Planina Kanin
Planina Kanin Zatvoriť

Túra Leto v Júlskych Alpách IV.

Putovanie Júlskymi Alpami sme zakončili výletom na náhornú plošinu Kanin. Plán túry bol nejasný, keďže sme nevedeli, čo nás čaká hore. Všetko záležalo od času a počasia. Východzím bodom je pre „rafťákov“ známe mestečko Bovec, vzdialené 45 km od mesta Kranjska Gora.

1 deň
leto
Slovinsko: Alpy (slovinsky Alpe) - Východné Alpy (Vzhodne Alpe) - Južné Vápencové Alpy (Južne Apneniške Alpe) - Júlske Alpy (Julijske Alpe)
Kranjska Gora (bus) - Bovec (bus)
Bovec-Dvor - Kanin-Postaja D-Podi (lanová dráha)

Bovec – Dvor – sedlo Prevala (Sella Prevala) – Škrbina pod Prestreljenikom – Presteljnikovo okno – Dvor – Bovec

Autobus meškal. Z Kranjskej Gory odchádzame o polhodinu neskôr. Do Bovca sme dorazili o 10.30 hodine. Naše ďalšie kroky vedú do vedľajšej osady Dvor (časť Bovca), odkiaľ nás kabínková lanová dráha (Žičnica Kanin) vyvezie hore na Kaninskú planinu (Kanin). Ešte že lanová dráha premáva nepretržite. Zistíme si posledný odchod dole, ktorý je o 17.00 hodine a nastupujeme do kabínky. Hore nás očakáva pustatina, kamene a vietor.

Obzeráme sa a hľadáme turistické značenie, no nič navôkol nevidíme. Nasledujeme turistov pred nami, ktorí vyzerajú na to, že vedia, kam idú. Podľa mapy smerujú k sedlu Škrbina pod Prestreljenikom. Tam sa zrazu objavia červené turistické značky. Zo sedla sú pekné výhľady na štátnu hranicu s Talianskom, bunkre z 2. svetovej vojny aj na dolinu Krnica. Vychutnávame si príjemné počasie, ktoré trvá iba chvíľu. Z talianskej strany sa k nám presúva mohutná oblačnosť. Keď sa mračná usadili nad Kaninskou planinou, viditeľnosť sa rapídne znížila. Terén nepoznáme, nevieme, čo nás pri výstupe čaká, a tak sme túru na Visoki Kanin (Monte Canin Alto) zrušili a obzeráme sa po alternatíve. Rozhodli sme sa zostúpiť na chvíľu do sedla Prevala (Sella Prevala), kde sa v skalných stenách nachádzajú vojenské bunkre.

Chodník je v týchto miestach dobre označený, no napriek tomu stretávame turistov chodiacich roztrúsene mimo značeného turistického chodníka. Keď sa k nim priblížime, zisťujeme, že sú to naši krajania z hlavného mesta. Naše pohľady padajú na ich nohy, kde žiaria topánky, ktoré sa skôr hodia na prechádzku popri Dunaji a nie do vysokohorského terénu. Zamýšľame sa nad sebou, akí sme amatéri s nabaleným batohom, náhradným oblečením a pevnou turistickou obuvou. No čo už, poberáme sa svojím smerom.

Urobíme zopár záberov na pamiatku a obdivujeme krásnu skalnú pustatinu. Kde-tu sa objavia kvitnúce nádhery. Čudujeme sa, ako dokážu na nehostinnej planine prežiť vysokohorské rastliny. Vraciame sa späť do Škrbiny pod Prestreljenikom. Celý skalný masív je zahalený mračnami, a tak čakáme, či sa mračná neodsťahujú z Presteljnikoveho okna, kam máme namierené. Po chvíľke oddychu sa predsa na nás usmeje šťastie a cesta ku skalnému oknu sa rozjasní. Toto je náš dnešný posledný turistický cieľ, keďže Visoki Kanin (Monte Canin Alto) nie je ani vidieť. Počasie je na vysokých horách vrtkavé a mračná sa vrátili späť. Hore toho veľa nevidíme. Sme síce spokojní aspoň s tým, že sme boli pri Prestreljnikovom okne, ale na druhej strane smutní, lebo pri pohľade cezeň sme na talianskej strane nevideli nič. Podobný pocit zažívajú turisti na Lomnickom štíte, kde skoro celé leto parkuje mrak...

Po takmer piatich hodinách strávených na planine Kanin sa vraciame lanovkou späť. Síce sme plán nesplnili, no prežili sme pekný turistický deň na nehostinnej planine Kanin. Tým, čo chcú ísť na Visoki Kanin (Monte Canin Alto), odporúčam pricestovať do Bovca autom, aby ste neboli limitovaní autobusovým spojom. Aj keby ste nestihli poslednú lanovku z planiny dole, tak turistickým chodníkom zostúpite za 2 hodiny do časti Bovca - Dvor. Nás ešte čaká krátky presun od lanovky do centra Bovca, kde sa nachádza autobusová stanica s nádejou, že tentokrát spoj meškať nebude.