Chata

Zádielska chata

23.08.14
Uprostred najkrajšej a najznámejšej tiesňavy Slovenského krasu sa nachádza nenápadný objekt bývalej horárne, ktorá poskytuje ubytovanie štandardu turistickej ubytovne. Ideálna základňa pre nenáročných hostí pre výpady na planiny Slovenského krasu či na lezecké výstupy v oblasti Zádielskej doliny.

Prístup a poloha

- zo Zádiela (bus) cez Zádielsku dolinu po červenej značke (3 km asfaltová cesta) za cca 1 h,
- z Bôrky (bus) cez Bôrčanské sedlo a Baksovu dolinu po asfaltovej ceste (4 km) za cca 1 h,
- z Hája (bus) cez Zádielskú planinu po zelenej a modrej značke za cca 1.45 h,
- z Turne nad Bodvou (vlak, bus) cez Turniansky hrad a Zádielskú planinu po modrej značke za cca 3 h,
- z Hačavy (bus) cez Hačavské sedlo a planinu Bezvody po žltej a modrej značke za cca 2.15 h,
- z Hačavy (bus) cez Hačavské sedlo, planiny Bezvody a Zádielskú planinu po žltej, zelenej a modrej značke za cca 2.30 h,
- z Medzeva (bus) cez Krížnu poľanu a Hačavské sedlo po žltej a modrej značke za cca 4 h,
- zo Štósu (bus) cez Hačavské sedlo a planinu Bezvody po zelenej a modrej značke za cca 3.30 h,
- z Jablonovského sedla (motorest Soroška) cez planinu Horný vrch po červenej značke za cca 5 h.

Ubytovacie zariadenie má strategickú polohu uprostred krasovej tiesňavy Zádielska dolina, ktorá je obľúbeným miestom výletov či lezeckých výstupov. Objekt pôvodne horárne sa nachádza v ústí Baksovej doliny do Zádielskej doliny na rázcestí piatich značených trás pri križovatke asfaltových ciest. Prístup pre hostí vlastným autom je možný len od obce Bôrka po úzkej asfaltovej ceste, vedúcej do Zádielskej doliny cez Bôrčanské sedlo. Zo strany od Zádiela je cesta Zádielskou dolinou uzavretá (rampa) pre všetku dopravu okrem bicyklov.

Pri vstupe je krytá veranda - terasa, kde sa dá v nepriazni počasia ukryť pred dažďom. Na prízemí sa okrem vstupnej chodby a schodišťa nachádza priestranná kuchyňa vrátane zariadenia. Vybavená je kuchynskou linkou, riadmi, mikrovlnkou, rýchlovarnou kanvicou, chladničkou, elektrickým sporákom i pecou na tuhé palivo. Súčasťou priestoru je jedálenské posedenie. Na prízemí je najväčšia izba (na spôsob obývačky) a vedľa vchodu do chaty je kúpeľňa so splachovacím záchodom a sprchou (zrekonštruované). Na poschodí sa nachádzajú ďalšie dve izby. Každá 2- alebo 3-lôžková spálňa má vlastné vykurovacie teleso v podobe kachlovej pece. Zariadenie izieb je jednoduché a staršieho dáta, no stále funkčné (postele, stolík, kreslá, nočný stolík s lampou). Podlahy majú kameninovú dlažbu. V kuchyni je linoleum a na izbách sú koberce.

Posedenie vonku umožňuje otvorené ohnisko, okolo ktorého sú umiestnené klátiky na sedenie. V priľahlom objekte bývalej stodoly je dreváreň so zásobou palivového dreva hlavne pre účely vykurovanie objektu. Parkovanie áut hostí je priamo pred objektom na trávnatej ploche.

Stravovanie

Stravovanie hostí sa rieši buď individuálne vlastným jedlom, ktoré si možno uskladniť a pripraviť v zariadenej kuchyni, alebo v susednom veľkokapacitnom objekte bufetu, ktorý stojí 300 m povyše v doline. Vopred je možné dohodnúť polpenziu alebo len raňajky. Legendárny bufet ponúka nápoje a jednoduché občerstvenie. Rozšírila sa tiež možnosť vonkajšieho posedenia. Interiér je zariadený dobovo a na historických fotografiách a mapách sa možno čo-to dozvedieť z minulosti a porovnávať vzhľad doliny, keď bola odlesnená.

