Pralesom NPR Skalka

25.08.14
Pravidelného turistu skôr či neskôr začnú lákať miesta, kam nevedú turistické značky. Zažiť zakázané miesta láka z rôznych dôvodov – napr. rozširovanie turistického repertoáru, spoznávanie divokých miest našej prírody alebo túžba na vlastnú kožu sa presvedčiť, či z laického pohľadu stoja tieto lokality za takú prísnu ochranu. V júni nás zastihla ponuka zúčastniť sa takejto túry v Nízkych Tatrách v sprievode strážcov NAPANT-u a bývalého riaditeľa Mariána Jasíka. Taká ponuka sa neodmieta, a tak sme sa trochu prešli v národnej prírodnej rezervácii Skalka.

Pekné slnečné júnové ráno sa stretávame v Dolnej Lehote s ostatnými účastníkmi aj so sprievodcom. Nasleduje autotransfer asfaltkou vo Vajskovskej doline k terénnej stanici NAPANT-u, kde priberáme do partie dvoch rangerov. Po krátkom briefingu nad turistickou mapou stúpame severozápadným až severným smerom krížom cez les. Občas natrafíme na polovnícke chodníky, ktoré vedú v úbočí traverzom. Nikdy sa ich však dlho nedržíme, hoci pohyb po nich je výrazne jednoduchší, ako ísť len tak na voľno. Našim cieľom je totiž húštiny vyhľadávať, nie sa im vyhýbať. Charakter túry je výrazne odlišný, ako sme zvyknutí a to, čo bežne považujeme za nudný "prelet" pásmom lesa, sa premieňa na zážitok.

Počas trasy máme početné zastávky na zaujímavých stanovištiach s odborným výkladom o skladbe lesa, jeho veku či histórii. Debatujeme o metódach výskumu, o bezzásahovosti či dôležitosti ochrany prírody vo všeobecnosti. Dozvedáme sa o veľkej biodiverzite našej prírody, čo hneď pohotovo Marián ilustruje na šiestich druhoch papradia, ktoré rastie pod jediným stromom práve v mieste, kde sa nachádzame. Na inom stanovišti navŕtame strom špeciálnym tenkým vrtákom, aby sme sa zo šúľku dreva mohli dozvedieť vek stromu. Okrem veku vedia z tejto sondy vedci zistiť aj charakter vývoja počasia počas života stromu a aj to, v ktorých obdobiach bol strom súčasťou lesa a v ktorých stál skôr osamotený. Medzi účastníkmi je aj ornitológ, takže výklad máme obohatený o vtáctvo a taktiež sa pomocou prehrávača zvukov v smartfóne snaží niektoré druhy privábiť. To sa mu aj viac či menej darí. Pri šliapaní do kopca sa však často zamýšľam, či počúvam jeho nahrávku alebo skutočného operenca.

S pribúdajúcimi výškovými metrami sa postupne mení charakter lesa. Od viacmenej listnatého, cez zmiešaný až po výraznú prevahu ihličnanov a na hornej hranici smreky a vyššie len kosodrevina. Keď opustíme les, nasledujú alpínske lúky plné rôznorodej kveteny. Tu zas nachádzame stanovištia malinkých orchideí, ktoré – hoci v malom – nezaostávajú za krásou ich ozdobných príbuzných zo zahraničia. Taktiež pri pramenisku ochutnáme žeruchu a pokračujeme lúčnym terénom až k miestu, kde si dávame dlhšiu pauzu. Vychutnávame si pritom netradičné pohľady na hlavný hrebeň Nízkych Tatier. V pozadí majestátny masív Chopka s Ďumbierom a oproti hrebeň Pálenice a Baby.

Pokračujeme na hranici lesa a alpínskych lúk traverzom a cez dolinu rozoznávame Žiarsku hoľu. Nasleduje strmý výšvih na juhovýchodnú rázsochu Skalky. Tu má túra klasický nízkotatranský hrebeňový charakter. To však nebráni Mariánovi pokračovať vo vyzdvihovaní zaujímavostí zo sveta horskej flóry. Ukazuje nám najmenšie stromy, no podľa vzhľadu by ste určite netipovali, že tie malinké čudá sú vŕba, konkrétne vŕba bylinná (Salix herbacea) a vŕba tupolistá (Salix retusa). K vrcholu Skalky sa dostávame o chvíľku, opätovne sedíme a vychutnávame si výhľady. Tieto nie sú až také exotické, keďže vrcholom Skalky vedie žltá turistická značka.

Nasledovný zostup pridáva exotiky, pretože strmo klesáme do severovýchodne orientovaného ľadovcového kotla pod Skalkou, kadiaľ žiadna značka nevedie a v minulosti ani neviedla. Prekonávame viacero prahov a postupne schádzame do pásma lúk premiešaných s kosodrevinou. Na jednom mieste dáme oddych kolenám a vychutnávame si nevšedný výhľad na hlavný hrebeň Nízkych Tatier v mäkkom podvečernom svetle. Keď prejdeme pásmo kosodreviny, na hornej hranici lesa nás čaká ešte jedno prekvapenie – možno najstarší smrek v Nízkych Tatrách (viď predposledné foto). Vzrastom je neveľký, no budí ohromný rešpekt – takto nejako som si predstavoval Enta pred sfilmovaním Pána Prsteňov. Jeho vek nebol ešte presne zisťovaný, Mariánov odhad však bol 450 až 500 rokov. To je však nič oproti limbe z Nefcerky vo Vysokých Tatrách, ktorá má obvod kmeňa 450 cm a odhadovaný vek 1200 rokov! Iba jeden jej padnutý konár s krúbkou 8,5 cm podrobili vedci skúmaniu mikroskopom a spočítali až 680 letokruhov.

