Útulňa

Poľovnícky zrub Tajch pod Veľ. Chochuľou

03.05.14
Putovanie hrebeňom Nízkych Tatier z Donovál po Ďurkovú je dlhé, a navyše v hôľnych pasážach ľahko dochádza ku zmenám počasia. Človek môže mať trasu dopredu naplánovanú, no nepredvídateľné okolnosti zvyknú plány hravo otočiť "hore nohami". V týchto prípadoch sa strecha nad hlavou a teplo hodí ako soľ. Jeden prístrešok, ktorý môže poslúžiť ako úkryt, sa nachádza v Hiadeľskom sedle, no ak vás nečas zastihne v oblasti Veľkej Chochule a Košariska, môže dobre poslúžiť prístrešie opustenej chaty Tajch.

Poľovnícka chata sa nachádza na hranici lesa v závere Sopotnickej doliny, na južnom svahu Veľkej Chochule v nadmorskej výške cca 1300 m. Doslova verandou objektu vedie zelená turistická značená trasa z obce Brusno (bus, vlak) na vrchol Veľkej Chochule (rázcesie s červenou TZT E8). Prechod dlhou Sopotnickou dolinou po zelenej značke na chatu trvá cca 4 hodiny, zostup z Veľkej Chochule k nej trvá cca 40 minút. Chodník z Veľkej Chochule miestami vedie hustým pásmom kosodreviny, čo môže značne obmedziť priechodnosť a orientáciu v zlom počasí. V lete je málo frekventovaný chodník viditeľný, horšie je to v zimných mesiacoch.

Tajch je drevená, chátrajúca poľovnícka chata so sedlovou strechou a prekrytým vstupom. Tvoria ju dve priestranné miestnosti. Vchodové dvere vedú do bývalej kuchyne, ktorá je teraz prázdna a zvykne v nej byť prichystané drevo. S bývalou kuchyňou susedí rovnako priestranná izba vybavená výkonnou liatinovou pecou. V izbe nájdeme okrem pece drevený stôl s lavicou, kovovú posteľ a osem matracov, za dverami je nástenný a stojanový drevený vešiak. Na matracoch sa pohodlne vyspí 10 ľudí, v prípade núdze aj viac. V skromnej výbave chaty nájdete metlu a rámovú pílu. Dvere medzi izbou a kuchyňou sú v celkom dobrom stave a dajú sa zavrieť, vchodové dvere chaty sú deravé. Pec je dostatočne výkonná a obývateľnú izbu hravo vykúri. Na podkrovie chaty sa dá vyliezť z vonkajšej strany cez dieru v štíte, no je tam neporiadok a ako úkryt môže poslúžiť naozaj len v prípade núdze. Zaujímavosťou objektu je návštevná kniha.

Voda a drevo

Voda sa nachádza v žľabe cca 10 minút chôdze západne od chaty, vedie k nej traverzový poľovnícky chodník. V bývalej kuchyni chaty zvykne byť prichystané suché drevo, no osobne by som sa na to nespoliehal. V okolí zrubu rastie bukový les, kde nie je problém nájsť množstvo kvalitných suchých konárov, dokonca aj v zime, keď je snehová pokrývka.

Zaujímavosti

Sopotnická dolina bola od nepamäti využívaná na ťažbu dreva a pálenie drevného uhlia na banícke účely. V lokalite Tajch bola pod Veľkou Chochuľou v roku 1928 postavená útulňa pre lesných robotníkov. Pravdepodobne je to chata, o ktorej píšem, no nie som si istý. Zatiaľ najstarší nápis, čo sme našli vyrezaný v tráme, je z roku 1948.

Vyťažené drevo sa dolinou prepravovalo plavením. Na hornom toku Sopotnice boli pre tento účel v roku 1928 vybudované drevené žľaby pospájané z kmeňov stromov s veľkým priemerom vytesané do tvaru válova a zásobované vodou z takzvanej klauzúry - tajchu. Pozostatky rizní a klauzuly by mali byť na niektorých miestach rozpoznateľné dodnes.

Popri chate chodievam pár rôčkov a sledujem, ako sa mení. V minulosti sa často stávala terčom vandalov a bol v nej veľký neporiadok, čo vyvrcholilo jej uzamknutím. Neskôr bol objekt znovu otvorený (čo je až doteraz) a najnovšie badať činnosť dobrých ľudí, ktorí chatu upratali a občas sa o ňu starajú, o čom svedčí aj kniha návštev, no najmä poriadok.

