Rada

Turistika v chránených územiach prírody

08.10.14
V diskusných témach sa často preberá téma ochrany prírody a pohybu návštevníka v chránených územiach. Stručne si rozoberieme aké sú druhy a stupne ochrany prírody a krajiny. Turistov bude najviac zaujímať aké činnosti sa môžu a nemôžu vykonávať v jednotlivých typoch chránených plôch našej krajiny.

Mimo turistických značených trás (TZT) sa návštevníci môžu pohybovať len v 1. a 2. stupni ochrany, čiže aj v chránenej krajinnej oblasti (CHKO) je legálny voľný pohyb osôb po krajine, ale len mimo maloplošných chránených území (MCHÚ). Štandardné označenie MCHÚ v teréne tabuľou nie je všade a zvyčajne je len pri komunikáciách (cesty, chodníky, TZT), ale všetky chránené plochy majú označenie v teréne značkami na lesnom poraste v podobe červených pásov (biele pásy označujú hospodárske lesy), ale pozor na iné druhy lesníckeho značenia stromov, no to už je iná téma.

Chránené územia

Veľkoplošné (VCHÚ):
- chránená krajinná oblasť (CHKO) - 2. stupeň,
- národný park (NP) - 3. stupeň,

(Zoznam veľkoplošných CHÚ si môžete pozrieť v článku Kto nás môže v prírode kontrolovať)

Maloplošné (MCHÚ):
- chránený areál (CHA) - 3. až 5. stupeň,
- prírodná rezervácia (PR) a národná prírodná rezervácia (NPR) - 4. alebo 5. stupeň,
- prírodná pamiatka (PP) a národná prírodná pamiatka (NPP) - 4. alebo 5. stupeň,
- ochranné pásmo (OP) chráneného územia má vždy o 1 stupeň nižší stupeň ochrany ako CHÚ (zvyčajne 100 m naokolo rezervácie a 60 m okolo prírodnej pamiatky), ale OP nie vždy musí byť vyhlásené,
- jaskyňa - cez 2 m dlhá alebo hlboká dutina (má štatút PP alebo NPP),
- vodopád - nad 3 m výšky alebo kaskáda strmá nad 75 ° na trvalom vodnom toku (má štatút PP alebo NPP),
- chránený krajinný prvok (biocentrum, biokoridor a interakčný prvok) - 2. až 5. stupeň,
- chránené vtáčie územie (CHVÚ) zo siete NATURA 2000,
- územie európskeho významu (ÚEV) zo siete NATURA 2000,
- súkromné chránené územie (SPR Vlčia a SPR Rysia) SPR, SPP, SCHA,
- chránená vodohospodárska oblasť (územia vodných zdrojov).

Stupne ochrany

1. stupeň - všeobecná ochrana prírody a krajiny v SR,
2. stupeň - zákaz vjazdu a státia s nemotorovým i motorovým vozidlom a bicyklom mimo komunikácií (cyklotrás); potrebný je súhlas na budovanie TZT, súhlas na organizovanie hromadných podujatí, ohňostrojov...,
3. stupeň - zákaz pohybu mimo TZT, zákaz táboriť, zákaz rozkladať oheň, zákaz lyžovať, zákaz liezť..., zakázaný je zber lesných plodov a rastlín (+ vyššie spomenuté zákazy),
4. stupeň - zákaz rúbať dreviny, zákaz zbierať nerasty a skameneliny, zákaz voľného púšťania psa (+ vyššie spomenuté zákazy),
5. stupeň - zákaz rušenia ticha a pokoja (+ vyššie spomenuté zákazy).

Poznáme tiež zóny chránených území v NP a CHKO (A zóna - 5. stupeň, B zóna - 4. stupeň, C zóna - 3. stupeň, D zóna - 2. stupeň). Napríklad CHKO Horná Orava a Pieninský národný park má vypracovanú zonáciu.

Turistika v chránených územiach prírody 16/12/17 14:02 11 príspevkov

Prístrešok Táborisko Mraznica na Stolici Táboriť na vrchole najvyššej hory pohoria sa dá málokde. Buď je na vrchole málo miesta alebo je skalnatý či zarastený vegetáciou, prípadne v chránenom území. Ani jednu z uvedených charakteristík nespĺňa najvyššia hora Stolických vrchov a zároveň Slovenského rudohoria - Stolica. 22/09/18 Tomáš Trstenský Stolické vrchy
Prístrešok Táborisko Radzim Revúcku vrchovinu možno smelo označiť za veľmi málo navštevované pohorie a navyše málokto tuší, kde sa vôbec nachádza. Áno, pri Revúcej, ale tiahne sa v páse ako južné predhorie Slovenského rudohoria od Juhoslovenskej kotliny v priestore od Tomášoviec (pri Lučenci), cez Poltár, Rimavské Zalužany, Kyjatice, Ratkovú, Magnezitovce, Ochtinú až po Vyšnú Slanú (pri Dobšinej) a Rožňavu. No nič, radšej si otvorte mapu a hľadajte spomenuté obce. 01/09/18 Tomáš Trstenský Revúcka vrchovina
Správa Objavte zabudnuté stromy slobody Chodíme okolo nich denne. Do práce, do školy, do obchodu, na návštevu a nevieme o nich. Niektoré z nich sú súčasťou našich obcí už sto rokov. Niektoré menej, ale aj tak nám majú pripomínať zlomové okamihy v našej histórii. Stromy slobody, vysadené v tzv. „osmičkových“ rokoch, ale aj inokedy. 13/07/18 Tomáš Trstenský Zaujímavosti

Túra Čierna dolina, lom Prašnica a Dolná Prašnica Začiatok augusta 2018 je veľmi horúci. Horúčavy trvajú už niekoľko týždňov, paneláky sú rozpálené a človeku sa žiada zaliezť niekam do chládku. Na horách by bolo chladnejšie, ale množstvo ľudí na hrebeňoch odrádza. Slovenský raj s jeho tienistými roklinami je ďaleko a v okolí máme väčšinu chladnejších dolín schodených, a tak voláme Janke, nech dačo vymyslí. Ponúkla nám dolinu Čierno (Čierna dolina) a dolinu Dolná Prašnica. Vraj sa schladíme. dnes Danka Tomášiková Kremnické vrchy, Veľká Fatra a Choč
Túra Kelčský Javorník z Chaty Tesák Po dlhšej ceste autom z Rožnova pod Radhoštěm cez valašské dedinky sme začali s Mirom stúpať do serpentín Hostýnskych vrchov. Všade po ceste sa opravovalo, na každom kilometri boli nejaké mobilné semafory. Akoby mi chceli pripomenúť starý bulharský seriál „Na každom kilometri“ – taká obdoba poľského seriálu „Štyria z tanku a pes“. Joj, v mojej mladosti takéto seriály leteli. včera Vladimír Popluhár Svet