Chata

Poľovnícka chata Voľa pod Lysákom

12.07.14
Na niektoré miesta v slovenských horách mám jednoducho smolu. Vždy keď sa tam dostanem, je buď hmla, fúka minimálne búrlivý vietor, alebo prší. Jedným takýmto miestom vo Vihorlatských vrchoch je oblasť vrchu Lysák. Celkovo som tu bol štyrikrát a vždy ma zastihol silný dážď. Preto som zakaždým veľmi uvítal, že sa pod Lysákom nachádza poľovnícka chata s krytou terasou, kde som sa ukryl pred nepohodou počasia a raz aj núdzovo strávil noc.

Poľovnícka chata Voľa sa nachádza v centrálnej časti Vihorlatských vrchov, na lúke severozápadne pod vrchom Lysák. Prístupná je po červenej turistickej značke, ktorá spája obec Remetské Hámresedlo Rozdiel. Jej trasa vedie v tesnej blízkosti chaty. Dostať sa sem z Remetských Hámrov trvá asi 2 hodiny, zo sedla Rozdiel približne 45 minút.

Ide o drevenú zrubovú chatu obdĺžnikového pôdorysu s rozmermi približne 6 x 4 m. Zastrešená je plechovou sedlovou strechou. Vnútorné priestory sú uzamknuté, dvere aj okná sú zabezpečené mrežou. Pre turistov je ale dôležitá informácia, že pred západným priečelím chaty sa po jej celej dĺžke nachádza asi 1,3 m široká zastrešená terasa. Tu sa dá vcelku spoľahlivo ukryť pred dažďom alebo stráviť núdzovo noc. Z bokov je chránená drevenou stenou. Vonkajšiu stranu čiastočne ochraňuje drevené zábradlie siahajúce takmer do polovice výšky terasy. Okrem toho stojí pred chatou ešte jedľa, ktorej konáre čiastočne chránia interiér. Vstup zabezpečujú dvojkrídlové polovičné dvere. Podlaha pozostáva z drevených dosiek. Na terase sa pohodlne vyspí skupina dvoch až štyroch osôb. Použitie karimatky a spacieho vaku je samozrejmé. V prípade silného západného vetra komfort nocľahu zvýši upevnenie celty alebo PVC fólie na priečelie terasy. Odomknuté podkrovie by mohlo poskytnúť ďalšie miesta na prespanie, ale v čase mojej návštevy (apríl 2014) bolo neprístupné. Rebrík, pomocou ktorého sa dalo dostať do podkrovia, ležal pri stene chaty polámaný. Vedľa chaty pri ohnisku stojí stôl s dvomi lavicami.

Voda a okolie

Prameň alebo iný vodný zdroj sa v blízkosti nenachádza. Najbližšie sa voda dá spoľahlivo nečerpať buď v Remetských Hámroch, alebo z prameňa pod vrchom Motrogon. Na pramenisko Hámorského potoka sa nemožno veľmi spoliehať, nakoľko ide skôr o močarinu a podmáčaný terén, ako spoľahlivý vodný zdroj. V okolí sa nachádza niekoľko významných turistických cieľov. V prvom rade ide o najvyšší bod pohoria, vrch Vihorlat, kde sa začína novovyznačený neoficiálny chodník vedúci hrebeňom pohoria. Ďalej je to blízky vrch Lysák s čiastočným výhľadom, oblasť Morského oka a bralnatý dvojvrchol Sninského kameňa.

Súvisiace odkazy

Morské oko
Sninský kameň

Poľovnícka chata Voľa pod Lysákom 04/05/15 17:41 2 príspevky

Prístrešok Táborisko v sedle Tri kamene (U Tří kamenů) Odkedy som v roku 2007 objavil čaro Žalostínskej vrchoviny, chodievam sem veľmi rád. Páči sa mi tunajšia mäkko modelovaná krajina, kde sa striedajú lesy s lúkami posiatymi kopanicami. V jednej takejto osade mávam dosť často základný tábor, z ktorého vyrážam na viacdňové potulky. Počas jednej z nich som sa dostal do sedla Tri kamene. Tu, priamo v sedle, sa nachádza výborné miesto na táborenie. Okrem toho tu stojí menší prístrešok, ktorý rozširuje možnosť nocľahu v oblasti. 17/03/18 Anton Zahradník Biele Karpaty
Túra Žiar nad Hronom – Banská Štiavnica – Kozelník Pôvodne som tadiaľto vôbec nechcel ísť. V pláne som mal vander dakde inde, ďaleko a vysoko. Nakoniec ma ale súhra náhod a okolností prinútila zmeniť plány. A keďže sa Štiavnické vrchy nedávno stali mojím novým domovským pohorím, rozhodol som sa necestovať nikam a vyraziť si po známych aj menej známych chodníkoch v sopečných horách. 10/03/18 Anton Zahradník Štiavnické vrchy
Extra Nová rozhľadňa na Malom Lubíne Začiatkom januára som sa v rámci mojich hradologických aktivít dostal do oblasti Hornej Nitry. Tu som bádal po niekoľkých opevnených stredovekých lokalitách v okolí Nitrice a Zemianskych Kostolian. Obe sídla oddeľuje podcelok Strážovských vrchov – masív Drieňov, ktorým prechádza turistický chodník spájajúci Hornú Nitru s Vestonickou dolinou. Ja som sa po tomto chodníku presúval, no a na Malom Lubíne som „objavil“ novú rozhľadňu, o ktorej som doposiaľ nechyroval. Preto som sa rozhodol, zvesť o jej existencii rozšíriť medzi turistickú verejnosť. 07/03/18 Anton Zahradník Správy

Túra Rozhľadňa Žalostiná s deťmi Kopaničiarska časť Záhoria smerom k hranici s Českou republikou je pre mňa neznámym miestom, z našej záhoráckej základne je to necelých 50 motoristických kilometrov. V májovú sobotu s premenlivým počasím sem vyrazíme so synom a deťmi. Ako cieľ si určíme rozhľadňu na Žalostinej. Snáď nezmokneme. dnes Daniela Mäkká Biele Karpaty
Rozhovor Dvořák z NP Šumava: prirodzená obnova ide lesu veľmi dobre Najväčší český národný park Šumava prešiel tak ako Tatry veternou a lykožrútovou kalamitou. Rozprávali sme sa s Jánom Dvořákom zo správy parku o tom, ako sa po dvanástich rokoch od víchrice územie spamätáva, prečo Šumavu ľudia navštevujú, o novej zonácii či sprevádzaných túrach divočinou. včera Soňa Mäkká Rozhovory
Recenzia Fjällräven Bergtagen 38 – technický batoh Robustný strohý technický batoh z nepremokavého materiálu Bergshell do vyšších hôr. V zime zvládne skialpy a v lete poslúži na vysokohorskú turistiku či horolezectvo. Odnesie na horskú chatu slušnú porciu nákladu, no potom sa dá na túry odľahčiť tak, že jeho hmotnosť len o málo presahuje 1 kg. Na sklonku skialpovej sezóny som ho otestoval na niekoľkých lyžiarskych túrach. včera Ľubomír Mäkký Batohy

Poľovnícka chata Voľa pod Lysákom 04/05/15 17:41 2 príspevky
    • Vihorlatské vrchy: lúka pod vrchom Lysák
    • 2 – 4 osoby na krytej verande
    • Celoročne, bez hospodára a bez možnosti zakúrenia