Pokračujeme strmým zostupom popri potoku k Vajskovskému vodopádu, odkiaľ sa dostaneme po zelenej značke cez Pálenice nazad k terénnej stanici NAPANT-u, kde túra končí. Ďalší deň sa pozrieme v susednej Bystrej doline do lokality s kalamitou. Zaujímať nás bude pojem "mŕtvy les". O tom však až nabudúce...

Túry do rezervácií pre širokú turistickú verejnosť organizuje pod názvom "Túry divočinou" občianske združenie Jantárová cesta, ktoré vzniklo v prostredí okolo Nadácie Ekopolis. Aktivita je legálna, združenie má všetky potrebné povolenia pre výkon sprievodcovskej činnosti v chránenom území. Viac informácií o možnostiach nájdete na stránkach www.turydivocinou.sk.

Pralesom NPR Skalka 11/03/17 15:40 19 príspevkov

Test Batoh Fjällräven Abisko Friluft 45 Abisko Friluft 45 je jednokomorový turistický batoh strednej litráže so sieťkovým odvetraným chrbtovým systémom. Veľkostne sa hodí na víkendovky na ťažko alebo na dlhšie akcie na ľahko. Sieťkový systém ho predurčuje na použitie najmä v teplom období. Aké sú moje skúsenosti po pol roku používania, sa dočítate v tomto teste. 11/10/17 Ľubomír Mäkký Batohy
Cyklotúra Bicyklom na hornú nádrž PVE Čierny Váh Horná nádrž prečerpávacej vodnej elektrárne Čierny Váh je jedným z najkrajších výhľadových bodov na Liptov a pohoria, ktoré ho obkolesujú. Vedie k nej zeleno značená cyklotrasa od železničnej stanice Východná. Je to kratší, no pomerne strmý výjazd ideálny na pol dňa. Dá sa skombinovať aj do väčšieho okruhu spolu s dolnou nádržou a návratom cez Murnú dolinu a Važec, no nám stačil kratší variant, keďže to bol pre nás návratový deň. 14/09/17 Ľubomír Mäkký Nízke Tatry
Recenzia Primus Essential Stove Set – sada na varenie Jednoduchá sada na varenie bez výmenníka či iných high-tech vychytávok. Dva hliníkové hrnce, panvica, varič s integrovaným závetrím bez piezo zapaľovania, držiak a obal. Taká je základná sada na varenie v prírode Primus Essential Stove Set, ktorú som v lete otestoval v Tatrách. 13/09/17 Ľubomír Mäkký Varenie a jedlo

Túra Ako sme spoznávali Liptov s našimi ratolesťami V článku by som rada priniesla niekoľko tipov, čo navštíviť s malými deťmi na Liptove. Bývali sme pri Liptovskom Mikuláši pod kopcami v dedine Smrečany. Na Liptove sme strávili celkovo dve týždňové letné dovolenky v dvoch rokoch po sebe. Presvedčili nás o tom, že je tu stále čo objavovať. Nájdete tu široké možnosti na turistiku, cyklistiku, ale aj spoznávanie kultúry, historických pamiatok alebo jaskýň. Viete si urobiť program v peknom aj škaredom počasí, ponuka je široká. Naše deti boli vo veku takmer 4 a 6 rokov, resp. o rôčik viac. Na naše obe dovolenky sme brali so sebou bicykle, pre mladšiu dcérku ťažnú tyč na bicykel, starší syn bicykloval samostatne. Program sme prispôsobovali počasiu a únave, aby bol dostatočne pestrý a pre deti zaujímavý. Čo sme navštívili? dnes Jana Bílešová Nízke Tatry, Západné Tatry, +
Cyklotúra Okolo Vršatca z Pruského V letných horúčavách v poslednom čase nahrádzam turistiku cykloturistikou. Z domácich končín sa občas presúvam do atraktívnejších, horských lokalít, kde mi nejde tak o cyklistický výkon, ale skôr o „zrýchlenú“ turistiku – najmä dolu kopcom. Tentoraz padla voľba na Vršatec - jedinečné zoskupenie brál, vypínajúce sa nad Ilavskou kotlinou. Skaliská boli ešte v časoch dinosaurov súčasťou obrovskej útesovej bariéry, ktorú neskôr tlak vznikajúcich Karpát v dvoch fázach rozdrvil, zároveň však niektoré bralá vytlačil na povrch. včera Peter Straka Biele Karpaty
Test Asolo Kongur GV – celokožené turistické topánky Toto je test a recenzia celokožených – nubukových goretexových topánok Asolo Kongur GV, v článku nájdete moje komentáre, hodnotenia, ale aj denníkové záznamy, ktoré som počas niekoľkých mesiacov zapisoval po bezprostrednej skúsenosti s používaním. Na internete som ich našiel v tom čase v cene typicky do 240,- €. Test prebiehal od júna 2017. Komu sa nechce čítať ako sa topánky správali na rôznych terénoch, nech rovno preskočí do sekcie “Hodnotenia”. 18/10/17 Pavol Timko Obutie

Pralesom NPR Skalka 11/03/17 15:40 19 príspevkov
    • Nízke Tatry - Ďumbierske Tatry (Národný park Nízke Tatry)
    • max: 1980 m n. m.
    • leto
    • 19.06.2014
    • Podbrezová (vlak, bus) - Dolná Lehota, Črmné (bus, parkovisko)