Rada Turistika v chránených územiach prírody

V diskusných témach sa často preberá téma ochrany prírody a pohybu návštevníka v chránených územiach. Stručne si rozoberieme aké sú druhy a stupne ochrany prírody a krajiny. Turistov bude najviac zaujímať aké činnosti sa môžu a nemôžu vykonávať v jednotlivých typoch chránených plôch našej krajiny.

Mimo turistických značených trás (TZT) sa návštevníci môžu pohybovať len v 1. a 2. stupni ochrany, čiže aj v chránenej krajinnej oblasti (CHKO) je legálny voľný pohyb osôb po krajine, ale len mimo maloplošných chránených území (MCHÚ). Štandardné označenie MCHÚ v teréne tabuľou nie je všade a zvyčajne je len pri komunikáciách (cesty, chodníky, TZT), ale všetky chránené plochy majú označenie v teréne značkami na lesnom poraste v podobe červených pásov (biele pásy označujú hospodárske lesy), ale pozor na iné druhy lesníckeho značenia stromov, no to už je iná téma.

Chránené územia

Veľkoplošné (VCHÚ):
- chránená krajinná oblasť (CHKO) - 2. stupeň,
- národný park (NP) - 3. stupeň,

(Zoznam veľkoplošných CHÚ si môžete pozrieť v článku Kto nás môže v prírode kontrolovať)

Maloplošné (MCHÚ):
- chránený areál (CHA) - 3. až 5. stupeň,
- prírodná rezervácia (PR) a národná prírodná rezervácia (NPR) - 4. alebo 5. stupeň,
- prírodná pamiatka (PP) a národná prírodná pamiatka (NPP) - 4. alebo 5. stupeň,
- ochranné pásmo (OP) chráneného územia má vždy o 1 stupeň nižší stupeň ochrany ako CHÚ (zvyčajne 100 m naokolo rezervácie a 60 m okolo prírodnej pamiatky), ale OP nie vždy musí byť vyhlásené,
- jaskyňa - cez 2 m dlhá alebo hlboká dutina (má štatút PP alebo NPP),
- vodopád - nad 3 m výšky alebo kaskáda strmá nad 75 ° na trvalom vodnom toku (má štatút PP alebo NPP),
- chránený krajinný prvok (biocentrum, biokoridor a interakčný prvok) - 2. až 5. stupeň,
- chránené vtáčie územie (CHVÚ) zo siete NATURA 2000,
- územie európskeho významu (ÚEV) zo siete NATURA 2000,
- súkromné chránené územie (SPR Vlčia a SPR Rysia) SPR, SPP, SCHA,
- chránená vodohospodárska oblasť (územia vodných zdrojov).

Stupne ochrany

1. stupeň - všeobecná ochrana prírody a krajiny v SR,
2. stupeň - zákaz vjazdu a státia s nemotorovým i motorovým vozidlom a bicyklom mimo komunikácií (cyklotrás); potrebný je súhlas na budovanie TZT, súhlas na organizovanie hromadných podujatí, ohňostrojov...,
3. stupeň - zákaz pohybu mimo TZT, zákaz táboriť, zákaz rozkladať oheň, zákaz lyžovať, zákaz liezť..., zakázaný je zber lesných plodov a rastlín (+ vyššie spomenuté zákazy),
4. stupeň - zákaz rúbať dreviny, zákaz zbierať nerasty a skameneliny, zákaz voľného púšťania psa (+ vyššie spomenuté zákazy),
5. stupeň - zákaz rušenia ticha a pokoja (+ vyššie spomenuté zákazy).

Poznáme tiež zóny chránených území v NP a CHKO (A zóna - 5. stupeň, B zóna - 4. stupeň, C zóna - 3. stupeň, D zóna - 2. stupeň). Napríklad CHKO Horná Orava a Pieninský národný park má vypracovanú zonáciu.