafíte na nejakú osadu. Od Žilov nás čaká asi 30-minútové, pomerne strmé stúpanie. Pokiaľ sa niekomu podarí zísť z cesty, resp. cesta sa zrazu stratí, treba pokračovať stále priamo hore. Tým, že sa prostredie dlhšie poľnohospodársky nevyužíva, mnohé cesty stratili svoj jasný charakter. Pokiaľ stúpame priamo hore, zaručene sa dostaneme do osady U Chajdov, kde natrafíme na starý nefunkčný lyžiarsky vlek. To sme takmer na mieste štvrtého divu - hora Živčák. V súčasnosti ide o hojne navštevované pútnické miesto Živčáková, kde sa v roku 1958 turzovskému hájnikovi Matúšovi Lašutovi zjavila Panna Mária. Od roku 1993 na hore stojí malá kaplnka Panny Márie Kráľovnej Pokoja a priľahlý upravený areál s niekoľkými prameňmi. V súčasnosti návštevníka určite zaujme novostavba nového chrámu, ktorá je vo fáze výstavby. Po dokončení tu bude aj pútnický dom a veža kostola má slúžiť ako rozhľadňa. Čas strávený na hore závisí od konkrétneho návštevníka. Či si miesto popozerá zo záujmu ako turista, alebo ho využije na meditáciu a modlitbu, zaručene pocíti pokoj. Bez ohľadu na to, či verí, alebo nie. Ide naozaj o pekné miesto. Odporúčam výhľadové miesto z parkoviska pod novostavbou kostola. Ponad strechy osady U Zelenkov je nádherný výhľad na Korňu a jej osady a na ľavej strane horizontu na nás vykúka kráľovná Moravsko-sliezskych Beskýd - Lysá hora.

Zo Živčákovej pokračujeme po asfaltovej ceste, popri ktorej sa nachádzajú drevené zastavenia krížovej cesty. Cesta nás vedie striedavo cez les, lúky, osady až dolu do dediny. Kráčajúc ponad miestny cintorín sa nám ponúka pekný pohľad na centrum obce a pomaly, ale isto sa dostávame k poslednému hmotnému divu - k drevenému kostolíku. Treba prejsť cestou okolo nového farského kostola Božského Srdca Ježišovho a v mieste, kde cesta prechádza ponad rieku, kostolík neprehliadneme. Ešte v nedávnej minulosti sa aj pri kostole nachádzala informačná tabuľa, ktorá tam pri mojej ostatnej návšteve chýbala. Preto skromné informácie dopĺňam z internetu. Kostol vznikol v roku 1948 prestavaním súkromného domu istého kornianského učiteľa. Zasvätený bol Božskému Srdcu Ježišovmu a pre potreby obyvateľov slúžil až do roku 1994, kedy bol vysvätený nový farský kostol s rovnakým patrocíniom. V súčasnosti je z kostola farské pastoračné centrum.

Ak sme sa dostali až sem, prakticky sme prišli do centra obce, kde môžeme naše putovanie ukončiť napríklad posedením v niektorom z pohostinstiev. Zostali nám však ešte dva, tzv. nehmotné divy obce. Jedným z nich je drevená architektúra. S týmto divom sa v podstate môžeme stretnúť v celej obci. Takmer v každej osade sa nachádzajú typické ľudové stavby, ktoré reprezentujú unikátnu kysuckú architektúru. Pravdou je, že mnohé z nich sú poznačené modernejšími úpravami a minimálne strešná krytina už nie je tvorená pôvodným dreveným šindľom, ale plechom, či iným materiálom. Vytrvalému návštevníkovi sa určite podarí nájsť aj drevenice s pôvodnou strechou a takmer nezmenené od pôvodného stavu. Ako príklad uvediem dreveničku v centre obce oproti obecnému úradu, ktorá je naozaj malebná. Aj cestou zo Živčákovej, napríklad v osade U Študenta, môžeme natrafiť na pár pekných domov. Odporúčam len tak sa potúlať chotárom a nechať sa prekvapiť krásnymi zákutiami a popri tom objavovať drevenice dýchajúce minulosťou. Osady Škorňov Grúň, Šlahorka, Beskyd (Slezákovci), Nižní Slezákovci, Sobčákovci určite nesklamú. Ale výber je na návštevníkovi, veď Korňa ponúka viac ako tridsiatku osád.

Posledný div obce je z kategórie "ľudové tradície" a treba si naň počkať do predvianočného obdobia. Ide o tzv. hricov, ktorí boli akýmisi koledníkmi a zvyčajne chodili spolu s betlehemcami. Bývali oblečení do rôznych kožušín, na hlavách mali masky, ozdobení boli farebnými stuhami a boli vybavení množstvom zvoncov a plieškov, aby robili hluk. Dievčatám naháňali strach a tie, čo neposlúchali, zobrali so sebou. V rámci projektu Sedem divov Korne sa uskutočňuje podujatie venované týmto zvykom. Minulý rok to bolo v priebehu októbra, takže pre prípadný záujem treba pozerať webovú stránku obce, či iné informačné portály z regiónu Kysúc.

Toľko o siedmich divoch Korne. Pozývam teda všetkých do krásnej hornokysuckej obce a som si istý, že okrem uvedených divov vám obec ukáže omnoho viac. Pohodu, pokoj, krásu a hlavne slobodu, ktorá je v kysuckých lesoch doma.