Test Trekkingové topánky Asolo Sasslong NBK GV

Topánky patria medzi totálnu klasiku talianskej značky Asolo. Kúpil som ich takmer pred dvomi rokmi a keďže mám plochú nohu, hneď som ich aj vybavil špeciálnymi vložkami. Hoci pri skúšaní všetko sedelo ako má, neskutočne ma otlačili už na prvej väčšej túre. Otlaky som síce nedostal, no ukrutne ma tlačili v oblasti päty, tak som prešiel väčšinu trasy na ťažko radšej v polovičkách, ktoré som si našťastie tiež vzal. Následne som ich na dlhšie odložil na poličku ako nákupný omyl so zámerom predaja cez náš bazár. Po vyše roku práve neboli iné topánky naporúdzi, a tak som im dal druhú šancu a veru, dobre som urobil.

Výrobca
Materiály
nubuk (2,4mm), podošva Vibram Ascent, GoreTex membrána
Hmotnosť
1507 g – pár (veľkosť 44,5)
Páči sa mi
tradičný vzhľad, robustná konštrukcia, kvalitné materiály, gumená ochrana po celom obvode, ohybnejší komín, pohodlné nosenie aj počas dlhých túr, výborná nepremokavosť
Nepáči sa mi
správnemu utiahnutiu treba venovať trochu viac pozornosti
Ostatné info
aktuálne sa tento model sa predáva v inovovanej verzii pod názvom Asolo Trekker
Infocena
» vysvetlenie hodnotenia
Obchody
asolo.sk

Iste sa pýtate, čo bolo spásonosným trikom. Nuž, len tak zo zvedavosti som do nich vložil pôvodnú tenkú vložku a ukázalo sa, že špeciálna príliš zdvíhala pätu, ktorá potom už tak dobre nesedela voči kopytu topánky. Nemôžem síce povedať, že by mi kopyto sadlo úplne na 100 %. Mám radšej ešte užšie topánky, no razom sú Sasslong použiteľné veľmi dobre, a keď si dám stredne hrubú ponožku a je skôr chladnejšie počasie, sú mojim prvým výberom do menej technického terénu. Ale to predbieham ...

Dizajn a materiály

Konštrukcia topánok nadchne každého tradicionalistu. Voskovaná nubuková koža hnedej farby s hrúbkou 2,4 mm, minimum švov, gumená ochrana proti mechanickému poškodeniu kože po celom obvode, jazyk a komín z mäkšej poddnajnešej kože, cementovaná konštrukcia podrážky vhodná na prípadné prepodrážkovanie a k tomu celkovo tradičný vzhľad vhodný tak pre turistu, ako aj trampa či zálesáka.

Hoci topánky pôsobia robustne na pohľad, pri obutí zistíte zaujímavú vec. Spodná časť je taká, ako sa topánka javí navonok, no oblasť komína je výrazne mäkšia a tiež komín samotný nie je tak vysoký ako mávajú "plnoformátové" topánky na ťažký trekking. Má to pozitívny dopad v tom zmysle, že v topánke máte istý krok, ale zároveň v predo-zadnej osi máte nohu dostatočne pohyblivú na to, aby ste nemali problém v nich odchodiť množstvo kilometrov.

Keďže topánka je kategórie B/C, nenájdete na nej vzadu žliabok na poloautomatické mačky. Ak potrebujete v zime pridať istotu v kroku, treba remienkové alebo len retiazko-mačiatka. Každopádne, na časté používanie s mačkami by som ich asi neodporúčal – ako každé bez pätky na poloautomaty – lebo možno potom očakávať rýchlejšie zničenie, lebo aj podrážka nie je taká tuhá, ako je pre mačky vhodné.

Vnútorná stielka topánok je vybavená nepremokavou mikroporéznou membránou GoreTex. Pri vhodnej starostlivosti o kožu sa membrána až tak nenadrie, no pri dlhšietrvajúcom pochode v daždi sa iste hodí. Treba však dávať pozor, aby cez komín dovnútra nenapadali malé kamienky, ktoré v priebehu pár hodín dokážu z membrány urobiť rešeto. Preto v suťovom alebo inak kamenistom teréne netreba zabúdať na tenké návleky, tzv. ochraňáky.

