Útulňa

Hradná chatka Tematín

31.05.14
Pri návšteve hradu Tematín sme objavili priam luxusnú útulňu priamo na hrade. Doteraz sa v okolí uvádzala iba zemľanka pri výstupe z lokality Hrádok - Dolina (po žltej značke), ale tá sa mi zdala veľmi sparťanská, hlinená nerovná podlaha a rozmery ako pre Hobitov. Zato nová útulňa na hrade je jedna z najlepších, aké som v horách videl.

Objekt je voľne prístupný mimo obdobia brigád (hlavne víkendy) na hrade, preto sledujte aktuálne oznamy na webovej stránke OZ Hrad Tematín.

Hlavný prístup na hrad je po žltej značke z Hrádku (my sme išli z lokality Dolina), časový údaj bol 1.20 h a boli sme tam kúštik rýchlejšie, takže mladý svišť sem vybehne aj za 1 hodinu. Podobne by to malo trvať aj zo strediska Bezovec po modrej značke a opačným smerom po modrej z obce Lúka to bude bezmála 2 hodiny.

Pri vychádzke na hrad Tematín sme objavili na dolnom nádvorí medzi múrmi delovej bašty pekne urobenú útulňu. Iba nedávno ju založili nadšenci z OZ Hrad Tematín, ktoré sa zaoberá renováciou, resp. konzerváciou hradnej zrúcaniny. Drevený materiál útulne ešte svietil novotou, čo ukazuje, že ju niekto zhlobil iba nedávno. Je učupená do medzery medzi múrmi, kvalitne zastrešená, so zasklenými oknami a dverami.

Základom útulne sú lôžka, jednak dolné a jednak rozsiahla palanda, na ktorú vedie rebrík, takže sa tu pohodlne vyspí desať ľudí. Lôžka sú rovné, ale bez čalúnenia, tak vlastná karimatka je nutná. Pod palandou je veľký stôl s lavicami, na všetkom je biely poťah. Priestor sa dá vykúriť, lebo súčasťou je piecka. My sme ju neskúšali, hoci sme prišli v chladnom daždivom počasí, ale nechcelo sa nám dlho zdržiavať. V okolí hradu by sa určite dalo nájsť drevo, aj keď z počtu ohnísk v areáli sa dá usúdiť, že sem ľudia radi chodia opekať a palivo môže byť úzkym profilom. V objekte je aj nejaká základná výbava, vrátane zrkadla, takže najmä ženské osadenstvo to ráno ocení.

Fakt, že ide o útulňu otvorenú pre verejnosť, je doložený vyvesenými pravidlami na dverách, najviac ma pobavila zmienka o tom, že nemáte kradnúť, lebo si zhoršíte karmu a budú vás prenasledovať hradní duchovia. Dvere majú petlicu, kde by sa dal dať visací zámok, zostáva len dúfať, že prevádzkovateľov nebudú hnevať nezodpovední návštevníci a z voľne dostupnej útulne neurobia privátnu, len pre vyvolených.

Na nádvorí pred útulňou je luxusné posedenie pri ohnisku, v dobrom počasí sa tam bude dať stráviť nejedna romantická chvíľa.

Voda a okolie

Voda priamo na hrade nie je, zberná cisterna sa nezachovala. Po žltej značke sme križovali údolia s potôčikmi, ale upravený prameň sme nevideli. Zdroj vody je možno pri lesnej chate PZ Hrádok, ale ani tam sme studničku nevideli. V diskusii by mohol nejaký miestny znalec prezradiť, kde sa dá spoľahlivo nabrať voda, inak ju bude treba doniesť úplne zdola.

Možnosť nocľahu na hrade zrejme odsúdi blízku zemľanku len do roly núdzového úkrytu pred krátkou prietržou mračien, lebo sotva si viem predstaviť, že by niekto dal prednosť spaniu na nerovnej humusoidnej hline, keď bude mať 35 minút na hrad s krásnou útulňou. Tematín je významný turistický cieľ, odteraz je možné kalkulovať s tým, že s tu dá prespať, prípadne ukryť pred zlým počasím.

