Veľký a Malý Ružínok s deťmi

09.10.14
Tohtoročné leto bolo na horúce dni pomerne skúpe, no keď sa vyskytli počas víkendu, vyvstala otázka, kam naše dve ratolesti uskladniť. Pohľadom na mapu skúmam možnosti lesných ciest a pri pohľade na spevnený okruh je to jasné. Ide sa na Ružín...

Ružín, chatová osada – Veľký Ružínok – ruina Bekéfiho chaty – traverz Spáleného vrchu – Malý Ružínok – Ružín, chatová osada

Po vymetení všetkých dier v asfalte parkujeme náš familywagen pred rampou v doline potoka Ružínok. Všetko naokolo je ružínske. Priehrada, železničné tunely aj zastávka a dokonca aj dve menšie doliny - Veľký a Malý Ružínok. Všetko na počesť dnes zaplavenej obce, ktorá sa volala, ako inak, Ružín.

Nakladám drobizg aj nejaký proviant do cyklovozíka, nahadzujem naň tretie koleso, lebo dnes sa nebude pedálovať, ale tlačiť. Podlezieme rampu a vydávame sa v ústrety stúpaniu. Stretávame chalupárov na hubačke aj nejaké rodinky na prechádzke, no žiadne hromadné korzo sa nekoná. Na rázcestí dolín odbočujem do Veľkého Ružínka a naberám prvé ostré metre. Všade sú síce stromy, no Slnko praží priamo na nás cez priesek lesnej cesty. Naťahujem deťom nejakú zábranu a sám si vyhŕňam rukávy, nech ma opáli nie úplne na blbečka. Povrch tvorí šotolina, celkom príjemne zjazdná, takže sa mi ide pohodlne.

Mládež dopujem kvietkami na hranie aj nejakým pitím a sušienkami. Monotónnu časť doliny menia až prvé serpentíny, prejazd okolo lesnej chaty a nesmelé výhľady na masív Holice a Bokšova. Cesta sa zarezáva so strmých svahov, miestami vidíme skalné bralá a poslušne kľučkujem vozíkom do záveru každej drobnej dolinky. Cesta stúpa rovnomerne, nie však prudko. Optimálna trasa aj na bicykel. Jediný skutočne namáhavý úsek prichádza až od odbočky modrej značky, kde posledných 100 metrov idem prudko do sedla. Nachádza sa tu ledva viditeľná ruina Bekéfiho chaty. Dnes by oslavovala storočnicu, no mnohé vojnové udalosti sa na turistickej základni podpísali natoľko, až ju v lete 1945 nadobro podpálili a uvrhli len do spomienok. Na základoch pivnice stojí jednoduchý drevený stôl s lavicami, kde si rozkladáme piknik a zohrievame deťom obed. Pri pohľade na zaparené Slanské vrchy chutí všetkým, takže chvíľu posedíme. No vzdialené hrmenie letnej búrky neveští nič dobrého, a tak s pomocou priateľa v telefóne hodnotíme možnosti a velíme na ústup.

Modrou značkou začneme klesať do traverzu Spáleného vrchu. Cesta je rozbitejšia a kúsok zarastená, no stále pohodlne zjazdná aj s vozíkom. Prudšie klesanie mi hovorí, že som zvolil správny smer okruhu, lebo tlačiť tadiaľto nahor by sa mi veruže nechcelo. Moje predsavzatie nestlmí ani prvý vyvrátený strom, lebo ho viem obísť. Po chvíli prichádza aj druhý a tretí a to už moje odhodlanie dostáva morálnu facku. Dohadujem možnosti a nakoniec sa odvážim pokračovať. Niekoľkokrát s mojou drahou vozík prekladáme, menšie vývraty odťahujem z cesty, alebo na nich olamujem konáre pre lepšiu zjazdnosť. Celkom makačka, ale hreje ma aspoň pocit, že niekto za mnou nebude mať toľko roboty. Navyše odmietam návrat, lebo viem, že by som musel znova prekladať a tlačiť do strmého kopca. Celé trápenie sa našťastie po desiatom vývrate skončí a užívame si len ticho lesa. A stmievanie. Deti sa uložili na popoludňajší spánok, no chmáry nad hlavou sa mi vôbec nepáčia. Pri odbočke k Ružínskym jaskyniam sa k šumu vetra pridávajú aj prvé kvapky a k autu sú to stále dobré 2 kilometre. Cesta je rýchla, no aj napriek mojej snahe prichádzame na parkovisko v poriadnom lejaku. Nasleduje osvedčený spôsob nakládky spachtošov cez otvorené piate dvere, ktoré slúžia ako strecha. CD s detskými pesničkami do prehrávača, kúrenie na nohy a môžeme vyraziť na cestu domov. Aj to je čaro letných búrok...

