Monografia Podzemie Malých Karpát

07.05.14
Pri čítaní informačných panelov rozpracovaného Sandbersko–pajštúnskeho geoparku (SAPAG)? ma jeden z nich doviedol cez spleť internetu až k tejto tematicky nevšednej publikácii. Monografia mapuje banskú činnosť v Malých Karpatoch od začiatkov až do súčasnosti. Jednotlivé lokality sú opísané menom doliny alebo vrchu, v ktorom sa kutalo. Už pri prvom prelistovaní zistíme, že pohorie ukrýva zaujímavé štôlne, šachty a bane. Potulkami, najmä mimo turisticky značených trás a hľadaním nejakej „vstupnej diery“ alebo povrchovej jamy, získava kniha na zaujímavosti.

Forma

Stredný formát knihy: 16,3 cm x 23,3 cm
Zostavil: Peter Ondrus
Fotografie: Silvia Bednárová, Radovan Bednár, Tatiana Darulová, Michal Chmulík a Peter Ondrus
Grafická úprava: Silvia Bednárová
Váha: 480 g
Obal: mäkký
Papier: hladký, lesklý
Tlač fotografií: kvalita na úrovni fotografickej publikácie
Cena: 10,- €.

Ako názov napovedá, dočítame sa o podzemných dolovaniach a prieskumoch, ale aj o ťažbe na povrchu, kde horniny a žily nerastov vystupovali z hlbín Malých Karpát. Príťažlivo je opísaná história 700–ročnej ťažby, pričom sa nezabúda ani na miesta, ktoré v dôsledku zasypania alebo pohltenia prírodou sú vidno iba v takmer nebadaných náznakoch.

Monografia zrozumiteľným jazykom vysvetľuje, ako ťažené nerasty vznikali, akým spôsobom sa spracovávali a na čo sa používali. Prezradím, že sa dozvieme aj o ťažbe zlata a striebra, ktorá prebiehala s väčším či menším úspechom v rôznych historických obdobiach. Ako ďalšie suroviny sa získavali antimonit, pyrit, mangán, baryt, limonit a polymetalické rudy. Dočítame sa o ťažbe a spracovaní svetoznámej marianskej (mariatálskej) čiernej bridlice. Taktiež sú vymenované povrchové lomy na ťažbu kameňa. Dozvieme sa napríklad, že piliere, ktoré môžeme pozorovať pri prechádzke pod Pajštúnom a Sandbergom, sú pozostatkami nákladných lanoviek. Opisované lokality sú pozdĺž oboch strán celého pohoria od Bratislavy-Rače po Smolenice a od Záhorskej Bystrice po Kuchyňu. Krst knihy sa uskutočnil v Marianke 1. 5. 2013 pred kaplnkou sv. Barbory, patrónky baníkov.

Obsah a kapitoly

Na prvej strane sa prostredníctvom pútavej povesti prenesieme do čias minulých, kde si priblížime ťažký a namáhavý život haviarov. V úvode je popísaná geologická stavba a vznik pohoria. Ďalšie kapitoly sú zoradené podľa ťažených a preskúmavaných druhov drahých kovov a úžitkových nerastov. Ku koncu publikácie sa autor venuje otázke zásob rúd a ekologickým aspektom ťažby. Posledná kapitola varuje pred rizikom hroziacim z prepadu terénu, respektíve upozorňuje na možnosť zrútenia sa osôb do otvorených hlbokých a častokrát zatopených komínov. Kniha je doplnená zaujímavými fotografiami, ktoré po letmom nahliadnutí pritiahnu k čítaniu a nakoniec aj do prírody za hľadaním pamätníkov banskej činnosti.

Autor

Knihu vydal Spolok pre montánny výskum, ktorý bol založený v roku 2010. Účelom spolku je vyvíjať aktivity na záchranu, spoznávanie a propagáciu starých banských diel a banských technických pamiatok. Kniha je dostupná na webovej stránke združenia, objednáva sa elektronickou cestou cez info(at)montanistika.sk.

Inšpirácia

Pri porovnávaní opisov lokalít s TuristickaMapa.sk sa dajú nájsť napríklad tieto zmapované miesta:

- Pozostatky banskej činnosti a banskej úvraťovej železnice z Perneku na zvoz pyritu a antimonitu
- Pernecká baňa
- Opustená pernecká baňa
- Lampáš nad vchodom do bane
- Vetracia šachta nad starou štôlňou

Kuchyňa

- Stará prieskumná štôlňa pri Kuchyni
- Vchod do opustenej bane v Köberlingu
- V starej opustenej štôlni

Marianka

- Bridlicová štôlňa v Marianskom údolí
- Zoznam vybraných baní v Malých Karpatoch

O bohatej histórii baníctva svedčia aj náučné banské chodníky v Pezinku a Modre. Kniha môže poslúžiť tvorcom geoskrýš pri zriaďovaní nových miest. Pod dojmami uvedenej knihy mi nedá nespomenúť, že by som v mojej knižnici uvítal obdobnú publikáciu o malokarpatských jaskyniach, úzkorozchodných železniciach alebo o vojenských opevneniach z obdobia 1. svetovej vojny a pred 2. svetovou vojnou.

