Perúnska lúka

25.10.14
Na svojich nespočetných potulkách po Záhorí som v lete navštívil oblasť lužných lesov pri rieke Morave. Na túre z Holíča do Skalice som sa dostal k miestu volanému Perúnska lúka. Natrafil som na stavbu jednoduchého prístreška, ktorý umožňuje nielen oddych, ale v prípade núdze sa dá relatívne pohodlne stráviť aj noc.

Nižšie opísaná stavba sa nachádza v západnej časti katastrálneho územia mesta Skalica. Územie leží v slovenskej časti Dolnomoravského úvalu, na ľavom brehu rieky Moravy. Krajinu z veľkej časti vypĺňajú lužné lesy s poliami, ktoré sú popretkávané viacerými mŕtvymi ramenami, vodnými plochami či kanálmi. Priestorom prechádza žlto vyznačená okružná turistická trasa, vedúca zo železničnej stanice Skalica, ktorá pokračuje okolo Skalického rybníka až k TIM Perúnska lúka. Odtiaľ vedie ku Skalickému prístavu a späť k železničnej stanici. Prístrešok je situovaný priamo na jej trase pri TIM Perúnska lúka.

- žltá značka zo Skalice (1.30 h),
- žltá značka zo Skalického prístavu (0.45 h)

Objekt a nocľah

Prístrešok predstavuje jednoduchú stavbu obdĺžnikového pôdorysu s rozmermi približne 2 x 4 m. Drevená konštrukcia nesie sedlovú strechu, ktorá siaha na severozápadnej strane až takmer k podlahe. Z ostatných strán je besiedka voľne otvorená do terénu. Strecha je pokrytá asfaltovou krytinou, pričom podlaha je z kamennej zámkovej dlažby. V interiéri sa nachádza stôl, ktorý sa dá použiť ako pričňa pre jednu osobu. Ďalšie dve či tri osoby musia spať na podlahe. Komfort interiéru sa dá zvýšiť upevnením PVC fólie, či celty na náveternej strane altánka. Vedľa stavby stoja informačné tabule a kôš na odpad.

Voda a okolie

Prírodný zdroj vody – prameň či studnička sa v okolí nenachádza. Najbližšia voda sa dá načerpať v blízkom Skalickom prístave, ale len v období, keď je prístav v prevádzke (1. V. – 28. X.). V tom čase môžeme využiť služby reštaurácie, sociálnych zariadení a navštíviť vyhliadkovú vežu. Okrem toho je možné načerpať vodu v letných mesiacoch v bufetoch pri Skalickom rybníku, celoročne v blízkej obci Kátov. V okolí sa nachádza viacero zaujímavých turistických miest. Hlavným lákadlom je bezpochyby samotný Baťov kanál, po ktorom sa dá plaviť v prenajatých člnoch a samotné, na pamiatky mimoriadne bohaté mesto Skalica (hrad, rotunda, mestské hradby, námestie s farským kostolom a pod.). Ďalej je to Holíč s opevneným zámkom (pôvodne hrad Wywar), obec Kopčany s kostolom sv. Margity Antiochijskej, ktorý patril k areálu veľkomoravského hradiska Valy v Mikulčiciach. Na Morave sú to mestá Hodonín a Strážnice a spomenuté veľkomoravské hradisko Valy v Mikulčiciach. V okolí, najmä na Morave, sa nachádza mnoho značených trás určených peším turistom a cyklistom.

