Oboroh v sedle Mazgalica

20.09.14
Pri pravidelných cyklotúrach vo Východných Karpatoch som v oblasti Magurského národného parku natrafil na dva poľské prístrešky východokarpatského typu - oboroh, ktoré sa nachádzajú v tesnej blízkosti štátnej hranice. Oborohy postavila správa národného parku a sú voľne prístupné pre turistickú verejnosť.

Oboroh v sedle Mazgalica (Przełęcz Mazgalica) je druhý z dvoch otvorených prístreškov Magurského národného parku, ktorý sa nachádza na slovensko-poľskom hrebeni, smerujúcom z Duklianskeho priesmyku smerom na západ. Hrebeňom vedie červená (SK), resp. modrá (PL) turistická značka.

K prístrešku sa môžete dostať:

- z Duklianskeho priesmyku (červená TZT - 4.20 h)
- z obce Dlhoňa (nevyznačená trasa - 1 h)
- z obce Vyšná Pisaná (zelená TZT na hrebeň, červená TZT po hrebeni - 2.50 h)
- z obce Huta Polańska, Poľsko (žltá TZT - 0.40 h)

Objekt a nocľah

Oboroh má štvorcový pôdorys (4 x 4 m) a je postavený z guľatiny. Z vonkajšej i vnútornej strany objektu sú okolo stien umiestnené lavice. Vo vnútri je prázdny priestor, ktorý umožňuje núdzové prenocovanie pre 6 osôb.

Voda a okolie

V blízkosti prístrešku sa nenachádza ohnisko ani studnička. Vodu môžete získať z potoka Mazgalica, ktorý pramení na slovenskej strane pod sedlom Mazgalica (Przełęcz Mazgalica). Najjednoduchší spôsob, ako sa dostať k potoku, je neznačená lesná cesta (cca 3 minúty), ktorá smeruje na juh, do obce Dlhoňa.

Oboroh v sedle Mazgalica 20/09/14 00:00 nová téma

Test Batoh Bergans Helium PRO 40 Helium PRO 40 od firmy Bergans je ľahký technický batoh, ktorý je svojím objemom vhodný na jednodenné aj víkendové pobyty na horách. Batoh bol navrhnutý hlavne pre horolezcov a skialpinistov, no svoje uplatnenie si nájde aj pri ostatných outdoorových aktivitách. Okrem hlavnej komory má batoh aj špeciálnu priehradku na skialpinistickú výbavu, ktorá je ľahko dostupná z prednej strany. Ruksak poskytuje veľmi stabilné upevnenie lyží, horolezeckých čakanov a ďalšej výbavy. Popri početných možnostiach nastavení má batoh aj odnímateľný vrchný kryt. K dispozícii je v červenej a tmavošedej farbe. 10/10/18 Pavol Hreha Batohy
Lezenie Volí chrbát a rázsocha Volovca Mengusovského Začiatkom leta 2016 som sa zúčastnil na stretnutí vysokohorských turistov SVTS na Popradskom plese, ktoré organizoval PREVYK. Hneď prvý deň stretnutia sme si s kamarátom „Bačom“ vyliezli na moju obľúbenú Voliu vežu (Južné rebro – III UIAA) a cestou dolu sme si odbehli aj na Žabiu vežu. Nasledujúce dni som sa potom venoval vysokohorskej turistike a s ostatnými účastníkmi stretnutia som vystúpil na Čubrinu, Mengusovskú vežičku, Hincovu vežu a Volovec Mengusovský. Počas výstupu na posledné dva spomenuté štíty som si odbehol aj na Hincovu kopu vo Volom chrbte a preskúmal som aj časť rázsochy Volovca Mengusovského za jeho najnavštevovanejším hlavným vrcholom. 02/07/17 Pavol Hreha Vysoké a Belianske Tatry
VHT Vareškovým hrebeňom na Slavkovský štít Slavkovský štít je jedným z ľahko dostupných tatranských štítov, na ktorý vedie turistická značka. Často sa o ňom hovorí, že je to nekonečný a nudný kopec so zástupmi turistov. V lete 2015 som si to vyskúšal na vlastnej koži a musím povedať, že to nebolo až také strašné. Z vrcholu sme mali nádherné výhľady na všetky svetové strany. Mňa však najviac zaujal hrebeň vybiehajúci na západ, ktorý sa tiahol ponad Zbojnícku chatu. Nasledujúce leto som sa preto do Tatier vrátil a na Slavkovský štít som vystúpil neznačenou trasou po Vareškovom hrebeni. 10/06/17 Pavol Hreha Vysoké a Belianske Tatry

Túra Potulky okolo Bukowiny Tatrzańskej Tatranskú Bukovinu (poľ. Bukowina Tatrzańska) sme už viackrát navštívili. Prostredie Podhalia (poľ. Podhale) obľubujeme najmä pre nenáročné, ľudoprázdne prechádzky s neopakovateľnými pohľadmi na Tatry. Obdivujeme kde-tu roztrúsené “živé” salaše - bacówki, či kulinárske špeciality. Okolie je posiate množstvom obydlí, čo špacírku predurčuje na bezpečnú alternatívu k vysokohorským túram v období s nepriaznivým počasím. dnes Roman Matkovčík Vysoké a Belianske Tatry
PR Po stopách Pabla Escobara v Cestovateľskom kine Najznámejší narkoštát všetkých čias sa odhalí v špeciálnom Cestovateľskom kine. Návštevníci sa v utorok 10. decembra v KC Dunaj prenesú na miesta, z ktorých vzišiel a kde nakoniec aj padol milovaný a obávaný Pablo Escobar. V pútavom rozprávaní lekára a cestovateľa Ľuboša Fellnera ožije všetko zo seriálu Narcos, a ešte viac! včera sponzorovaný článok Festivaly a premietania
Túra Zadné Meďodoly a Gombošov vrch z Tatranskej Javoriny Naplánovaný jesenný turistický výlet v Tatrách musím na poslednú chvíľu modifikovať. Horská služba totiž hlási, že po poslednom snežení panujú vo vysokých polohách zimné podmienky, k čomu nemám potrebné skúsenosti a s výnimkou čiapky ani výstroj. Ostávajú teda iba nižšie položené miesta, z čoho sa rozhodujem pre Zadné Meďodoly. Miesto mi učarovalo už pri našom letnom rodinnom prechode Kopským sedlom, kvôli deťom som si ho však patrične nevychutnal. Aby to nebola len taká seniorská prechádzka, po návrate do Tatranskej Javoriny si ešte vybehnem na Gombošov vrch preveriť výhľady zo zjazdovky. včera Peťo Nový Vysoké a Belianske Tatry

Oboroh v sedle Mazgalica 20/09/14 00:00 nová téma
    • Východne Karpaty - Nízke Beskydy - Laborecká vrchovina: sedlo Mazgalica (Przełęcz Mazgalica)