Chatka pri Peklisku

21.06.14
Branisko si vďaka svojim prírodným krásam získalo srdcia mnohých turistov. Vzhľadom k malej rozlohe pohoria sa sem väčšina ľudí vyberie len na jednodňové výlety. Avšak v južnej časti pohoria, v hlbokej doline medzi Rajtopíkmi a Brezovou leží malá, ale pekná búda, ktorá poslúži k prípadnému nocľahu naozaj dobre.

Búda leží blízko modrej turistickej značky, ktorá vedie z doliny potoka Svinka od smerovníka Peklisko až do sedla Predky pod Sľubicou. Nenápadná drevená stavba sa nachádza asi 20 metrov mimo značnej modrej trasy. S jej nájdením určite nebude mať problém nikto.

Stavba má obdĺžnikový pôdorys veľkosti približne 3 x 4 metre a je postavená na malej plošinke na svahu. Konštrukcia búdy je postavená zo žrďoviny a hrubších hranolov, obitá je doskami. Nevyzerá síce najnovšie, ale nejaký rok ešte určite vydrží. Medzi doskami sú len minimálne škáry, a tak celkom dobre ochránia aj pred vetrom, škoda však, že okno nie je celé. Strecha je plechová a vo veľmi dobrom stave – pred dažďom ochráni spoľahlivo.

Interiér je naozaj skromný. Vo vnútri je len jedna polička a matrac. Podlahu tvorí udupaná hlina, ale s vlastnou podložkou sa tu vyspí v pohode štvorica nocľažníkov. Aj napriek tomu, že búda je maličká, nájde sa v nej miesto ešte pre minimálne dvoch ďalších nocľažníkov pod strechou. Do „podkrovia“ vedie rebrík a spanie nebude asi najpohodlnejšie, ale určite postačí nenáročným turistom. Je škoda, že vo vnútri nie je lavica či piecka, kde by sa dalo zakúriť.

Na plošinke, na ktorej búda stojí, je ohnisko s prichystanými palicami na opekanie. Je zrejmé, že sem asi z okolitých obcí občas niekto zavíta, prezrádza to aj viacero fliaš od alkoholu v okolí. Vodu si je možné nabrať o niekoľko stoviek metrov vyššie modrou značkou zo žliabku hneď vedľa cesty (orientačné súradnice prameňa sú 48.99536° 20.88257°).

Je škoda, že pekné stavby, ktoré by pri troche starostlivosti veľmi dobre poslúžili turistom, pomaly chátrajú. Stačilo by naozaj málo, aby sa z opísaného objektu stala kvalitná útulňa. Ale aj napriek postupnému chátraniu môžem chatku smelo odporúčať k prenocovaniu v pohorí Branisko.

Chatka pri Peklisku 08/05/18 12:28 1 príspevok

Túra Pralesy Skalná Alpa a Jánošíkova kolkáreň Ráno sa budíme, až keď Slnko ohrieva stany na teplotu, že sa v nich nedá vydržať. Času máme dosť, celý deň pred sebou ale ja, ako vždy, mám v sebe nekontrolovateľnú túžbu vyraziť čím skôr, čo ospalým kamarátom lezie na nervy. Skorý ranný entuziazmus schladí spŕška nepekných zaspaných pohľadov a nadávok z hlbín stanov. To sa však mení po raňajkách. Všetci sa tešíme na nové, málo známe časti veľkofatranských pralesov. Dnes sa ocitneme s doprovodom z OZ Jantárová cesta uprostred krásneho pralesa Skalná Alpa a neskôr v Jánošíkovej kolkárni. 10/04/19 Stanislav Ďurica Veľká Fatra a Choč
Túra Spoznávanie veľkofatranského pralesa Smrekovica Navštíviť prales nie je až tak nemožné, ako sa bežnému človeku zdá. Prales je zvyčajne chápaný ako hustá džungľa v oblastí rovníka, niekde v Južnej Amerike alebo v Afrike. No prales nájdeme aj v našich horách. A tak k tomu stačí trocha voľného času a chuť spoznať les zvnútra a nesústrediť sa výhradne na najviac vyhľadávaný cieľ turistiky – výhľady a vysoké štíty. 03/04/19 Stanislav Ďurica Veľká Fatra a Choč
Túra Apuseni - čarovná tiesňava Cheile Galbenei Celé roky sme sa počas našich potuliek slovenskými horami dohodovali na tom, že konečne vyrazíme na turistiku do Rumunska. A keďže sme všetci z východu, hľadali sme zaujímavú lokalitu, ktorá bude čo najbližšie Slovensku. Voľba padla na pohorie Apuseni a krasovú oblasť Padis a ako vhodný čas sme si vybrali začiatok mája. O oblasti je na internete veľké množstvo informácií a plánovanie teda nebolo náročné. 19/03/19 Stanislav Ďurica Svet

Prístrešok Chata Podhradská dolina Podhradskou dolinou vedie jeden z prístupov na Rokoš (od Uhrovského Podhradia). Podľa stavu chodníka pod sedlom nie je modro značkovaný chodník príliš využívaný, ale znalosť o možnosti úkrytu v závere doliny sa môže hodiť a niekomu zabezpečiť aj nocľah v suchu (tak ako mne). dnes Michal Bukvai Strážovské vrchy
Podcast O Ceste hrdinov SNP za 12 dní s Julkou Batmendijnovou Bežkyňa, blogerka, autorka na HIKING.SK, organizátorka ultra trail pretekov Severný Živloplaz a členka Slovak Ultra Trail. Prešla Cestu Hrdinov SNP za 11 dní a 18 hodín! 765 kilometrov, viac ako 31 000 metrov stúpania. Julka Batmendijnová je mojou dnešnou hostkou v podcaste HIKING.SK. včera Ľubomír Mäkký Rozhovory
Túra Čertovica – Beňuška – Braväcovo Sú kopce, ktoré patria takpovediac do turistickej klasiky, ale mne sa z rozličných dôvodov vyhýbajú. Takým bol aj vrch Beňuška v Nízkych Tatrách. Má pekné meno, je ľahko dostupný, „všetci“ turisti už na ňom boli, len ja sa tam nie a nie dostať. V máji Klub železničných cestovateľov Zvolen, s ktorým občas chodíme, si dal do plánu práve tento kopec. Tak koniec výhovorkám, pridávame sa k nim! včera Danka Tomášiková Nízke Tatry

Chatka pri Peklisku 08/05/18 12:28 1 príspevok
    • Branisko: cca 5 minút od turistického smerovníka Peklisko po modrej značke smerom do sedla Predky, približne 20 metrov vedľa chodníka