Perúnska lúka 22/11/18 11:34 5 príspevkov

Prístrešok Táborisko v sedle Tri kamene (U Tří kamenů) Odkedy som v roku 2007 objavil čaro Žalostínskej vrchoviny, chodievam sem veľmi rád. Páči sa mi tunajšia mäkko modelovaná krajina, kde sa striedajú lesy s lúkami posiatymi kopanicami. V jednej takejto osade mávam dosť často základný tábor, z ktorého vyrážam na viacdňové potulky. Počas jednej z nich som sa dostal do sedla Tri kamene. Tu, priamo v sedle, sa nachádza výborné miesto na táborenie. Okrem toho tu stojí menší prístrešok, ktorý rozširuje možnosť nocľahu v oblasti. 17/03/18 Anton Zahradník Biele Karpaty
Túra Žiar nad Hronom – Banská Štiavnica – Kozelník Pôvodne som tadiaľto vôbec nechcel ísť. V pláne som mal vander dakde inde, ďaleko a vysoko. Nakoniec ma ale súhra náhod a okolností prinútila zmeniť plány. A keďže sa Štiavnické vrchy nedávno stali mojím novým domovským pohorím, rozhodol som sa necestovať nikam a vyraziť si po známych aj menej známych chodníkoch v sopečných horách. 10/03/18 Anton Zahradník Štiavnické vrchy
Extra Nová rozhľadňa na Malom Lubíne Začiatkom januára som sa v rámci mojich hradologických aktivít dostal do oblasti Hornej Nitry. Tu som bádal po niekoľkých opevnených stredovekých lokalitách v okolí Nitrice a Zemianskych Kostolian. Obe sídla oddeľuje podcelok Strážovských vrchov – masív Drieňov, ktorým prechádza turistický chodník spájajúci Hornú Nitru s Vestonickou dolinou. Ja som sa po tomto chodníku presúval, no a na Malom Lubíne som „objavil“ novú rozhľadňu, o ktorej som doposiaľ nechyroval. Preto som sa rozhodol, zvesť o jej existencii rozšíriť medzi turistickú verejnosť. 07/03/18 Anton Zahradník Správy

Túra Potulky okolo Bukowiny Tatrzańskej Tatranskú Bukovinu (poľ. Bukowina Tatrzańska) sme už viackrát navštívili. Prostredie Podhalia (poľ. Podhale) obľubujeme najmä pre nenáročné, ľudoprázdne prechádzky s neopakovateľnými pohľadmi na Tatry. Obdivujeme kde-tu roztrúsené “živé” salaše - bacówki, či kulinárske špeciality. Okolie je posiate množstvom obydlí, čo špacírku predurčuje na bezpečnú alternatívu k vysokohorským túram v období s nepriaznivým počasím. dnes Roman Matkovčík Vysoké a Belianske Tatry
PR Po stopách Pabla Escobara v Cestovateľskom kine Najznámejší narkoštát všetkých čias sa odhalí v špeciálnom Cestovateľskom kine. Návštevníci sa v utorok 10. decembra v KC Dunaj prenesú na miesta, z ktorých vzišiel a kde nakoniec aj padol milovaný a obávaný Pablo Escobar. V pútavom rozprávaní lekára a cestovateľa Ľuboša Fellnera ožije všetko zo seriálu Narcos, a ešte viac! včera sponzorovaný článok Festivaly a premietania
Túra Zadné Meďodoly a Gombošov vrch z Tatranskej Javoriny Naplánovaný jesenný turistický výlet v Tatrách musím na poslednú chvíľu modifikovať. Horská služba totiž hlási, že po poslednom snežení panujú vo vysokých polohách zimné podmienky, k čomu nemám potrebné skúsenosti a s výnimkou čiapky ani výstroj. Ostávajú teda iba nižšie položené miesta, z čoho sa rozhodujem pre Zadné Meďodoly. Miesto mi učarovalo už pri našom letnom rodinnom prechode Kopským sedlom, kvôli deťom som si ho však patrične nevychutnal. Aby to nebola len taká seniorská prechádzka, po návrate do Tatranskej Javoriny si ešte vybehnem na Gombošov vrch preveriť výhľady zo zjazdovky. včera Peťo Nový Vysoké a Belianske Tatry

Perúnska lúka 22/11/18 11:34 5 príspevkov
    • Záhorie: Dolnomoravský úval (západná časť katastrálneho územia mesta Skalica)
    • 3 – 4 osoby
    • V období 1. V. – 28. X. v prístave Skalica, mimo sezóny obec Kátov
    • V období 1. V. – 28. X. zázemie v prístave Skalica (reštaurácia, toalety, rozhľadňa), v okolí sa nachádza mnoho zaujímavostí