Hradná chatka Tematín 14/01/18 18:10 15 príspevkov

Túra Godova skala – skryté poklady Malých Karpát Poznáte stav, keď túžite vyraziť niekam do prírody, ale zároveň sa vám nechce hrdlačiť na dlheeeej túre s ťažkým batohom? Nechcete ísť na strmé štíty a krkaháje, horúčava vám ide “vyraziť dekel” a vy chcete podstúpiť len krátku, ale na krásy intenzívnu vandrovku. Tak sme sa v istú nedeľu popoludní vybrali na Majdán, Rybáreň, Parinu a Godovu skalu. 09/10/19 Pavol Timko Malé Karpaty
Útulňa Žliabok Počas túry v okolí Loviec som bol pod sedlom Rakyta príjemne prekvapený skromnou, ale napriek tomu takmer ideálnou útulňou. Pre turistov, prechádzajúcich hlavným hrebeňom Tribeča, sa takto ponúka možnosť prespať pod strechou, v krásnom prostredí, navyše hneď pri vodnom zdroji. 14/09/19 Pavol Timko Tribeč
Túra Skryté poklady Malých Karpát – Železník Už dávnejšie mi na mape priťahoval zrak kužeľovitý vrch nad Solírovom, má priam nadprirodzene dokonalé tvary. Pred časom mi jeden známy povedal, že tam narazili na nejakú magnetickú anomáliu, fíha, tak to určite postavili mimozemšťania. Keď som potom na jednej mape našiel názov Železník, reči o magnetizme získali váhu. Kam sa hrabú pyramídy? Vstup do hviezdnej brány je určite u nás. Boli sme sa tam pozrieť a treba dodať, že výsledkom bola jedna z najlepších túlačiek za dlhý čas. 01/07/19 Pavol Timko Malé Karpaty

Recenzia Fjällräven Keb – trekingová bunda Má výstredný dizajn, netradičnú materiálovú skladbu, svojou funkčnosťou sa najviac podobá softshellkám a je súčasťou setu s rovnomennými trekingovými nohavicami. Výrobca ju označuje za letnú, no treba poznamenať, že leto myslí švédske. U nás je vhodná skôr do prechodných období jari a jesene, keďže však nie je nepremokavá, nesmie pršať. Môže však poriadne fúkať, na čo má aj prispôsobenú špeciálnu kapucňu. Pre túto sezónu bola aktualizovaná podobne ako nohavice Keb. dnes Ľubomír Mäkký Oblečenie
Reportáž S Mišom Diviakom o citlivom hospodárení v lese Súčasťou Strednej odbornej školy lesníckej v Banskej Štiavnici sú aj školské lesy Kysihýbel, ktoré slúžia budúcim lesníkom na praktické vyučovanie. Vedúcim školských lesov je Mišo Diviak, lesník, učiteľ a náš dlhoročný autor. Prešli sme sa po zrekonštruovanom náučnom chodníku Kysihýbel a hovorili nielen o tom, ako sa hospodári v tunajších lesoch, ale aj v lesoch všeobecne. včera Soňa Mäkká Reportáže
Túra Z Luhačovíc k Vlárskemu priesmyku Keď som písal príspevok z vlaňajšieho putovania Tri dni Valašskom z Luhačovíc do Ostravice a hľadal som prijateľnú formu záveru článku, zvolil som jeden slovný obrat. O trase, čo kamsi pokračuje a čo skadesi prišla. Bol to aj, ako som si následne uvedomil, určitý verejný prísľub. A záväzky je potrebné v slušnej spoločnosti plniť. Takže došlo aj na spoznanie neznámeho „skadesi“. Červenou značkou z Luhačovického Zálesí na východ, k juhovýchodnému rohu Valašska. 14/10/19 Vladimír Mikuš Česko

Hradná chatka Tematín 14/01/18 18:10 15 príspevkov
    • Považský Inovec: ruiny hradu Tematín - dolné nádvorie
    • 10 ľudí s vlastnou karimatkou a spacákom
    • celoročná (voľne prístupné mimo obdobia brigád na hrade-prevažne víkendy)
    • v blízkosti hradu sa nenachádza vodný zdroj, najbližší je 1,5 km severne hlboko v doline
    • latrína 60 m od hradu (1 - 2 minúty chôdze), otvorené ohnisko s vonkajším sedením