Bivak

Partizánsky bunker pod Kyjovom

18.07.14
Keď sa v lete minulého roku na Hikingu objavil článok o prechode hlavného hrebeňa Vihorlatských vrchov, hneď som vedel, že trasu musím čo najskôr absolvovať. V článku som sa dočítal, že v oblasti vrchu Kyjov natrafím na opravený partizánsky bunker. Preto som bol nesmierne zvedavý v akom stave sa nachádza a či je vhodný na núdzové prespanie alebo aspoň ako úkryt počas dažďa. Keď som konečne k nemu dorazil a preskúmal ho, potešilo ma zistenie, že ho možno zaradiť do súpisu miest, kde sa dá počas prechodu hrebeňa ukryť alebo stráviť noc.

Dňom 1. júla 2012 vstúpila do platnosti novela zákona č. 281/1997 Z. z. o vojenských obvodoch, ktorá okrem iného umožňuje vstup širokej verejnosti na územie vojenských obvodov bez nutnosti mať povolenie ministerstva obrany.

Bývalý partizánsky bunker sa nachádza v západnej časti Vihorlatských vrchov, v juhozápadnom úbočí pod vrchom Kyjov. Prístupný je po trase neoficiálneho, ale vyznačeného hrebeňového chodníka, ktorý prechádza tesne povedľa zemľanky. Hrebeňový chodník sa začína na ceste spájajúcej dedinu Porúbku s oblasťou Vinianskeho jazera pri obci Vinné a končí na vrchole Vihorlatu.

Z vrcholu Vihorlatu sa k bunkru dostanete približne za 3 hodiny.
Z Porúbky, alebo z Vinianskeho jazera sem cesta bude trvať asi tak 2 hodiny.
Podobný partizánsky bunker sa nachádza pri kameňolome pod Pirnagovým vrchom (kóta 644 m).

Bunker predstavuje veľmi jednoduchú zrubovú stavbu v tvare písmena A, vysokú necelé 2 metre, dlhú približne 4 metre a širokú asi 2 metre. Zastrešená je drevenými trámami a navyše je ešte pokrytá plechom. Do bunkru sa vstupuje cez otvor v čelnej stene. Zadná stena je plná, takže svetlo vniká dnu len cez vstupný otvor. V interiéri niet žiadneho zariadenia. Podlahu tvori udupaná hlina. Vcelku pohodlne sa tu na karimatkách a v spacích vakoch vyspí skupina až šiestich ľudí. Pred bunkrom sa nachádza ohnisko s drevenými trámami, ktoré plnia funkciu lavíc. Opísaná stavba dobre poslúži ako miesto na prespanie pri viacdňovom prechode hrebeňom Vihorlatu. Keďže ale leží na území vojenského obvodu Valaškovce, pri jej návšteve sa treba riadiť pravidlami pre vstup do vojenských obvodov a na stránke Ministerstva obrany SR si zistiť, či v oblasti neprebieha vojenské cvičenie.

Voda a okolie

Hneď vedľa bunkra sa nachádza upravená studnička. Vodu z nej som pil a nemal som žiadne zdravotné problémy, no počas veľmi teplých letných dní by som vodu z nej asi upravil prevarením. Z turistických zaujímavostí by som v prvom rade spomenul vyznačený neoficiálny chodník vedúci hrebeňom pohoria. Ďalej je to najvyšší vrch pohoria - Vihorlat, či blízky vrch Kyjov s krásnym pralesom.

Súvisiace odkazy

Opis trasy neoficiálneho hrebeňového chodníka
Turistika po Vihorlatských vrchoch
CHKO Vihorlat
Vihorlat
Partizáni vo Vihorlate
Pravidlá pre vstup do vojenských obvodov
Harmonogram vojenských cvičení na území vojenských obvodov

