Túra Vyhliadka Ondrašovské skaly

Cestou z Martina do Prievidze som nespočetnekrát prechádzal cez turčiansku obec Ondrašová. Nikdy som nevenoval pozornosť skale, ktorá vystupuje z lesa nad dedinou. Až tip od kamošky – geocacherky - ma nasmeroval do týchto končín. Výlet je to veľmi krátky a jednoduchý a na jeho konci, teda v polceste, je odmena – krásny výhľad na veľkú časť Turčianskej záhradky.

1 deň
jar – 10.05.2014
Turiec: Turčianska kotlina a Žiar
minerálne pramene Slatina pod lesom a Poľovníkov prameň nad Poleriekou
Turčianske Teplice (vlak, bus) - Ondrašová (bus, parkovanie v obci alebo pod horou pri hospodárskom areáli)
» č.1083 Prievidza, Žiar (1:50.000)

Ondrašová – priemyselný areál – Odrašovské skaly a späť

Obec Ondrašová v okrese Turčianske Teplice so svojou jedinou hlavnou ulicou, začínajúcou pri štátnej ceste č. II/519 (Nitrianske Pravno – Príbovce), nedovolí zablúdiť nikomu. Pokračujeme po asfaltke nahor dedinkou, ktorá začne stúpať až do lesa a končí na podhorí pri závore pri nejakom podnikateľskom objekte (priemyselný areál). Pohodlnejší môžu auto zaparkovať blízko vstupu do oploteného areálu. A tí, čo chcú ísť pešo, majú malú prechádzku za sebou. Juhovýchodne sa nachádzajú dva minerálne pramene - Slatina pod lesom a Poľovníkov prameň na trase náučného chodníka Zniev, vychádzajúceho zo susednej osady Polerieka (najmenšia osada v Turci).

Cesta ďalej pokračuje širokou zvážnicou, ktorá je značená miestnou turistickou značkou (zeleno-biela). Po asi 20 minútach mierne do kopca prídeme k rázcestiu lesných cest. Chodník k výhľadu na Turiec smeruje vpravo a po vrstevnici je to iba pár minút k cieľu výletu. Plošina na Ondrašovskej skale je dosť rozľahlá a ponúka výhľady od severu Turčianskej kotliny (Krivánska časť Malej Fatry a Veľká Fatra) až po pohoria na juhu (Kremnické vrchy a Žiar). Rovno oproti vidieť hlavný hrebeň Veľkej Fatry s Krížnou. Je to miesto, kde človek strávi určite viac ako 5 minút a popasie si oči na kráse. Okrem výhľadu je v masíve ukrytých niekoľko skalných okienok a skalná brána.

Cesta späť vedie rovnakou cestou a logicky je o niečo rýchlejšia ako výstup. Nenáročný výlet by som odporúčal len ako malé odbočenie počas presunu z Martina do Prievidze alebo ako krátku prechádzku, keď nie je nič lepšie naporúdzi, určite nie ako celodenný výlet. Výlet sa môže natiahnuť na dlhšie, ak idete do prírody s malými deťmi. Zároveň je dôkazom, že za krásou krajiny netreba šplhať do extrémnych nadmorských výšok, ale aj nenáročné ciele vedia ukázať pekné scenérie.