Útulňa

Hotel pod širákem

16.08.14
Pri putovaní od rozhľadne nad Dohňanmi k rozhľadni na Čubovom kopci a následnom návrate cez Střelnú sme prechádzali okolo perfektného zariadenia Zvonička a "hotel pod širákem". Hoci sa nenachádza na našom území, myslím, že nezaškodí jednak o ňom vedieť a jednak by mohlo inšpirovať aj niektoré obce pod našimi horami. Určite nestálo desaťtisíce eur a je to perfektná vec pre rozvoj turistického ruchu.

- Po červenej značke od obce Střelná za cca 10 minút,
- Po červenej značke od smerovníka Střelenský kopec za cca 30 minút.

Ide o drevenú stavbu altánku so šindľovou strechou a vežičkou so zvonom. Podlaha je vyložená kameňmi. Nachádza sa tu stôl a dve lavice, skrinka so zošitom pre zápisky dospelých, knižka pre zápisky detí a pečiatka. Ďalej je tu pokladnička pre 10,- Kč príspevky za pohľadnicu, ktorá je voľne dostupná. Altánok má rozmery asi 3 x 6 m. Nad vchodom je trám s tromi drevenými sochami a nadpisom "Buď vítán, kdo v dobrém přicházíš". Prístrešok má bočnú stenu vysokú do pása a je v nej otvor pre vchádzanie dnu. Návštevníci sú priam vyzývaní, aby si na zvon zazvonili, čo sme samozrejme urobili a jeho zvuk sa niesol lúkami do ďaleka. Na stole boli dokonca poháre s kvetmi. Besiedka však nie je primárne určená na nocovanie.

Kúsok vedľa v lesíku je stavba pripomínajúca Divoký západ. Z kmeňov o hrúbke ruky je spravená stavba s tromi dverami. Po ich otvorení sa ocitnete v izbe bez plafónu. Priestor je prehradený polenom na dve časti. V bližšie ku dverám sa asi odkladajú veci. Druhá časť je vysypaná pieskom, či pilinami a pohodlne sa tu vyspia dvaja ľudia. Izby sú od seba oddelené stenami, na ktorých je drevená imitácia hodín. Nad prednou stenou sa týči štít s obrovským širákom. Strechu tvoria len ihličnaté stromy, ktoré rastú okolo. Čiže sa naozaj môžete vyspať v hoteli a pritom pod širákom. Kto toto vymyslel a zrealizoval, musel mať silný zmysel pre humor.

Kúsok vedľa sa nachádza voliéra s hrdličkami a párom bažantov, ktorým vraj máte natrhať trávu. Je tu pieskovisko s hračkami a šmykľavkou pre deti. V lese sa nachádza drevená latrína a na všetko dozerá na strome sediaci turista Karel. Od zvoničky, ktorá sa nachádza na okraji lesa a velikánskej lúky, je nádherný panoramatický výhľad na kopce nad obcou Střelná.

Že sa všetko naozaj využíva pre bežného turistu, sme sa dozvedeli z kroniky, kde bol zápis z rána. Prespali tu dvaja cykloturisti. Ohnisko som si nejako nevšimol, takže asi sa ráta s varením na vlastnom variči.

Kúsok od "turistického sna" je dvojica lavičiek a za nimi murovaná stienka s drevenou strieškou. Zo steny trčí vodovodný kohútik a na štíte nápis "Střelenská voda".

