Biskupské chyžky - stodola

24.05.14
Národný park Slovenský raj poskytuje svojim návštevníkom veľa možností predovšetkým na typickú jednodňovú turistiku s prípadným prenocovaním v podhorí. Aj z tej najodľahlejšej časti sa dá do 2 až 3 hodín vrátiť do civilizácie. Zrejme aj preto je táborenie, stanovanie a bivakovanie obmedzené výhradne na areály kempingov Podlesok, Čingov–Ďurkovec, Dedinky a v zastavanom území obcí. V prípade náhlej zmeny počasia však zaiste padne vhod dočasné núdzové útočisko priamo v srdci národného parku.

Poloha a história

Dvojica drevených stavieb - zrubová chata a hospodárska budova - stoja na rázcestí Sokolej doliny a Veľkého Kyseľa na planine Glac. Ich pomenovanie - Biskupské chyžky - je odvodené od dlhoročného vlastníka lesných a poľnohospodárskych pozemkov v okolí, ktorým je Biskupstvo Spišské Podhradie. S miestom je spájané pôsobenie biskupského horára Tomáša Kuchtiaka (1898 - 1973), najdlhšie slúžiaceho lesníka v letanovskej Hajdučni.

V rokoch 1925 - 1960 boli okolité lesy súčasťou poľovného revíru brnenského podnikateľa Maximiliána Szobischeka. Revír bol od horárne lesníka Kuchtiaka dosť vzdialený a je zaujímavé, že lesník zdolával náročný terén s prevýšením 500 metrov pomocou jazdeckého koňa. Drevená chyžka slúžila lesným robotníkom na skladovanie náradia a materiálu pri jarných sadbových prácach. V blízkosti bola aj lesná škôlka na prípravu sadeníc.

Chyžky nemôžete obísť na rázcestí turistických značiek (žltej a zelenej) v centrálnej časti národného parku na severnom okraji Veľkej Poľany, len na skok od záverov atraktívnej Sokolej doliny a Veľkého Kyseľa. Polhodina chôdze ich delí od záverov ďalších roklín - Suchej Belej, Stredných Piecok a Malého Kyseľa.

Opis objektu

Na menšej lúke pri ceste stojí uzamknutá lesnícka chatka a jej priestranná hospodárska budova, ktorá bola v čase našej návštevy skoro prázdna s otvorenými vrátami na oboch koncoch. V menšej predsieni v prednej časti je len stôl, pár klátov a rebrík do podkrovia. Tam je “letisko” s rozmermi 8 x 5 metrov, zakryté strechou z drevených šindľov. Na niektorých miestach môže zatekať, ale inak je zachovalá. V zadnej časti prízemia je veľká prázdna miestnosť s doštenou podlahou. V prípade nepriazne počasia tu tak nájde úkryt aj celý autobus turistov.

Súčasťou areálu chyžiek je aj oddychové miesto s dvomi veľkými stolmi s lavicami, ohnisko, informačný panel (z ktorého som čerpal niektoré informácie do článku), latrína a odpadkový kôš. Skrátka ideálne miesto na krátky oddych a občerstvenie po výstupe niektorou z roklín Slovenského raja.

