Útulňa

Hotel pod širákem

16.08.14
Pri putovaní od rozhľadne nad Dohňanmi k rozhľadni na Čubovom kopci a následnom návrate cez Střelnú sme prechádzali okolo perfektného zariadenia Zvonička a "hotel pod širákem". Hoci sa nenachádza na našom území, myslím, že nezaškodí jednak o ňom vedieť a jednak by mohlo inšpirovať aj niektoré obce pod našimi horami. Určite nestálo desaťtisíce eur a je to perfektná vec pre rozvoj turistického ruchu.

- Po červenej značke od obce Střelná za cca 10 minút,
- Po červenej značke od smerovníka Střelenský kopec za cca 30 minút.

Ide o drevenú stavbu altánku so šindľovou strechou a vežičkou so zvonom. Podlaha je vyložená kameňmi. Nachádza sa tu stôl a dve lavice, skrinka so zošitom pre zápisky dospelých, knižka pre zápisky detí a pečiatka. Ďalej je tu pokladnička pre 10,- Kč príspevky za pohľadnicu, ktorá je voľne dostupná. Altánok má rozmery asi 3 x 6 m. Nad vchodom je trám s tromi drevenými sochami a nadpisom "Buď vítán, kdo v dobrém přicházíš". Prístrešok má bočnú stenu vysokú do pása a je v nej otvor pre vchádzanie dnu. Návštevníci sú priam vyzývaní, aby si na zvon zazvonili, čo sme samozrejme urobili a jeho zvuk sa niesol lúkami do ďaleka. Na stole boli dokonca poháre s kvetmi. Besiedka však nie je primárne určená na nocovanie.

Kúsok vedľa v lesíku je stavba pripomínajúca Divoký západ. Z kmeňov o hrúbke ruky je spravená stavba s tromi dverami. Po ich otvorení sa ocitnete v izbe bez plafónu. Priestor je prehradený polenom na dve časti. V bližšie ku dverám sa asi odkladajú veci. Druhá časť je vysypaná pieskom, či pilinami a pohodlne sa tu vyspia dvaja ľudia. Izby sú od seba oddelené stenami, na ktorých je drevená imitácia hodín. Nad prednou stenou sa týči štít s obrovským širákom. Strechu tvoria len ihličnaté stromy, ktoré rastú okolo. Čiže sa naozaj môžete vyspať v hoteli a pritom pod širákom. Kto toto vymyslel a zrealizoval, musel mať silný zmysel pre humor.

Kúsok vedľa sa nachádza voliéra s hrdličkami a párom bažantov, ktorým vraj máte natrhať trávu. Je tu pieskovisko s hračkami a šmykľavkou pre deti. V lese sa nachádza drevená latrína a na všetko dozerá na strome sediaci turista Karel. Od zvoničky, ktorá sa nachádza na okraji lesa a velikánskej lúky, je nádherný panoramatický výhľad na kopce nad obcou Střelná.

Že sa všetko naozaj využíva pre bežného turistu, sme sa dozvedeli z kroniky, kde bol zápis z rána. Prespali tu dvaja cykloturisti. Ohnisko som si nejako nevšimol, takže asi sa ráta s varením na vlastnom variči.

Kúsok od "turistického sna" je dvojica lavičiek a za nimi murovaná stienka s drevenou strieškou. Zo steny trčí vodovodný kohútik a na štíte nápis "Střelenská voda".

Hotel pod širákem 25/08/18 16:46 2 príspevky

Túra Hontianske Nemce – Viničný vrch – Sebechleby Keď sme sa chystali do Dudiniec, všimol som si, že na TuristickaMapa.sk pribudli miestne značenia. Zo Sebechlieb do Dudiniec som po zelenej už išiel, a tak som privítal možnosť ísť okolo Sebechlieb po miestnej modrej značke, ako odbočke z modrej Hontianske Nemce – Počúvadlianske jazero. Totiž, dostať sa tam alebo z tade do Dudiniec bolo nemožné, a naopak, do Sebechlieb chodil autobus často. Čakalo ma však jedno prekvapenie za druhým a ani jedno nebolo príjemné. 22/11/19 Miroslav Svítek Štiavnické vrchy
Prístrešok Chata pod dubom Pri turistickom okruhu zo Sklených Teplíc do Vyhní a späť som na zelenej značke z Pustého hradu našiel najprv pod kopcom Bralce pekne upravený prameň a asi po 1 km som natrafil na lúke Janovo s posedom veľký senník plný sena a na druhej strane v lese malú poľovnícku chatu s verandou. 09/11/19 Miroslav Svítek Štiavnické vrchy
Túra Hontianske Nemce – Plášťovce – Dudince So ženou sme sa vybrali po štvrtýkrát do Dudiniec na relaxačný pobyt. V duchu som riešil, čo budem robiť, kade chodiť vo voľnom čase, keď som už všetko naokolo pochodil. Našťastie, po rokoch opäť sprevádzkovali, aj keď len cez pracovný týždeň, vlak Zvolen – Šahy. Žena brala kúry a ja túry. Vlak o 9.09 h býval vždy plný a aj spiatočný o 15.48 h z Krupiny. Babie leto bolo priam ideálne, a tak som si prešiel zase nové trasy v širšom okolí Dudiniec. 04/11/19 Miroslav Svítek Krupinská planina

Túra Jaskyňa v Skalke - tip na výlet s deťmi na Spiši Našu trilógiu hľadania verejnosti voľne prístupných jaskýň Belianských Tatier a Spišskej Magury zavŕšime Jaskyňou v Skalke. Ide o poslednú sprístupnenú jaskyňu v rámci danej lokality. Neobmedzený pohyb pri pátraní nám zabezpečí fakt, že sa budeme nachádzať mimo ochranného pásma Pieninského národného parku. dnes Roman Matkovčík Jaskyne
Podcast Lofoty: Voda bola úplne všade, aj tam kde sme nechceli Či ide o Aljašku alebo Škandináviu, na severských destináciách fasicuje veľkosť krajiny a počas túr odľahlosť od civilizácie v porovnaní so slovenskými horami, či Alpami. V 13. epizóde HIKING podcastu sa rozprávame o Nórsku, ktoré k severskej odľahlosti pridáva ďalší rozmer – more. Reč je konkrétne o trekkingu na Lofotoch a hosťami sú Kika Miholeková s Palim Olejníkom, ktorí boli na týchto ostrovoch začiatkom septembra tohto roka. dnes Ľubomír Mäkký Rozhovory
Recenzia Knižné tipy pre deti Našim deťom sa snažíme od malička nenásilne vštepovať vedomosti o prírode a životnom prostredí. Okrem toho, čo im vieme porozprávať sami, si často pomôžeme nejakou prívetivou knihou. Rada by som sa s vami podelila o obľúbené kúsky z našej knižnice s touto tematikou. Týkajú sa lesov, zvierat či narábania s odpadom. včera Soňa Mäkká Mapy a knihy

Hotel pod širákem 25/08/18 16:46 2 príspevky
    • Česká republika - Morava: Javorníky - pod vrchom Čubek na obcou Střelná
    • trojpriestorový bivakovací objekt bez strechy
    • trojsezónna bez vykurovacieho telesa a strechy
    • Střelenská voda v susedstve
    • Střelná (vlak, bus) - smer Střelenský vrch (červená)