Útulňa

Mitová chata na Rohuli

04.10.14
Mitová chata je po útulni na Čiernej hore pravdepodobne druhou najznámejšou a najnavštevovanejšou turistickou útulňou v Nízkych Beskydách a v okolí Svidníka. Podobne ako na Čiernej hore, aj pri tejto chate sa nachádza turistická rozhľadňa, z ktorej môžete zazrieť vzdialené Vysoké Tatry, ale i poľské a ukrajinské Poloniny a ostatné blízke pohoria.

Mitová chata sa nachádza na vrchu Rohuľa (595 m), ktorý je situovaný severne od mesta Svidník. Okolo chaty vedie modrá turistická značka, ktorá spája Vápeník s Nižnou Jedľovou, kde sa napája na Cestu hrdinov SNP. Najľahšia cesta k chate vedie po modrej značke z Belejoviec (asi 0.50 h). Ďalšie výstupové trasy vedú z Nižnej Jedľovej (modrá) a z Kružlovej (miestna žltá). Obidve trasy vám zaberú približne hodinu. Ak sa na Rohoľu vyberiete priamo zo Svidníka, cesta vám bude trvať približne 2 hodiny.

Objekt a nocľah

Mitová chata (postavená v roku 2002) je drevená prízemná stavba so štvorcovým pôdorysom 5 x 5 metrov. Obvodové steny predstavuje vonkajší a vnútorný obklad z nahrubo opracovaných dosiek a paluboviek. Medzera medzi vonkajším a vnútorným obkladom je bez izolácie. Chata má jedny vchodové dvere a dve zasklené okná. Sedlová strecha je z trapézového plechu, bez izolácie.

V interiéri sa nachádza stôl a štyri stoličky. Okrem stola sú okolo stien umiestnené štyri široké lavice, na ktorých je možné prenocovať. V pravom rohu za dverami sa nachádzajú schody na povalu, kde je prázdny priestor. Povala je teda ideálnym miestom na prenocovanie, v ktorom by mohlo komfortne prespať 8 až 10 osôb na vlastnej karimatke. Pri schodoch sa nachádza liatinová piecka (petrík), ktorá slúži na vykurovanie alebo na varenie. V zimných mesiacoch je pravdepodobne využiteľná iba spodná časť chaty, pretože plechová strecha bez zateplenia a viac ako centimetrové medzery medzi doskami v štíte vás neochránia pred mrazom.

História a súčasnosť rozhľadne

Rozhľadňa stojí na mieste, kde v minulosti stála meračská veža. Bola vysoká 21 metrov a fungovala do roku 1962. Súčasná rozhľadňa je vysoká 14 metrov a má tvar štvorbokého ihlanu. Na rozhľadni sa nachádzajú štyri plošiny, na ktoré sa vystupuje po rebríkoch. Stavať sa začala v roku 2000 a dokončená bola v roku 2005. Na jej výstavbe sa podieľali obyvatelia obcí Vyšná Jedľová, Nižná Jedľová, Belejovce a členovia klubu Touristteam a Outdoor klub Svidník. Posledná renovácia rozhľadne prebehla v roku 2013 a realizovalo ju Občianske združenie Nízke Beskydy. V prípade dobrého počasia poskytuje rozhľadňa výhľad na Nízke Beskydy, Vihorlatské vrchy, Poloniny, Bieszczady, Čergov, Busov, Slanské vrchy a Vysoké Tatry.

Voda a okolie

Voda sa nachádza 450 metrov od chaty a dostanete sa k nej po modrej značke, ktorá smeruje do obce Belejovce. Odbočka k prameňu je riadne vyznačená a mali by ste k nemu trafiť bez problémov. Súradnice prameňa sú 49.361432° 21.554109°.

V blízkom okolí chaty sa nachádza turistická rozhľadňa a šesť stolov s lavicami. Dva stoly a malé ohnisko sú umiestnené pred chatou, ďalšie tri stoly a dve ohniská sú za chatou. Na lúke je pozostatok po veľkej vatre, pretože každoročne sa tu koná pálenie Jánskych ohňov. Pár metrov od rozhľadne nájdete tiež hojdačku.

