Túra Biela a Červená skala z Podbiela

Rada by som vám predstavila veľmi pekné miesta v oravskej obci Podbiel. Absolvujeme prechádzku pamiatkovou rezerváciou Bobrova raľa a prejdeme si náučný chodník Biela a Červená skala. Zámerne som vybrala túto túru, pretože by som vám rada ukázala nekomerčnú časť Oravy. Roháče bývajú plné ľudí a pôsobia na mňa dosť masovo, tak radšej vyhľadávam menej navštevované lokality.

1 deň
jar – 20.04.2014
Orava: Oravská vrchovina
Podbiel (vlak, bus, parkovanie pri kostole)
» č.1095 Chočské vrchy (1:50.000)

Otvorila som mapu a preštudovala danú lokalitu a výber bol jasný. Na internete som úplnou náhodou našla krásne výhľadové fotky z Červenej skaly, tak ma to tam ťahalo ako magnet. Nechajte sa zlákať vôňou starých dreveníc, z ktorých ide pokora doby a nechajte sa unášať peknou prírodou s krásnymi výhľadmi.

Výstup na Červenú skalu

Podbiel – Pod skalkami – Červená skala – Podbiel

Podbiela sme išli cez most po modrej značke a odtiaľ sme obdivovali obrovskú skalu sfarbenú na červeno. Zabočili sme k smerovníku, ktorý nás informoval o výstupe na Červenú skalu za 35 minút. Bola tam náučná tabula Nálezisko amonitov (morské hlavonožce, ktoré majú vonkajšiu schránku - ulitu). Najstaršie známe amonity pochádzajú z vrchného devónu (pred 340 mil. rokov). Ich výskyt v lokalite dokumentuje, že v určitom období tu bolo more. Dnes môžete nájsť skamenené odtlačky týchto živočíchov v blízkosti tabule pod Červenou skalou.

Po drevenom mostíku sme stúpali do kopca. Začalo pršať, ale to nás vôbec neodradilo. Obdivovali sme krásne machy, ktoré boli po daždi sýto zelené. Čakalo nás záverečné stúpanie na vrchol skaly po drevených schodíkoch, kde sa nachádza drevený prístrešok. Môžete si tu oddýchnuť, najesť sa a tí, čo majú radi dobrodružstvo, môžu prespať hore na drevených doskách. Pre niektorých je to nepredstaviteľné ubytovanie, ale pre dobrodruhov je to fajný päťhviezdičkový hotel v lone prírody.

Uvideli sme nádherného motýľa babôčku pávookú. Vystúpili sme na skalnú vyhliadku a pod nami bol úžasný výhľad na rieku Oravu, dedinku Podbiel a vzadu zasnežené Roháče. Treba si dávať pozor, nezdržiavať sa príliš pri okraji, pretože môže hroziť pád. Červená skala sa nachádza 130 metrov nad hladinou rieky Orava a je súčasť karpatského bradlového systému. Výhľad by bol ešte krajší, keby v Podbieli boli len drevenice bez veľkých domov. Pôsobilo by to prirodzenejšie ako rôznorodo zastavaná dedina.

Môžete si posedieť na drevených lavičkách a pozorovať nádhernú prírodu. Ako sme zostupovali smerom dolu k tabuli o amonitoch, odbočili sme ešte pozrieť na dieru v skale, odkiaľ tečie malý vodopádik. Sledovali sme červené sfarbenie skaly zblízka. Začalo dosť pršať, tak sme zrýchlili tempo nadol do dediny. Stále sme sa otáčali za nádhernou skalou. Cestou medzi Podbielom a Habovkou sme sa zastavili kúpiť domáci med. Predávajú ho na kopčeku, len majú zle vyriešený predaj. Úle so včelami sú hneď pri predaji medu, tak niektorí naši parťáci dostali preventívnu injekciu. Majú medík jarný lesno-lúčny aj medovicový. Po túre sme boli celkom hladní, tak sme zašli na výborné zuberské bryndzové pirohy so slaninkou do penziónu Oravská izba v Zuberci. V suveníroch sme si kúpili magnetky a tradičný zuberecký produkt hafirovicu. Čučoriedkám sa na Orave ľudovo hovorí hafiry alebo hafury a v Zuberci sa z nich robí rumový likér – hafirovica. Na chate sme sedeli pri horiacom krbe a rozprávali sme sa o rôznych turistických príhodách.