Tvar kopyta a podrážka

Ako som spomínal na začiatku, ani po spätnom použití originálnych vložiek nemôžem povedať, že by mi kopyto stopercentne sadlo. Spokojní budú ľudia s trošku konfekčnejším chodidlom ako je moje – t. j. širšia noha s normálnou klenbou a rovnejšou pätou. Keď však použijem stredne hrubú ponožku (najradšej Bridgedale Trekker), je celková spokojnosť s tvarom tak na dvojku, čo je stále veľmi dobré. Ako býva zvykom pri trekkingovej obuvi, úplne na špici sú topánky trošku širšie, aby bol priestor pre pohyb prstov a nestláčalo ich dokopy. Toto oceňujem, znižuje to riziko vzniku otlakov.

Podrážka je stredne tuhá a to najmä od stredu k päte. Necítiť každý kamienok pri chôdzi a zároveň dáva podrážka dobrý základ stabilite celej topánky. Ak zle našliapnete, topánka má tendenciu vrátiť nohu do správnej polohy. Zároveň je špica mierne ohybná, nie priamo mäkká, ale ohnúť sa dá, čo pri chôdzi v trekkingovom teréne oceníte. Na skalnom - technickom teréne to je síce na škodu, no tam topánky určené nie sú.

Podošva Vibram Ascent má hlboký dezén s väčším rozostupom, vďaka čomu dobre funguje v rôznorodom teréne. Nerobí jej problém blato ani sneh, trávnatý hrebeň Nízkych Tatier, lesné chodníčky Malých Karpát či severská tundra. V skalnatom a suťovom teréne cítiť, že to nie pravé orechové, ale pre použitie na bežných tatranských chodníkoch nebudete mať problém ani celoročne (hoci mačky, ako som spomínal, skôr núdzovo). Zmes gumy je orientovaná viac na životnosť ako stopercentný grip na každom povrchu.

Skúsenosti

Topánky som po nevydarenom začiatku odložil a opäť začal používať až na jeseň, keď som nutne potreboval topánky, kde som si mohol byť istý, že nepremoknú. Boli prakticky nové, takže práve tohto neduhu som sa obávať nemusel, držali sa veľmi dobre. Celkovo z hľadiska nepremokavosti sú výborné a to nielen v daždi či častom prechádzaní potokov (napr. v roklinách), ale aj v premočenom topiacom sa snehu. Takéto podmienky najlepšie preveria nepremokavosť a tu Sasslong doteraz neprepustili ani kvapku.

Asi jedinou výhradou k topánkam je, že treba venovať zvýšenú pozornosť správnemu zašnurovaniu. Niekedy bolo treba aj dvakrát prešnurovať, aby som dosiahol správne pohodlie. Trochu ma to prekvapilo, lebo pri iných topánkach to nezvyknem až tak riešiť.

Starostlivosť zatiaľ príliš neriešim – hoci mi je jasné, že by som mal. Dávam jedine pozor na to, aby som ich po každej túre zbavil nečistôt. Voskovať som zatiaľ nezačal, no už to pomaly začnem robiť, pretože po dlhšej túre v premočenom snehu vidieť, že koža začína nasávať vodu.

Asolo Sasslong NBK GV sú trekkingové celokožené topánky tradičnej konštrukcie a konzervatívneho vzhľadu. Veľmi dobre si vedú z hľadiska nepremokavosti ako aj pohodlia, či stability. Možno ich odporučiť na dlhé túry so strednou až vyššou záťažou v menej technickom teréne. V slovenských podmienkach ich možno pasovať za trojsezónne univerzály a v zime s používaním bez mačiek. V prípade, ak potrebujete meniť vložku za ortopedicky tvarovanú, dávajte si pozor, aby príliš nezmenila vnútornú geometriu, čo by sa mohlo negatívne odraziť na pohodlí. Ideálna je taká, čo príliš nezdvihne pätu oproti pôvodnej.