Biskupské chyžky - stodola 24/10/19 22:52 8 príspevkov

Prístrešok Pozorovateľňa vtáctva Duna Počas leta 2016 sa objavila na brehu Dunaja pri zdrži Hrušov zvláštna stavba. Jej oblé tvary podobné vtáčiemu krídlu priťahujú pohľady všetkých cyklistov a korčuliarov na hrádzi. Kto podíde bližšie, dozvie sa z plagátov na jej stenách, že ide o netypickú, dizajnovú pozorovateľňu vodného a sťahovavého vtáctva. Je výsledkom bilaterálneho projektu Fakulty architektúry STU v Bratislave v spolupráci s Bergen School of Architecture, ktorého súčasťou boli aj workshopy, kde návrh pozorovateľne postupne vznikal. Napohľad útla a útulná stavba poskytuje nielen výhľad zo strešnej obliny, ale aj prístrešie, tieň a pohodlie na oddych či opaľovanie s výhľadom na riečne ostrovy plné života. 08/10/16 Matúš Morong Podunajsko
Predstavenie Panorámy do vrecka – aplikácia PeakFinder Earth Konečne je to tu. Jeseň upratuje v plnom chvate. Novembrové severáky zhadzujú posledné lístie zo stromov, vzduch sa mrazivo vyčistil a hmyz kape v celých húfoch. Výhľady sa zrazu rozšírili z najbližších zaparených grúňov cez pol Slovenska. O chvíľu príde zima a Hiking galériu opäť zaplníme fotkami bielych Tatier zo vzdialených pahorkov a Fatier. Ideálny čas na... áno, na túru! A ešte na predstavenie jednej mobilnej aplikácie, ktorú si zapínam čoraz častejšie. PeakFinder (Hľadač vrcholov) razom spraví experta na panorámy aj z "nevedka", pre ktorého je Inovec len syr a pletie si Veľkú s Malou. 11/11/15 Matúš Morong Navigácia
Recenzia Prabos Tundra GTX Značku Prabos som mal donedávna podvedome spätú len s ponukou ARMY-shopov a výstrojom silových zložiek. Až nedávno publikovaný PR článok upriamil moju pozornosť na produktový rad Prabos Profi, v ktorom firma ponúka pestrú paletu trekingových topánok. Nálepka Made in Czech Republic ma prinútila pohľadať aj nejaké ohlasy na webe. Zisťujem tak, že domáci výrobca má svoju históriu a fanúšikov aj medzi turistami. Ponuku na vyskúšanie páru s označením Tundra GTX som nemohol odmietnuť. 06/05/15 Matúš Morong Obutie

Túra Hontianske Nemce – Viničný vrch – Sebechleby Keď sme sa chystali do Dudiniec, všimol som si, že na TuristickaMapa.sk pribudli miestne značenia. Zo Sebechlieb do Dudiniec som po zelenej už išiel, a tak som privítal možnosť ísť okolo Sebechlieb po miestnej modrej značke, ako odbočke z modrej Hontianske Nemce – Počúvadlianske jazero. Totiž, dostať sa tam alebo z tade do Dudiniec bolo nemožné, a naopak, do Sebechlieb chodil autobus často. Čakalo ma však jedno prekvapenie za druhým a ani jedno nebolo príjemné. dnes Miroslav Svítek Štiavnické vrchy
Podcast O Geocachingu s Matúšom Morongom Geocaching je hra založená na hľadaní skrýš pomocou GPS. Pôvodne išlo o malú komunitnú záležitosť, museli ste totiž mať GPS prístroj, ktorý nebol práve lacný. Tak sa ku Geocachingu dostávali najmä turisti, ktorí mali takýto prístroj kvôli navigácii v horách. Zásadnejší prienik do mainstreamu prišiel s nástupom smartfónov. V dvanástej epizóde podcastu HIKING.SK sme sa rozprávali s Matúšom Morongom, našim autorom. Je dlhoročným kešerom, aktuálne pôsobí ako reviewer a medzi kešermi je známy pod nickom Rikitan. 20/11/19 Ľubomír Mäkký Rozhovory
Túra Važecká dolina s deťmi Uznávam, že názov článku je trochu zavádzajúci, keďže Važecká dolina je jediná z hlavných vysokotatranských dolín, ktorej dnom nevedie turistický chodník. Po jej západnom okraji však vedie chodník na Kriváň, ktorý umožňuje množstvo pohľadov do doliny, dávajúc tak príležitosť dostatočne ju spoznať. V rámci nášho rodinného spoznávania tatranských dolín využívame túto možnosť a v jeden horúci letný deň sa vyberáme do „odľahlejšej“ časti Tatier. Našim cieľom nie je Kriváň, ten je zatiaľ privysoko, skôr ide o to nestratiť v horúcom lete kondíciu a zároveň sa trochu schladiť na nejakom peknom mieste vo výškach niekde nad kosodrevinou. včera Peťo Nový Vysoké a Belianske Tatry

Biskupské chyžky - stodola 24/10/19 22:52 8 príspevkov
    • Slovenské rudohorie: Spišsko-gemerský kras - centrálna časť Národného parku Slovenský raj - planina Glac - severný okraj Veľkej poľany
    • v otvorenej stodole na podlahe alebo na povale s vlastným spacákom a karimatkou
    • otvorená hospodárska budova
    • prameň v závere doliny Veľký Kyseľ
    • stoly, lavice, ohnisko, latrína