Túra Zniev

Keď sa vysloví názov obce Kláštor pod Znievom, tak si každý spomenie na hodiny dejepisu a prvé slovenské katolícke gymnázium. Niekomu možno príde na myseľ 22 000 ročná minerálka. Zniev je však názov zrúcanín hradu a najsevernejšieho vrchu pohoria Žiar na hranici s Malou Fatrou, ktorý sa vypína nad spomínanou obcou. Výstup na 985 m vysoký vrch je skôr vychádzkou ako túrou, ale stojí za to. Odporúčam najmä pre rodiny s deťmi a mototuristov.

1 deň
leto – 1.8.2006
Žiar
Kláštor pod Znievom
bez
bus Kláštor pod Znievom
VKÚ č. 120 Malá Fatra, Martinské hole

Kláštor pod Znievom, SAD - Zniev a späť (zelená)

Kláštor pod Znievom

Obec leží v ústí údolia Vríce (Kláštorská dolina) do Turčianskej kotliny, ktorá oddeľuje pohorie Žiar od Lúčanskej Malej Fatry. Hoci sa pýši vlastnou železničnou stanicou, odporúčam radšej prístup autobusom, stanica je od obce vzdialená až 4 km. Priamo na autobusovej zastávke vás privíta upravené "návsie" a tabuľa s pamätihodnosťami. Je ich tu až pätnásť. Jednotlivé ulice sú pomenované po národných dejateľoch a mnohé budovy nesú ich pamätné tabule. My však sledujeme zelenú značku, smerovník udáva čas jeden a tri štvrte hodiny na vrch Zniev. Upozorňujem, že sa jedná o značku, ktorá na vrchu končí. Po krátkej ceste obcou značka zabočí doľava, zľava obíde cintorín (vedľa možno zaparkovať auto) a po prechode lúky vstúpi do mladého borovicového lesa. Z lúky je už nerušený pohľad na Zniev a na druhej strane na Veľkú Fatru, ktorá vyrastá priamo z tabule Turčianskej kotliny.

Kalvária

Lesíkom vedie krátky výšľap až na chrbát hôrky. Na rázcestí odporúčam dočasne ignorovať zelenú, odbočujúcu doprava. Doľava vedie cesta na kalváriu, k pútnickému kostolu obkolesenému múrom s kaplnkami - zastaveniami krížovej cesty. Aj keď je kostol uzamknutý, cez okienko v bráne je možné nazrieť dnu. Zachádzka a obhliadka vás nebude stáť viac ako polhodinku. Po návrate vedie veľmi príjemná cesta pešinkou borovicovým lesíkom po vrstevnici, z dvoch lúčok sa otvárajú pekné pohľady na obec a protiľahlé Fatry. Borovicový lesík vystrieda úvoz v bukovom lese, prejdeme malú zarastenú lúčku (úplný motýlí raj) a pomaly začneme stúpať bukovým lesom. Stúpanie sa stáva prudším, po ľavej strane je vyschnuté koryto potoka. Celá oblasť Znievu je mimoriadne suchá, preto sa nespoliehajte na studničky. Sucho sa prejavuje aj v povrchu - suché lístie, sprašová zemina a neskôr aj jemná vápencová drť. Cesta sa viackrát zakľukatí a vyjde z hustého lesa do redšieho porastu. Z chodníka možno odbočiť na skalku, z ktorej je vidieť horný Turiec v pozadí s hrebeňom Flochovej. Cesta sa oblúkom vráti do bukového lesa a opäť stúpa. To už v lese vidno skalky, začiatok hrebeňa Znievu.

Zniev

Chodník vedie cez mini priesmyk medzi skalky, povrch z rozdrobeného vápenca pekne kĺže. Ešte jeden oblúk a je tu vyhliadka - temeno skaly s ohniskom a vyvaleným stromiskom. Uhol výhľadu je od Krivánskej Malej Fatry až po Tlstú, celý dolný Turiec. V hĺbke asi štyristo metrov leží obec a niečo vyššie kalvária. Kto chce mať záber bez stromu, musí zaň. Pozor na hranu skaly! Za vyhliadkou sa chodník opäť skrúti na opačnú stranu hrebeňa, prejde cez vyvrátený strom a pri malej jaskyni začne stúpať zarastenou lúčkou. Jaskyňa by v prípade nepriaznivého času uchýlila zopár turistov. Cez lúčku vedie ostrá stúpavá zákruta, chodník vystúpi na temeno lúky pod vrcholom. Tu už možno vidieť zvyšky hradných múrov. Na vrchole lúky je skalný hrebeň, vhodný na oddych, ale aj fotenie. Výhľad cez pár vyschnutých pahýľov a živých smrekovcov na Lúčanskú Malú Fatru je jedinečný. Nad vrcholkami stromov nad lúkou sa zase črtá Veľká Fatra, zhruba od Lysca až po Ostrú. Od skalky vedie záverečný stupáčik na vrchol - malý nepríjemný suťový chodníček. Vrchol nie je vôbec impozantný, malá plošinka s vrcholovou knižkou uprostred zvyškov ruín. Na webovej stránke, ktorá sa venuje hradom, som sa dočítal o kruhovom výhľade. Zabudnite naň, to by ste sa museli vyškriabať na vrch zrúcaniny. Skúsil som kúsok, no murivo je veľmi zvetrané. Zato je tu výhľad na horný Turiec medzi zachovalou stenou a stromami. Zídem dole na skalku, tam je výhľad predsa len krajší. Ako tak s rodinou obedujeme, začínajú sa trúsiť ďalší turisti. Ďalšieho opisu sa vzdávam, zostup je o tom istom ako výstup, len to viac šmýka. A je lepšie svetlo, takže zábery opakujem. Po návrate do obce ešte absolvujeme obhliadku niektorých pamätihodností a vraciame sa priamou linkou do Turčianskych Teplíc, kde bývame. Väčšina spojov z Kláštora pod Znievom totiž chodí len z/do Martina.