Autori fotografií: Juraj Mucha a Matúš Morong

Poľovnícky zrub Tajch pod Veľ. Chochuľou 13/08/19 18:26 22 príspevkov

Cyklotúra Okolo Breznianskej kotliny cez Krátke a Rohoznú Tento rok som si na záver cyklosezóny plánoval poctivú jazdu v Nízkych Tatrách, no zosúladiť voľné dni s pekným počasím bolo nad moje sily a nakoniec, kým v dolinách lialo, viacero úsekov cyklotrás vyššie skončilo pod snehom. Sklamaný z „babieho leta“ preto sadám k počítaču, listujem si v archíve fotiek a spomínam na jesenné cyklovýlety z minulých rokov. Nakoniec jeden z virtuálne oživených výletov prinášam aj vám. 03/11/16 Juraj Mucha Veporské vrchy
Správa Otvorenie nového zrubu v sedle Burda Zrub Burda v Národnom parku Muránska planina je obnovený. Bývalý drevený zrub, ktorý zničil v novembri 2012 požiar, sa aj napriek svojej krátkej histórii pozitívne zapísal do povedomia turistickej verejnosti. Preto sa myšlienka vybudovania nového objektu objavila prakticky ihneď po požiari a stretla sa s pozitívnou podporou verejnosti. 15/07/15 Juraj Mucha Správy
Test Batoh Lowe Alpine Axiom Cerro Torre 65 Batoh, ktorý si predstavíme, ma svojím zjavom zaujal už v zabalenom stave, a tak som sa s chuťou pustil do objavovania jeho vlastností. Axiom Cerro Torre je všestranný veľkoobjemový batoh určený na viacdňové trekingové aktivity a cestovanie. Zjednodušene by sa dal charakterizovať ako multifunkčný univerzál, na prvý pohľad nie príliš technickej konštrukcie. Po jeho prvotnom pokusnom naplnení vankúšmi a paplónom som netrpezlivo sledoval kalendár s termínom plánovanej túlačky Veporskými vrchmi, aby som ho vyskúšal v teréne. 01/07/15 Juraj Mucha Batohy

Túra Glarnské Alpy – ku Spitzmeilenhütte Nechce sa mi tomu veriť. Je pol jedenástej v noci a vonku v tme neustále prší. Pritom predpoveď počasia na zajtra jasne hovorí o modrej oblohe a veľmi príjemných teplotách na túto časť roka. Spoľahnúť sa na serióznosť švajčiarskych meteorológov? Skúsim. Nachystám si veci do hôr. Láka ma to tam. Zažil som totiž Alpabfahrt v obci Mels. Slávnostný jesenný návrat dobytka z letných pastvín. Trvá to zvyčajne tri víkendy. Cez dve desiatky slávnostné vyzdobených stád si majitelia rozoberú do svojich maštalí. Výzdobu hocktorej kravičky by závidela aj nejedna krojovaná nevesta. Je to aj divácky zaujímavé divadlo. No svedčí to aj o rozsiahlosti priestorov, ktoré salaše (Alp) pre svoju činnosť potrebujú. A táto oblasť je mojím cieľom. Terén pod vrchom Spitzmeilen a tam položená chata Spitzmeilenhütte. dnes Vladimír Mikuš Svet
Pozvánka Festival Cestou necestou chystá šnúru v 21 mestách S jeseňou prichádza tradične aj nová šnúra festivalu Cestou necestou, tentokrát až 21 mestách SR, od 16.10. do 28.11.2019. Najväčšie podujatie sa bude konať od 8.-10.11.2019 v bratislavskom DK Ružinov, kedy je pripravených 50 prednášok v troch sálach. Témy sú pestré, skialp, vysokohorská turistika, paragliding, bicykle, plavby či stopovanie cez najrôznejšie krajiny. včera Redakcia Festivaly a premietania
Túra Túlačka cez Vlčí kút, Rakytu a Veľkú Somorovú Tribeč mi prirástol k srdcu. Napriek temnej povesti, ktorá vznikla po vydaní známeho slovenského hororu, je to skôr útulné, neveľké pohorie, priam ideálne pre tiché táranie sa v krásnej prírode. V tomto prípade som si chcel dopriať krátku túlačku v okolí Loviec a zároveň článkom otváram edíciu “Paliho bezvýznamných vandrov”. včera Pavol Timko Tribeč

Poľovnícky zrub Tajch pod Veľ. Chochuľou 13/08/19 18:26 22 príspevkov
    • Nízke Tatry - Ďumbierske Tatry: hrebeň Prašivej, na JV od Veľkej Chochule v závere Sopotnickej doliny
    • na matracoch cca 10 ľudí núdzovo aj viac
    • voľne prístupná poľovnícka chata bez hospodára
    • v potôčiku cca 10 minút západne od chaty
    • Brusno (vlak, bus) - záver Sopotnickej doliny (zelená značka)
    • v zime ťažko priechodný chodník z Veľkej Chochule (kosodrevina)