Webová stránka chaty

Zádielska chata 05/08/19 18:48 6 príspevkov

Túra Prečo rastie deväť sekvojovcov pri Novej Bani Cez prázdniny mnohí balia kufre a mieria za hranice všednej každodennosti. Merajú dlhé cesty a precestujú pol sveta, aby videli jeho divy. Čuduj sa svete aj na krpatom Slovensku máme tiež mnohé kuriozity, divy a unikáty. Netreba cestovať stovky či viac kilometrov. Netreba ani vracať ľudom Slovensko. Stačí sa lepšie pozrieť za vlastné humná a poriadne sa rozhliadnuť. Objavíme mnoho zaujímavostí, ktoré nás doslova zaskočia. 02/08/19 Tomáš Trstenský Pohronský Inovec, Vtáčnik, +
Recenzia Zakarpatí - Sprievodca bývalou Podkarpatskou Rusou Podkarpatská Rus sa presne pred 100 rokmi (1919) stala súčasťou Československa, odkedy začali vychádzať výpravné cestopisy o kraji pod Východnými Karpatami. Klub československých turistov začal zakladať na Podkarpatsku svoje odbory, budovať značené chodníky a stavať horské chaty. Aby prilákali výletníkov z ostatných častí republiky, boli vydávaní knižní sprievodcovia po podkarpatských horách i obciach. 24/07/19 Tomáš Trstenský Mapy a knihy
Útulňa Chatka Zigovka Milú a výborne zariadenú lesnú chatku som objavil úplnou náhodou. Išiel som pozrieť kamaráta do Hornej Marikovej pešo cez hory a tu sa tesne pod horským sedlom vrchu Zigov (Milechovská Kýčera) ukázal medzi stromami nový zrub. Keďže bol blízko modrej značky, tak som si ho išiel pozrieť. O to väčšie bolo prekvapenie, že je voľne prístupný. 20/07/19 Tomáš Trstenský Javorníky

Túra Veľkofatranská magistrála (stretnutie s medveďom) Na Veľkofatranskú magistrálu som sa chcel vydať už od konca jari. Čakal som však na to, kým zmizne posledný sneh z hrebeňa. Koncom apríla som z okna vlaku videl, že na hrebeni je už len pár fľakov snehu, a tak som hneď celý natešený začal vyberať termín, kedy sa tam vyberiem. Rázny škrt cez rozpočet mi urobilo upršané májové počasie, a tak sa sem nakoniec dostávam až v prvom letnom mesiaci jún. dnes Pavel Forgáč Veľká Fatra a Choč
Útulňa Žliabok Počas túry v okolí Loviec som bol pod sedlom Rakyta príjemne prekvapený skromnou, ale napriek tomu takmer ideálnou útulňou. Pre turistov, prechádzajúcich hlavným hrebeňom Tribeča, sa takto ponúka možnosť prespať pod strechou, v krásnom prostredí, navyše hneď pri vodnom zdroji. včera Pavol Timko Tribeč
Túra Veľké Hincovo pleso zo Štrbského Plesa Malebnosť Vysokých Tatier ma vždy svojím spôsobom priťahovala, ale aj napriek tomu som v nich nejako nenašiel záľubu. Ako turista by som ich chcel aspoň čiastočne spoznať a oboznámiť sa z ich chatami, plesami a možno aj s vrcholmi niektorých štítov. 13/09/19 Marián Jaššo Vysoké a Belianske Tatry

Zádielska chata 05/08/19 18:48 6 príspevkov
    • Slovenské rudohorie: Slovenský kras - Zádielska dolina, v ústí Baksovej doliny, pri rázcestí TZT
    • v 2- a 3-lôžkových izbách
    • celoročná
    • vodovod v objekte
  • Cena
    • 10,- € človekonoc (posteľné povlečenie)
      5,- € človekonoc (vlastný spacák)
      70,- € prenájom objektu na deň
    • Zádiel (bus) - Zádielska dolina (červená značka)
    • krytá terasa, vonkajšie ohnisko s posedením