Útulňa

Hotel pod širákem

16. 08. 2014
Pri putovaní od rozhľadne nad Dohňanmi k rozhľadni na Čubovom kopci a následnom návrate cez Střelnú sme prechádzali okolo perfektného zariadenia Zvonička a "hotel pod širákem". Hoci sa nenachádza na našom území, myslím, že nezaškodí jednak o ňom vedieť a jednak by mohlo inšpirovať aj niektoré obce pod našimi horami. Určite nestálo desaťtisíce eur a je to perfektná vec pre rozvoj turistického ruchu.

- Po červenej značke od obce Střelná za cca 10 minút,
- Po červenej značke od smerovníka Střelenský kopec za cca 30 minút.

Ide o drevenú stavbu altánku so šindľovou strechou a vežičkou so zvonom. Podlaha je vyložená kameňmi. Nachádza sa tu stôl a dve lavice, skrinka so zošitom pre zápisky dospelých, knižka pre zápisky detí a pečiatka. Ďalej je tu pokladnička pre 10,- Kč príspevky za pohľadnicu, ktorá je voľne dostupná. Altánok má rozmery asi 3 x 6 m. Nad vchodom je trám s tromi drevenými sochami a nadpisom "Buď vítán, kdo v dobrém přicházíš". Prístrešok má bočnú stenu vysokú do pása a je v nej otvor pre vchádzanie dnu. Návštevníci sú priam vyzývaní, aby si na zvon zazvonili, čo sme samozrejme urobili a jeho zvuk sa niesol lúkami do ďaleka. Na stole boli dokonca poháre s kvetmi. Besiedka však nie je primárne určená na nocovanie.

Kúsok vedľa v lesíku je stavba pripomínajúca Divoký západ. Z kmeňov o hrúbke ruky je spravená stavba s tromi dverami. Po ich otvorení sa ocitnete v izbe bez plafónu. Priestor je prehradený polenom na dve časti. V bližšie ku dverám sa asi odkladajú veci. Druhá časť je vysypaná pieskom, či pilinami a pohodlne sa tu vyspia dvaja ľudia. Izby sú od seba oddelené stenami, na ktorých je drevená imitácia hodín. Nad prednou stenou sa týči štít s obrovským širákom. Strechu tvoria len ihličnaté stromy, ktoré rastú okolo. Čiže sa naozaj môžete vyspať v hoteli a pritom pod širákom. Kto toto vymyslel a zrealizoval, musel mať silný zmysel pre humor.

Kúsok vedľa sa nachádza voliéra s hrdličkami a párom bažantov, ktorým vraj máte natrhať trávu. Je tu pieskovisko s hračkami a šmykľavkou pre deti. V lese sa nachádza drevená latrína a na všetko dozerá na strome sediaci turista Karel. Od zvoničky, ktorá sa nachádza na okraji lesa a velikánskej lúky, je nádherný panoramatický výhľad na kopce nad obcou Střelná.

Že sa všetko naozaj využíva pre bežného turistu, sme sa dozvedeli z kroniky, kde bol zápis z rána. Prespali tu dvaja cykloturisti. Ohnisko som si nejako nevšimol, takže asi sa ráta s varením na vlastnom variči.

Kúsok od "turistického sna" je dvojica lavičiek a za nimi murovaná stienka s drevenou strieškou. Zo steny trčí vodovodný kohútik a na štíte nápis "Střelenská voda".