Po prečítaní monografie sa mi vybavila spomienka na Medvediu štôlňu v ústi Žiarskej doliny v Západných Tatrách. Verím, že aj v Malých Karpatoch by sa našlo miesto pre verejné sprístupnenie banského diela. Nechajme sa prekvapiť, čo prinesie rozvoj cestovného ruchu a zatiaľ sa uspokojme aspoň s unikátnou publikáciou.

Užitočné odkazy

www.montanistika.sk (Spolok pre montánny výskum)
Kniha o baniach a baníctve v Malých Karpatoch
Zúčastnili sme sa otvorenia banského náučného chodníka v Pezinku
Združenie baníckych spolkov a cechov Slovenska
Mapový server starých banských diel

Monografia Podzemie Malých Karpát 21/05/14 14:51 9 príspevkov

Túra Severný Spiš, Pieniny – Cesta minerálnych prameňov Predstavíme si zaujímavú myšlienku turistického pospájania minerálnych prameňov s využitím trasovania pôvodných turistických chodníkov, na ktorých je vyznačená vlastná miestna značka. Spolu sem patrí jedenásť obcí s dĺžkou do 100 km, projekt zahŕňa aj revitalizáciu okolia prameňov a osadenie infotabulí. Zaujímavou atrakciou je Kneipp terapia - šliapací kúpeľ pri prameňoch vo Vyšných Ružbachoch a v Lackovej. Obe spomínané miesta navštívime a budeme im podrobnejšie venovať nasledujúce riadky. 30/09/19 Roman Matkovčík Spišská Magura
Túra Spišské Bystré – náučné chodníky Predstavíme si dva miestne náučné chodníky, ktoré by sme momentálne márne hľadali v mapových podkladoch rôznych výrobcov. A práve táto skutočnosť je jedným z dôvodov, ktorý nás sem priťahuje. Máme sľúbené pieskovcové útvary, zdokumentovanú banícku a partizánsku históriu, a hlavne malebné výhľady na okolie Kozích chrbtov. 22/09/19 Roman Matkovčík Nízke Tatry
Túra Beskid, Kasprowy Wierch a Dolina Gąsienicowa v zime V predchádzajúcej časti sme si predstavili prechádzku na hraničný hrebeň v letnom čase. Išlo o preskúmanie terénu pred zimou. Tentokrát sa po takmer rovnakých stopách vydáme bielou Gąsienicowou dolinou, keď bude lákadlom pohľad na zatvorenú slovenskú krajinu Vysokých a Západných Tatier. Na začiatok pridáme krátku prechádzku za výhľadmi ponad Kotlinu Zakopiańsku a na takmer celé Tatry. Posledný deň bude patriť vzácnemu zoskupeniu kolíb - “Bacówiek” na lúke Polana Kopieniec. 18/06/19 Roman Matkovčík Tatry, Západné Tatry, +

Túra Okolo Omšenia cez Baske, Homôľku a Bartošovicu Bez mučenia sa priznám, že Strážovské vrchy sú pre mňa takmer nedotknutým terénom. Lezenie pri Omšenskej Babe a silvestrovský pobyt v Chvojnici sa odohrali ešte hlboko v minulom tisícročí. Už ani neviem, prečo som sa začal ňúrať v mape práve okolo Omšenia – vrchy, výhľady, pramene, prístrešky – každopádne sa mi zrodil v hlave hrubý koncept. Najprv som mal ísť sám, ale potom sa Monike podarilo odtrhnúť sa od povinností, a tak sme mohli vyraziť v kompletnej zostave aj s Hugom a Čili. dnes Pavol Timko Strážovské vrchy
Túra Mních z Martinčeka Liptov je plný skvelých miest ako stvorených pre výlet. Napriek tomu sa vám môže hodiť aj tento môj tip, vhodný najmä pre rodiny s deťmi. Vyberieme sa totiž na krátku prechádzku na vŕšok Mních, týčiaci sa rovno nad Ružomberkom. Výhľady sú zaručené. včera Andrea Morongová Veľká Fatra a Choč
Túra Tiesňava Prieboj a Peňažná z Ihráča Vždy ma poteší, keď domáci poznajú svoje okolie, zaujímavé lokality v ňom, keď vedia ich históriu a hlavne, keď si uvedomujú jej krásu a význam. Nie je to vždy tak. Veď z nejednej pamiatky sa už stalo smetisko alebo bola zničená kvôli vlastnému sebeckému prospechu. Taktiež ma teší, keď si tieto vedomosti nenechajú len pre seba, ale pamiatku sprístupnia, hoci aj miestnym značením, a tak umožnia, aby aj iní ľudia mohli obdivovať jej krásu a oceniť jej hodnotu. včera Danka Tomášiková Kremnické vrchy

Monografia Podzemie Malých Karpát 21/05/14 14:51 9 príspevkov
    • Spolok pre montánny výskum
    • monografia
    • hladký leský papier
  • Ostatné info
    • 10 €
    • Túto značku nepredáva žiaden z obchodov v našej databáze.