Náučný chodník Biela skala

Podbiel, Bobrova raľa – Biela skala – Studený potok – Františkova huta

Pozreli sme si krásne drevenice, len škoda, že sú pri hlavnej ceste. Mali sme trošku problém s hľadaním náučnej značky, ktorú sme nenašli, tak sme sa napojili na modrú značku a chodník sme dali opačne. Prechod asfaltovou cestou sme si veľmi neužili, ale keď sme boli hore na lúkach, už bolo fajn. Stúpali sme hore na Bielu skalu a vdychovali čerstvý vzduch. Na lúke sme hľadali náučnú tabulu a našli sme ju zničenú a hodenú na zemi. Také niečo dokáže urobiť len človek, ktorý nemá úctu k prírode a ľuďom. Pokračovali sme zostupovou trasou cez lesík, až sme sa ocitli na peknom kopčeku so stromami a výhľadom na Podbiel. Sadli sme si na trávu a kochali sme sa výhľadom. Dali sme si obložené chlebíky a len tak sme si vychutnávali ticho prírody, a keďže sme sa nikam neponáhľali, mohli sme sa zdržať dlhšie. Prechod 3 km dlhého náučného chodníka trvá okolo 1,5 hodiny.

Názvy informačných panelov NCH Biela skala:

Studený potok,
Františkova huta

Zaujímavosti náučného chodníka

Františkova huta (lokálne Hámor) je technická pamiatka, ruina továrenskej haly železiarne (železnej huty) z roku 1836. Nachádza sa pri obci Podbiel, v doline Studeného potoka, 2 km po ceste do Zuberca. Zachovaná je klasicistická fasáda, obvodové múry, vysoká pec, prívodný a odpadový kanál, hámor, dúchadlová komora a halda železnej rudy.

Vyhliadka Biela skala (750 m) je historicky významné strážne miesto. Bradlo Biela skala je národnou prírodnou rezerváciou vyhlásenou v roku 1974 s výmerou 15,1 hektára. Ochrana bradla ako významného krajinotvorného prvku sa vyznačuje vápnomilnou a skalnou vegetáciou.

Pamiatková rezervácia ľudovej architektúry Bobrova raľa (roľa) je najväčší zachovaný komplex pôvodnej ľudovej architektúry v strednej Európe. Uchovalo sa 64 dreveníc (niektoré zdroje uvádzajú 74) a za pamiatkovú rezerváciu bol areál vyhlásený v roku 1977. Šindľom kryté dreveničky lemujú hlavnú cestu. Najstarším zachovalým domom je dom č. 115 - 116 z roku 1833. Drevenice, zrubové neomietnuté domy so sedlovými strechami krytými šindľom, stoja na kamenných podmurovkách, ktoré vyrovnávajú terénne nerovnosti. Do domu sa vstupovalo cez pitvor, odtiaľ na jednej strane do izby, na druhej strane do komory. Pôvodne bola v prednej izbe umiestnená pec. Varievalo sa na otvorenom ohni. Príznačná pre lokalitu je absencia komínov na strešných rovinách. V strechách sa vyskytujú len malé otvory - dymníky. V typickom dome s prednou a zadnou izbou bývali pôvodne dve rodiny, pričom každá užívala jednu izbu a spoločne pitvor s kuchyňou. Základným stavebným materiálom bolo drevo. Škáry medzi jednotlivými trámami utesňovali machom.

Malé podbielské etnografické Múzeum v Podbieli sa nachádza v zrekonštruovanej historickej budove bývalej cirkevnej školy (dom č. 194 v Podbieli). Pravidelne je otvorené len počas letnej turistickej sezóny. Inokedy si treba dohodnúť vstup so správcom farnosti (+421 43 53 81 440) alebo s miestnou CK SK Tour (+421 903 535 832). Odporúčam navštíviť tiež skanzen oravskej dediny Zuberec - BrestováOravský hrad.