Bivak Partizánsky bunker pod Kyjovom

Keď sa v lete minulého roku na Hikingu objavil článok o prechode hlavného hrebeňa Vihorlatských vrchov, hneď som vedel, že trasu musím čo najskôr absolvovať. V článku som sa dočítal, že v oblasti vrchu Kyjov natrafím na opravený partizánsky bunker. Preto som bol nesmierne zvedavý v akom stave sa nachádza a či je vhodný na núdzové prespanie alebo aspoň ako úkryt počas dažďa. Keď som konečne k nemu dorazil a preskúmal ho, potešilo ma zistenie, že ho možno zaradiť do súpisu miest, kde sa dá počas prechodu hrebeňa ukryť alebo stráviť noc.

Vihorlatské vrchy: pod vrchom Kyjov
709 m n. m.
6 osôb
trojsezónna bez vykurovacieho telesa
Upravená studnička pri bunkri
Dalšie info
Veľmi pekné okolie, neoficiálny vyznačený hrebeňový chodník Vihorlatu

Dňom 1. júla 2012 vstúpila do platnosti novela zákona č. 281/1997 Z. z. o vojenských obvodoch, ktorá okrem iného umožňuje vstup širokej verejnosti na územie vojenských obvodov bez nutnosti mať povolenie ministerstva obrany.

Bývalý partizánsky bunker sa nachádza v západnej časti Vihorlatských vrchov, v juhozápadnom úbočí pod vrchom Kyjov. Prístupný je po trase neoficiálneho, ale vyznačeného hrebeňového chodníka, ktorý prechádza tesne povedľa zemľanky. Hrebeňový chodník sa začína na ceste spájajúcej dedinu Porúbku s oblasťou Vinianskeho jazera pri obci Vinné a končí na vrchole Vihorlatu.

Z vrcholu Vihorlatu sa k bunkru dostanete približne za 3 hodiny.
Z Porúbky, alebo z Vinianskeho jazera sem cesta bude trvať asi tak 2 hodiny.
Podobný partizánsky bunker sa nachádza pri kameňolome pod Pirnagovým vrchom (kóta 644 m).

Bunker predstavuje veľmi jednoduchú zrubovú stavbu v tvare písmena A, vysokú necelé 2 metre, dlhú približne 4 metre a širokú asi 2 metre. Zastrešená je drevenými trámami a navyše je ešte pokrytá plechom. Do bunkru sa vstupuje cez otvor v čelnej stene. Zadná stena je plná, takže svetlo vniká dnu len cez vstupný otvor. V interiéri niet žiadneho zariadenia. Podlahu tvori udupaná hlina. Vcelku pohodlne sa tu na karimatkách a v spacích vakoch vyspí skupina až šiestich ľudí. Pred bunkrom sa nachádza ohnisko s drevenými trámami, ktoré plnia funkciu lavíc. Opísaná stavba dobre poslúži ako miesto na prespanie pri viacdňovom prechode hrebeňom Vihorlatu. Keďže ale leží na území vojenského obvodu Valaškovce, pri jej návšteve sa treba riadiť pravidlami pre vstup do vojenských obvodov a na stránke Ministerstva obrany SR si zistiť, či v oblasti neprebieha vojenské cvičenie.

Voda a okolie

Hneď vedľa bunkra sa nachádza upravená studnička. Vodu z nej som pil a nemal som žiadne zdravotné problémy, no počas veľmi teplých letných dní by som vodu z nej asi upravil prevarením. Z turistických zaujímavostí by som v prvom rade spomenul vyznačený neoficiálny chodník vedúci hrebeňom pohoria. Ďalej je to najvyšší vrch pohoria - Vihorlat, či blízky vrch Kyjov s krásnym pralesom.

Súvisiace odkazy

Opis trasy neoficiálneho hrebeňového chodníka
Turistika po Vihorlatských vrchoch
CHKO Vihorlat
Vihorlat
Partizáni vo Vihorlate
Pravidlá pre vstup do vojenských obvodov
Harmonogram vojenských cvičení na území vojenských obvodov