Mitová chata na Rohuli 04/10/14 00:00 nová téma

Test Batoh Bergans Helium PRO 40 Helium PRO 40 od firmy Bergans je ľahký technický batoh, ktorý je svojím objemom vhodný na jednodenné aj víkendové pobyty na horách. Batoh bol navrhnutý hlavne pre horolezcov a skialpinistov, no svoje uplatnenie si nájde aj pri ostatných outdoorových aktivitách. Okrem hlavnej komory má batoh aj špeciálnu priehradku na skialpinistickú výbavu, ktorá je ľahko dostupná z prednej strany. Ruksak poskytuje veľmi stabilné upevnenie lyží, horolezeckých čakanov a ďalšej výbavy. Popri početných možnostiach nastavení má batoh aj odnímateľný vrchný kryt. K dispozícii je v červenej a tmavošedej farbe. 10/10/18 Pavol Hreha Batohy
Lezenie Volí chrbát a rázsocha Volovca Mengusovského Začiatkom leta 2016 som sa zúčastnil na stretnutí vysokohorských turistov SVTS na Popradskom plese, ktoré organizoval PREVYK. Hneď prvý deň stretnutia sme si s kamarátom „Bačom“ vyliezli na moju obľúbenú Voliu vežu (Južné rebro – III UIAA) a cestou dolu sme si odbehli aj na Žabiu vežu. Nasledujúce dni som sa potom venoval vysokohorskej turistike a s ostatnými účastníkmi stretnutia som vystúpil na Čubrinu, Mengusovskú vežičku, Hincovu vežu a Volovec Mengusovský. Počas výstupu na posledné dva spomenuté štíty som si odbehol aj na Hincovu kopu vo Volom chrbte a preskúmal som aj časť rázsochy Volovca Mengusovského za jeho najnavštevovanejším hlavným vrcholom. 02/07/17 Pavol Hreha Vysoké a Belianske Tatry
VHT Vareškovým hrebeňom na Slavkovský štít Slavkovský štít je jedným z ľahko dostupných tatranských štítov, na ktorý vedie turistická značka. Často sa o ňom hovorí, že je to nekonečný a nudný kopec so zástupmi turistov. V lete 2015 som si to vyskúšal na vlastnej koži a musím povedať, že to nebolo až také strašné. Z vrcholu sme mali nádherné výhľady na všetky svetové strany. Mňa však najviac zaujal hrebeň vybiehajúci na západ, ktorý sa tiahol ponad Zbojnícku chatu. Nasledujúce leto som sa preto do Tatier vrátil a na Slavkovský štít som vystúpil neznačenou trasou po Vareškovom hrebeni. 10/06/17 Pavol Hreha Vysoké a Belianske Tatry

Reportáž S Mišom Diviakom o citlivom hospodárení v lese Súčasťou Strednej odbornej školy lesníckej v Banskej Štiavnici sú aj školské lesy Kysihýbel, ktoré slúžia budúcim lesníkom na praktické vyučovanie. Vedúcim školských lesov je Mišo Diviak, lesník, učiteľ a náš dlhoročný autor. Prešli sme sa po zrekonštruovanom náučnom chodníku Kysihýbel a hovorili nielen o tom, ako sa hospodári v tunajších lesoch, ale aj v lesoch všeobecne. dnes Soňa Mäkká Reportáže
Túra Z Luhačovíc k Vlárskemu priesmyku Keď som písal príspevok z vlaňajšieho putovania Tri dni Valašskom z Luhačovíc do Ostravice a hľadal som prijateľnú formu záveru článku, zvolil som jeden slovný obrat. O trase, čo kamsi pokračuje a čo skadesi prišla. Bol to aj, ako som si následne uvedomil, určitý verejný prísľub. A záväzky je potrebné v slušnej spoločnosti plniť. Takže došlo aj na spoznanie neznámeho „skadesi“. Červenou značkou z Luhačovického Zálesí na východ, k juhovýchodnému rohu Valašska. včera Vladimír Mikuš Česko
Túra Od zubačky z Tisovca cez Fabovu hoľu do Michalovej Na Muránsku planinu sme sa s priateľkou vybrali, aby sme konečne preturistikovali celý víkend. Aj napriek tomu, že sme nemali k dispozícii auto, a museli sme sa na planinu dopraviť spojmi, sme nakoniec naplánovali dve pekné trasy, ktoré sme boli schopní prejsť za dva dni, s tým že sa vieme dostať v nedeľu domov. Do toho všetkého sme ešte zakomponovali parný vláčik, ktorý práve počas víkendu išiel trasu sedlo Zbojská – Tisovec a späť. Pre počasie nehlásili žiadne pekné vyhliadky, ale to nehlásili ani týždeň predtým v Tatrách, a mali sme z toho peknú túru. Ako sa ukázalo, na Muráni sa nám počasie pomstilo aj za predchádzajúci víkend. 13/10/19 Dominik Chňapko Muránska planina, Veporské vrchy

Mitová chata na Rohuli 04/10/14 00:00 nová téma
    • Východné Karpaty - Nízke Beskydy: vrchol Rohuľa
    • 4 ľudia (na laviciach v chate), 8 - 10 ľudí (podkrovie) - nutný je vlastný spacák a karimatka
    • celoročná bez hospodára
    • prameň na modrej TZT asi 10 minút od chaty
    • Svidník (bus), Nižná Jedľová (bus), Belejovce (bus), Kapišová (bus), Kružlová (bus)
    • stôl, stoličky, lavice, pec (petrík), ohnisko, rozhľadňa, studnička