Rada

Turistika v chránených územiach prírody

08.10.14
V diskusných témach sa často preberá téma ochrany prírody a pohybu návštevníka v chránených územiach. Stručne si rozoberieme aké sú druhy a stupne ochrany prírody a krajiny. Turistov bude najviac zaujímať aké činnosti sa môžu a nemôžu vykonávať v jednotlivých typoch chránených plôch našej krajiny.

Mimo turistických značených trás (TZT) sa návštevníci môžu pohybovať len v 1. a 2. stupni ochrany, čiže aj v chránenej krajinnej oblasti (CHKO) je legálny voľný pohyb osôb po krajine, ale len mimo maloplošných chránených území (MCHÚ). Štandardné označenie MCHÚ v teréne tabuľou nie je všade a zvyčajne je len pri komunikáciách (cesty, chodníky, TZT), ale všetky chránené plochy majú označenie v teréne značkami na lesnom poraste v podobe červených pásov (biele pásy označujú hospodárske lesy), ale pozor na iné druhy lesníckeho značenia stromov, no to už je iná téma.

Chránené územia

Veľkoplošné (VCHÚ):
- chránená krajinná oblasť (CHKO) - 2. stupeň,
- národný park (NP) - 3. stupeň,

(Zoznam veľkoplošných CHÚ si môžete pozrieť v článku Kto nás môže v prírode kontrolovať)

Maloplošné (MCHÚ):
- chránený areál (CHA) - 3. až 5. stupeň,
- prírodná rezervácia (PR) a národná prírodná rezervácia (NPR) - 4. alebo 5. stupeň,
- prírodná pamiatka (PP) a národná prírodná pamiatka (NPP) - 4. alebo 5. stupeň,
- ochranné pásmo (OP) chráneného územia má vždy o 1 stupeň nižší stupeň ochrany ako CHÚ (zvyčajne 100 m naokolo rezervácie a 60 m okolo prírodnej pamiatky), ale OP nie vždy musí byť vyhlásené,
- jaskyňa - cez 2 m dlhá alebo hlboká dutina (má štatút PP alebo NPP),
- vodopád - nad 3 m výšky alebo kaskáda strmá nad 75 ° na trvalom vodnom toku (má štatút PP alebo NPP),
- chránený krajinný prvok (biocentrum, biokoridor a interakčný prvok) - 2. až 5. stupeň,
- chránené vtáčie územie (CHVÚ) zo siete NATURA 2000,
- územie európskeho významu (ÚEV) zo siete NATURA 2000,
- súkromné chránené územie (SPR Vlčia a SPR Rysia) SPR, SPP, SCHA,
- chránená vodohospodárska oblasť (územia vodných zdrojov).

Stupne ochrany

1. stupeň - všeobecná ochrana prírody a krajiny v SR,
2. stupeň - zákaz vjazdu a státia s nemotorovým i motorovým vozidlom a bicyklom mimo komunikácií (cyklotrás); potrebný je súhlas na budovanie TZT, súhlas na organizovanie hromadných podujatí, ohňostrojov...,
3. stupeň - zákaz pohybu mimo TZT, zákaz táboriť, zákaz rozkladať oheň, zákaz lyžovať, zákaz liezť..., zakázaný je zber lesných plodov a rastlín (+ vyššie spomenuté zákazy),
4. stupeň - zákaz rúbať dreviny, zákaz zbierať nerasty a skameneliny, zákaz voľného púšťania psa (+ vyššie spomenuté zákazy),
5. stupeň - zákaz rušenia ticha a pokoja (+ vyššie spomenuté zákazy).

Poznáme tiež zóny chránených území v NP a CHKO (A zóna - 5. stupeň, B zóna - 4. stupeň, C zóna - 3. stupeň, D zóna - 2. stupeň). Napríklad CHKO Horná Orava a Pieninský národný park má vypracovanú zonáciu.

Turistika v chránených územiach prírody 07/12/18 12:37 14 príspevkov

Túra Prečo rastie deväť sekvojovcov pri Novej Bani Cez prázdniny mnohí balia kufre a mieria za hranice všednej každodennosti. Merajú dlhé cesty a precestujú pol sveta, aby videli jeho divy. Čuduj sa svete aj na krpatom Slovensku máme tiež mnohé kuriozity, divy a unikáty. Netreba cestovať stovky či viac kilometrov. Netreba ani vracať ľudom Slovensko. Stačí sa lepšie pozrieť za vlastné humná a poriadne sa rozhliadnuť. Objavíme mnoho zaujímavostí, ktoré nás doslova zaskočia. 02/08/19 Tomáš Trstenský Pohronský Inovec, Vtáčnik, +
Recenzia Zakarpatí - Sprievodca bývalou Podkarpatskou Rusou Podkarpatská Rus sa presne pred 100 rokmi (1919) stala súčasťou Československa, odkedy začali vychádzať výpravné cestopisy o kraji pod Východnými Karpatami. Klub československých turistov začal zakladať na Podkarpatsku svoje odbory, budovať značené chodníky a stavať horské chaty. Aby prilákali výletníkov z ostatných častí republiky, boli vydávaní knižní sprievodcovia po podkarpatských horách i obciach. 24/07/19 Tomáš Trstenský Mapy a knihy
Útulňa Chatka Zigovka Milú a výborne zariadenú lesnú chatku som objavil úplnou náhodou. Išiel som pozrieť kamaráta do Hornej Marikovej pešo cez hory a tu sa tesne pod horským sedlom vrchu Zigov (Milechovská Kýčera) ukázal medzi stromami nový zrub. Keďže bol blízko modrej značky, tak som si ho išiel pozrieť. O to väčšie bolo prekvapenie, že je voľne prístupný. 20/07/19 Tomáš Trstenský Javorníky

VHT Ennstaler Alpen – prechod Pyhrgasov Mám rád turistiku, ktorá okrem pekných výhľadov, nádherných skál, kultúrnych a prírodných atrakcií ponúka aj trochu adrenalínu. Či už vo forme ľahkej ferraty, alebo nenáročného lezenia. Jednou z takýchto trás je práve prechod Pyhrgasov. Po Malý Pyhrgas vedie značený turistický chodník a z Veľkého idú hneď tri. Avšak hrebeň medzi nimi je neznačený. Turista si tam musí schodnú cestu hľadať a nevyhne sa krátkym úsekom náročnosti I až II UIAA. dnes Martin Knor Svet
Správa Hrebeň Nízkych Tatier priechodný bez obmedzení Začiatok septembra sa niesol v znamení prerezávania turistických chodníkov, tentokrát sme vybrali frekventované úseky v oblasti Štefánikovej chaty pod Ďumbierom a Čertovicou. Akciu každoročne organizuje športový klub PARBAT, posledné roky sa k nemu pridávajú dobrovoľníci z Horskej služby Nízke Tatry juh a OZ Horské spoločenstvo, ktoré pôsobí v oblasti Čertovice a Andrejcovej. včera Marek Šurina Správy
Túra Agraš – okruh z Novej Bane Už som písala o pamiatkach na stredoveké banské diela v okolí obce Brehy v Štiavnických vrchoch. Vtedy sme navštívili banskú oblasť Slosberg nad dolinou Obecného potoka pod vrchom Chlm. Teraz sme sa rozhodli preskúmať dolinu Liešňanského potoka a pamiatky na banskú činnosť pod vrchom Agraš. Tu sa dolovalo na žile Gottes Gabe, čo je najzápadnejšia žilná štruktúra Pukaneckého rudného ložiska. včera Danka Tomášiková Štiavnické vrchy