Hotel pod širákem 25/08/18 16:46 2 príspevky

Túra Trenčianske rozhľadne Ibovka a Malý Jelenec Roky som chodieval na Moravu s mojím kamarátom putovať od jednej rozhľadne k druhej. Kamarát sa nejako vytratil z môjho života a rozhľadne tiež. Tento rok som si musel na prelome marca a apríla vybrať kopu starej dovolenky a pri spriadaní plánov, ovplyvnených krízou, okrem viacdňových prechodov došlo aj na rozhľadne na západnom Slovensku. Vypísal som si ich asi trinásť, a keďže Trenčín nie je až tak ďaleko, dve som spojil do jednej túry. 03/07/20 Miroslav Svítek Biele Karpaty
Prístrešok Lesný zrub Šarvíz Pri putovaní zo Žarnovice na rozhľadňu Háj som doputoval po modrej značke k TIM Horáreň Šarvíz (tiež Zadný Šarvíz). Smerovník ma upozornil, že Zbojníčke studničky sú vzdialené 50 m dole po lesnej cestičke, a tak som sa išiel na ne pozrieť. V horúčave, čo bola, sa mi veľmi hodila čerstvá, studená voda z pekne upraveného prameňa. Umyl som sa, napil a prečítal si informačnú tabuľu o Zbojníckych studničkách. 06/06/20 Miroslav Svítek Pohronský Inovec, Vtáčnik
Túra Žarnovica – rozhľadňa Háj – Nová Baňa Koncom apríla som sa mal nachádzať na inom kontinente, no pandémia a príslušné opatrenia zariadili, že si dovolenku čerpám doma. Aspoň že nemusím byť len v okrese bydliska a po lese môžem chodiť bez rúška! Vypísal som si trinásť rozhľadní dosiahnuteľných na otočku aj s túrou z Bratislavy a po štvordňovom prechode Prašník – Patrónka, som mohol začať behať po rozhľadniach. 25/05/20 Miroslav Svítek Vtáčnik

Túra Z Kriváňa na Kriváň (z Poľany do Tatier) Poľana, Kráľová hoľa, Kriváň - tri symbolické vrcholy Slovenska. Raz dávnejšie som v televízii sledoval reportáž o prechode týchto troch vrcholov v jednom slede zo severu na juh. Ja som sa nechal inšpirovať a po niekoľkých rokoch sa mi aj za spoluúčasti dvoch kamarátov podarilo prechod zrealizovať výhradne po značených trasách z mojej domovskej dedinky Kriváň až po majestátny Kriváň vo Vysokých Tatrách cez Poľanu a Nízke Tatry, spolu viac ako 180 km. Všetko sa to udialo v prvej polovici júla v priebehu 8 dní. včera Martin Hakel Nízke Tatry, Muránska planina, +
Prístrešok Sedlo Vyšný Tvarožec Pri zdolávaní červenej značky z čergovského Minčola do Duklianskeho priesmyku som narazil na niekoľko objektov nezachytených v mapách. Informácia o ich existencii by pravdepodobne ovplyvnila moje plánovanie viacdenného putovania trasou mimo dotykov s civilizáciou. Jedným je prístrešok v sedle Nižný Tvarožec. Som na pochybách nazývať ho prístreškom. Svojím spôsobom je útulňou bez špeciálneho priestoru na spanie, no poskytuje pohodový úkryt nielen v nepohode. 07/08/20 Vladimír Mikuš Nízke Beskydy
Túra Z Nesluše cez osady s deťmi Na dolných Kysuciach v bočnom údolí neďaleko okresného Kysuckého Nového Mesta sa nachádza obec Nesluša. V jej okolí je na svahoch Javorníkov roztrúsených až dvadsaťdva osád. Rozhodujeme sa pre peší výlet okolím osady Samuhelovci, Ostré. Sem by nás mala zaviesť z konca Nesluše žltá značka. Od osady chceme potom po modrej značke pokračovať k osadám Tabačkovci, Grešákovci a Balošákovci pod Jakubovským vrchom. Uvidíme, ako sa nám to podarí. 06/08/20 Jana Bílešová Javorníky

Hotel pod širákem 25/08/18 16:46 2 príspevky
    • Česká republika - Morava: Javorníky - pod vrchom Čubek na obcou Střelná
    • trojpriestorový bivakovací objekt bez strechy
    • trojsezónna bez vykurovacieho telesa a strechy
    • Střelenská voda v susedstve
    • Střelná (vlak, bus) - smer Střelenský vrch (červená)