Partizánsky bunker pod Kyjovom 05/06/16 19:10 6 príspevkov

Prístrešok Táborisko v sedle Tri kamene (U Tří kamenů) Odkedy som v roku 2007 objavil čaro Žalostínskej vrchoviny, chodievam sem veľmi rád. Páči sa mi tunajšia mäkko modelovaná krajina, kde sa striedajú lesy s lúkami posiatymi kopanicami. V jednej takejto osade mávam dosť často základný tábor, z ktorého vyrážam na viacdňové potulky. Počas jednej z nich som sa dostal do sedla Tri kamene. Tu, priamo v sedle, sa nachádza výborné miesto na táborenie. Okrem toho tu stojí menší prístrešok, ktorý rozširuje možnosť nocľahu v oblasti. 17/03/18 Anton Zahradník Biele Karpaty
Túra Žiar nad Hronom – Banská Štiavnica – Kozelník Pôvodne som tadiaľto vôbec nechcel ísť. V pláne som mal vander dakde inde, ďaleko a vysoko. Nakoniec ma ale súhra náhod a okolností prinútila zmeniť plány. A keďže sa Štiavnické vrchy nedávno stali mojím novým domovským pohorím, rozhodol som sa necestovať nikam a vyraziť si po známych aj menej známych chodníkoch v sopečných horách. 10/03/18 Anton Zahradník Štiavnické vrchy
Extra Nová rozhľadňa na Malom Lubíne Začiatkom januára som sa v rámci mojich hradologických aktivít dostal do oblasti Hornej Nitry. Tu som bádal po niekoľkých opevnených stredovekých lokalitách v okolí Nitrice a Zemianskych Kostolian. Obe sídla oddeľuje podcelok Strážovských vrchov – masív Drieňov, ktorým prechádza turistický chodník spájajúci Hornú Nitru s Vestonickou dolinou. Ja som sa po tomto chodníku presúval, no a na Malom Lubíne som „objavil“ novú rozhľadňu, o ktorej som doposiaľ nechyroval. Preto som sa rozhodol, zvesť o jej existencii rozšíriť medzi turistickú verejnosť. 07/03/18 Anton Zahradník Správy

Túra Žarnovica – Paradajs – Sklené Teplice – Žiar n. Hronom Babie leto vyčíňa. Teploty lámu rekordy pre október. Denné aj nočné. Chcelo by to vyraziť do prírody aspoň na dva víkendové dni. Moje pokusy s kontaktovaním ľudí náchylných na túto aktivitu zostávajú bez odozvy. Nič mi neostáva, len zo zásobníka ešte nezrealizovaných trás vybrať jeden hrdzavejúci projekt a vydať sa na cestu sám. Treba ho stihnúť, pokiaľ sám nepodľahnem korózii. Bude to spoznávanie západných oblastí Štiavnických vrchov červenou zo Žarnovice do Žiaru nad Hronom. Väčšinu ostatných značených turistických chodníkov z a do Banskej Štiavnice som prešiel. No tento je pre mňa okrem krátkeho úseku neznámy. dnes Vladimír Mikuš Štiavnické vrchy
Podcast Pacific Crest Trail s Filipom Valúchom (trojdielna miniséria) AKTUALIZOVANÉ – Diaľkové trasy sú dnes populárne. Nedávno sme sa v HIKING podcaste rozprávali s Julkou, ktorá prebehla Cestu hrdinov SNP za 12 dní. Teraz vám v trojdielnej podcastovej minisérii spolu s Filipom Valúchom predstavíme 4265 kilometrov dlhú Pacifickú hrebeňovku, tzv. PCT. Filip diaľkovú trasu z mexicko-americkej na kanadsko-americkú hranicu cez Kaliforniu, Oregon a Washington prešiel tento rok za 136 dní. 11/11/19 Ľubomír Mäkký Svet
Reportáž Namiesto ostnatého drôtu voľný pohyb ľudí aj zvierat Pred tridsiatimi rokmi padla Železná opona, ktorá nás oddeľovala od slobodného západu. Na celom úseku železnej opony v rámci ČSSR zomrelo podľa Ústavu pamäti národa 280 civilných obyvateľov. Na slovenskej časti opony bolo pri pokuse o prechod hranice smerom na západ usmrtených 42 osôb zastrelením, elektrickým prúdom, výbuchom mín, roztrhaním psami a inými zákrokmi príslušníkov Zboru národnej bezpečnosti a Pohraničnej stráže. Dnes je režim na hranici absolútne opačný. Vzhľadom na minulosť týchto miest sa v nich zachovala viac alebo menej neporušená príroda, do ktorej sa chodí na túry, cyklotúry či len obyčajné vychádzky. Navyše, s voľným prekračovaním hranice, o ktorej niekedy v poli ani nevieme, kde presne je, a v tej chvíli to ani nie je dôležité. včera Soňa Mäkká Publicistika

Partizánsky bunker pod Kyjovom 05/06/16 19:10 6 príspevkov
    • Vihorlatské vrchy: pod vrchom Kyjov
    • 6 osôb
    • trojsezónna bez vykurovacieho telesa