Hotel pod širákem 25/08/18 16:46 2 príspevky

Túra GSB: Bacówka w Bartnem – Nowa Wieś Večer sme si s Borisom preprali nejaké veci, no hoci sme ich na paličkách vystrčili z okna von, ráno vôbec neboli suché. Chatár sa ponáhľal k lekárovi, a tak sme museli do ôsmej opustiť chatu. Raňajky o siedmej vôbec neboli na škodu. Parťáci si dali praženicu a dostali ju vcelku na jednej panvici. Ja som chcel klobásu, no večer sme všetky zjedli, a tak boli párky. Deň sa ukazoval byť opäť slnečný, tak sme vykročili na náš piaty deň putovania po Beskydskej magistrále (GSB) ovešaní neuschnutým prádlom. 21/07/19 Miroslav Svítek Nízke Beskydy, Poľsko
Túra GSB: Jaworzyna Krynicka – Bacówka w Bartnem Po úžasnej večeri sme strávili skoro hodinu nad papierovými mapami a rozoberali, kade zajtra pôjdeme. Čakala nás najdlhšia etapa nášho šesťdenného putovania a vzhľadom na horúčavy sme nechceli kráčať ani o meter viac. Pelé neverí elektronickým mapám, a tak všetko preveroval na papierových. Ale napokon vybrali časovo najkratšiu a presne takú, ako som naplánoval. Čiže od chaty po zelenej. Dnes dáme červenej GSB zbohom. 14/07/19 Miroslav Svítek Nízke Beskydy, Ľubovnianska vrchovina, +
Túra GSB: Krościenko nad Dunajcem – Schronisko Jaworzyna Po štvrtýkrát sa vyberám po Hlavnej beskydskej magistrále (GSB). Naplánovať si trasu z bodu, kde sme skončili pred rokom k bodu, odkiaľ sa dá relatívne ľahko vrátiť na Slovensko, nebol problém. Problémom sa ukázalo ako sa dostať čo najrýchlejšie z Bratislavy do Krościenka, z Nowa Wieś do Bratislavy a zohnať na trase ubytovanie. Striedavo intenzívne som na tom pracoval od októbra 2018 a nebyť kamarátky Beaty z Poľska, tak si tak spokojne 7. 6. 2019 piati do vlaku po práci asi nesadneme. Parťák, kvôli ktorého účasti na Trnavskej stovke sme to o týždeň odložili, ležal doma na antibiotikách. Takže po tretíkrát s partiou ideme šiesti, ale do vlaku len piati! 07/07/19 Miroslav Svítek Ľubovnianska vrchovina, Poľsko

Extra Štátne lesy TANAP-u neuznávajú niektoré pralesy a rúbu v nich Kým LESY SR v pralesoch vymapovaných občianskym združením PRALES nezasahujú, ich sesterská organizácia Štátne lesy TANAP-u spochybňuje existenciu viacerých pralesov a rúbe v nich. ŠL TANAP-u fungujú samostatne, na dohode medzi Lesmi a mimovládnymi organizáciami PRALES a WWF o nezasahovaní v pralesoch sa nezúčastňujú. dnes Soňa Mäkká Publicistika
Túra Veľkofatranská magistrála (stretnutie s medveďom) Na Veľkofatranskú magistrálu som sa chcel vydať už od konca jari. Čakal som však na to, kým zmizne posledný sneh z hrebeňa. Koncom apríla som z okna vlaku videl, že na hrebeni je už len pár fľakov snehu, a tak som hneď celý natešený začal vyberať termín, kedy sa tam vyberiem. Rázny škrt cez rozpočet mi urobilo upršané májové počasie, a tak sa sem nakoniec dostávam až v prvom letnom mesiaci jún. včera Pavel Forgáč Veľká Fatra a Choč
Útulňa Žliabok Počas túry v okolí Loviec som bol pod sedlom Rakyta príjemne prekvapený skromnou, ale napriek tomu takmer ideálnou útulňou. Pre turistov, prechádzajúcich hlavným hrebeňom Tribeča, sa takto ponúka možnosť prespať pod strechou, v krásnom prostredí, navyše hneď pri vodnom zdroji. 14/09/19 Pavol Timko Tribeč

Hotel pod širákem 25/08/18 16:46 2 príspevky
    • Česká republika - Morava: Javorníky - pod vrchom Čubek na obcou Střelná
    • trojpriestorový bivakovací objekt bez strechy
    • trojsezónna bez vykurovacieho telesa a strechy
    • Střelenská voda v susedstve
    • Střelná (vlak, bus) - smer Střelenský vrch (červená)