Túra Štiavnické vrchy - severná časť

Inšpiráciu na túto túru som našiel v knihách Jozefa Horáka, hlavne v jeho povestiach, ktoré sa v drvivej väčšine odohrávajú v oblasti Štiavnických vrchov. Spomínam si, ako malý chlapec som so zatajeným dychom počúval tieto príbehy. No a v neskoršom veku som miesta tých príbehov osobne navštívil. Či to bol vrch Sitno s hradom, mesto Banská Štiavnica, hrady Revište a Šášov. Práve posledne menovaný hrad mi učaroval.

1 deň
leto – 2006
Štiavnické vrchy
Krčmy a obchody v Žiari nad Hronom, Ladomerskej Vieske, Šášovskom Podhradí a Hronskej Dúbrave. Pramene potokov v závere Močiarskej doliny, prameň v Jaseňovej doline.
bez
vlak alebo autobus do Žiaru nad Hronom, vlak z Hronskej Dúbravy
VKÚ č. 132 Kremnické vrchy

Žiar nad Hronom - Šášovské Podhradie - hrad Šášov - Suť - Markuša - Henclová - Demjan - Hronská Dúbrava

Po stopách lúpežných rytierov

Ešte pár minút a konečne vystupujem z preplneného, ako kováčska vyhňa rozpáleného vlaku v Žiari nad Hronom. Moje prvé kroky miera do blízkej krčmy, kde musím prach z cesty zaliať pivom. Napriek príjemnému chládku sa nezdržiavam dlho a hneď nastupujem na modrú značku smer Ladomerská Vieska. V obci navštevujem pôvodnú gotickú kúriu z 15. storočia šľachticov Dóczyovcov, povestných lúpežných rytierov. Teda, ono sa to zdá len z dnešného pohľadu. Ich skutky v svojej pomoháčskej dobe len zapadali do móresov šľachty. Dnes je v kúrii ústav sociálny služieb, ale môj šarm zapôsobí a mám možnosť nahliadnuť za múry kúrie.

Za obcou začínam mierne stúpať lúkou k lesu. Prehupnem sa cez hrebeň, klesám na lúku s pohľadom na hrad Šášov, ktorý zažil svoj najväčší rozkvet práve za vlastníctva Dóczyovcov (15. - 17. storočie). Pár metrov a stojím pri turistickom smerovníku pod hradným bralom. Značka vedie pôvodnou hradnou cestou až k prvej bráne. Od nej chodník pokračuje k mohutnej valcovej veži. Areál hradu je pekne vyčistený od sute, z jeho múrov mám výhľad do doliny Hrona, na Kremnické a Štiavnické vrchy.

Vraciam sa k prvej bráne, chodník vedie lesom popod vrch Hradisko, ktorý sa nachádza v tesnej blízkosti hradu. Odbáčam na jeho vrchol, kde sú vykopané murované základy predsunutého opevnenia hradu z 15. storočia. Intuitívne sa vraciam na značený chodník, ktorý stúpa bukovým lesom najprv na Blanočný vrch, neskôr prudšie až na vrchol Sute. Názov vrchu bol pravdepodobne odvodený od ruín protitureckej strážnej veže hradu Šášov. Jej pozostatky už úplne pohltil les. V západnom svahu vrcholu sú menšie bralá, z ktorých je obmedzený výhľad, no aj ten dáva tušiť, že stráž na veži dokonale pozorovala celý priľahlý kraj.

Smer Demian

Z vrcholu Sute chodník prudko klesá, neskôr sa príjemne vlní v tieni lesa. Míňam dve lúky, pričom na druhej je senník, kde sa dá počas búrky ukryť. Tu sa napájam na lesnú cestu, ktorou sa dostávam na veľkú lúku severne od obce Močiar. Na rázcestí lesných ciest prudko mením smer (pozor na značenie, zelená značka sa stáča na sever) a mierne klesám do záveru Močiarskej doliny. Preskakujem Močiarsky potok a onedlho stojím pod tur. smerovníkom Markuša. Odtial sprvu mierne, neskoršie prudko stúpam na ďalšiu lúku. V jej južnej časti je tur. smerovník Henclová. Odtiaľto značka vedie lesnou cestou, ktorá v dĺžke 3 km traverzuje masív vrchu Javor. Z lesných priesekov sú obmedzené výhľady. Zo sedla vedie na vrchol Demianu významová značka. Vrcholové bralá poskytujú výhľad hlavne na sever (Kremnické vrchy), ale aj východným a západným smerom.

Hronská Dúbrava

Chodník začína prudko klesať Jaseňovou dolinou smerom k obci Hronská Breznica. Míňam prameň, ale ten je teraz v lete vyschnutý. Čím som bližšie k obci, klesanie sa zmierňuje a ani sa nenazdám a som na križovatke turistických chodníkov. Sprava sa pripája žltá značka z obce Dubové. Ostáva mi prejsť popod novú hlavnú cestu Zvolen - Bratislava, ponad Hron po pôvodnom železničnom moste Štiavnickej Anče a stojím na železničnej stanici v Hronskej Dúbrave. Zo stanice je pekný pohľad na vrch Demian, ktorého dominantnosť nad dolinou Hrona sa ukazuje až teraz. V krčme si dám zaslúžené pivo a už hlásia príchod rýchliku smer Bratislava.

Turistom, ktorý chcú bližšie poznať hrad Šášov, jeho dejiny, architektúru odporúčam návštevu týchto webových stránok: