Útulňa Hotel pod širákem

Pri putovaní od rozhľadne nad Dohňanmi k rozhľadni na Čubovom kopci a následnom návrate cez Střelnú sme prechádzali okolo perfektného zariadenia Zvonička a "hotel pod širákem". Hoci sa nenachádza na našom území, myslím, že nezaškodí jednak o ňom vedieť a jednak by mohlo inšpirovať aj niektoré obce pod našimi horami. Určite nestálo desaťtisíce eur a je to perfektná vec pre rozvoj turistického ruchu.

Česká republika - Morava: Javorníky - pod vrchom Čubek na obcou Střelná
615 m n. m.
trojpriestorový bivakovací objekt bez strechy
trojsezónna bez vykurovacieho telesa a strechy
Střelenská voda v susedstve
Spojenie
Střelná (vlak, bus) - smer Střelenský vrch (červená)

- Po červenej značke od obce Střelná za cca 10 minút,
- Po červenej značke od smerovníka Střelenský kopec za cca 30 minút.

Ide o drevenú stavbu altánku so šindľovou strechou a vežičkou so zvonom. Podlaha je vyložená kameňmi. Nachádza sa tu stôl a dve lavice, skrinka so zošitom pre zápisky dospelých, knižka pre zápisky detí a pečiatka. Ďalej je tu pokladnička pre 10,- Kč príspevky za pohľadnicu, ktorá je voľne dostupná. Altánok má rozmery asi 3 x 6 m. Nad vchodom je trám s tromi drevenými sochami a nadpisom "Buď vítán, kdo v dobrém přicházíš". Prístrešok má bočnú stenu vysokú do pása a je v nej otvor pre vchádzanie dnu. Návštevníci sú priam vyzývaní, aby si na zvon zazvonili, čo sme samozrejme urobili a jeho zvuk sa niesol lúkami do ďaleka. Na stole boli dokonca poháre s kvetmi. Besiedka však nie je primárne určená na nocovanie.

Kúsok vedľa v lesíku je stavba pripomínajúca Divoký západ. Z kmeňov o hrúbke ruky je spravená stavba s tromi dverami. Po ich otvorení sa ocitnete v izbe bez plafónu. Priestor je prehradený polenom na dve časti. V bližšie ku dverám sa asi odkladajú veci. Druhá časť je vysypaná pieskom, či pilinami a pohodlne sa tu vyspia dvaja ľudia. Izby sú od seba oddelené stenami, na ktorých je drevená imitácia hodín. Nad prednou stenou sa týči štít s obrovským širákom. Strechu tvoria len ihličnaté stromy, ktoré rastú okolo. Čiže sa naozaj môžete vyspať v hoteli a pritom pod širákom. Kto toto vymyslel a zrealizoval, musel mať silný zmysel pre humor.

Kúsok vedľa sa nachádza voliéra s hrdličkami a párom bažantov, ktorým vraj máte natrhať trávu. Je tu pieskovisko s hračkami a šmykľavkou pre deti. V lese sa nachádza drevená latrína a na všetko dozerá na strome sediaci turista Karel. Od zvoničky, ktorá sa nachádza na okraji lesa a velikánskej lúky, je nádherný panoramatický výhľad na kopce nad obcou Střelná.

Že sa všetko naozaj využíva pre bežného turistu, sme sa dozvedeli z kroniky, kde bol zápis z rána. Prespali tu dvaja cykloturisti. Ohnisko som si nejako nevšimol, takže asi sa ráta s varením na vlastnom variči.

Kúsok od "turistického sna" je dvojica lavičiek a za nimi murovaná stienka s drevenou strieškou. Zo steny trčí vodovodný kohútik a na štíte nápis "Střelenská voda".