Veľký a Malý Ružínok s deťmi 09/10/14 00:00 nová téma

Túra Gerlašská skala a Zvonivá jama - okruh z Kružnej Dovolenka na začiatku astronomickej jari a prvé teplé dni rozhodnú, že ideme tam, kde bude najteplejšie. A to je v tomto období zvyčajne v Slovenskom krase. Aladin mi dáva za pravdu, mapa navnadí na doteraz nenavštívené chodníčky, a tak ostáva len to najdôležitejšie, zúčastniť sa... 15/05/17 Palo "Axel" Gomboš Slovenský kras
Prístrešok Farkašova samota Na planinách Slovenského krasu je všeobecne problém s akoukoľvek turistickou vybavenosťou. Vodné zdroje je možné spočítať na jednej ruke a miesta vhodné na úkryt pred nečasom sú skôr vecou náhody. Jedinou možnosťou je teda vyhľadať objekty určené pre poľovníkov. A minimálne jedna vhodná chata sa nachádza aj na Plešiveckej planine. 29/04/17 Palo "Axel" Gomboš Slovenský kras
MTB Ranná Jahodná - okruh z Bankova Niektoré cyklistické trasy sú pre lokálnych ľudí natoľko prefláknuté, že je až škoda o nich písať na web. Ale čo má robiť chudák nováčik, prišelec do vicehlavného mesta, keď sa chce ráno povoziť po miestnych lokalitách? Nuž, nahliadne do cyklosekcie na Hiking.sk a dúfa, že tam nájde nejaké tipy, ako je napríklad tento o rannom predpracovnom výjazde na Jahodnú. 13/04/17 Palo "Axel" Gomboš Volovské vrchy

Túra Lavanttaler Alpen - Koralpe a Saualpe Keď chodievam Rakúskom po diaľnici A2 na juh, na hranici medzi Štajerskom a Korutánskom obdivujem vysokú horu. Volá sa Koralpe a patrí do pohoria Lavanttaler Alpen. Začiatkom júna bolo v Hochschwabe veľa snehu, preto som sa o týždeň vybral práve sem. Na oblých kopcoch ležiacich o voľačo južnejšie snáď už sneh nebude. Jeden deň strávim v Koralpe a druhý prejdem o voľačo nižšie Saualpe. dnes Martin Knor Svet
Túra Mýtna – Šoltýska – Utekáč – Tisovec – Muráň I. Oblasť medzi Mýtnou a Muráňom na prvý pohľad nevyniká ničím zaujímavým, len samé lesy, pasienky a lazy. No práve to činí z toho žiadanú lokalitu pre milovníkov nevysokých pohorí a malebných lúk, a dokonca sa tu dajú nájsť aj pamiatky ľudského umu, ale žiaľ, aj hlúposti ľudí. včera Henrich Tomáš Stolické vrchy, Veporské vrchy
Túra GSB: Bacówka w Bartnem – Nowa Wieś Večer sme si s Borisom preprali nejaké veci, no hoci sme ich na paličkách vystrčili z okna von, ráno vôbec neboli suché. Chatár sa ponáhľal k lekárovi, a tak sme museli do ôsmej opustiť chatu. Raňajky o siedmej vôbec neboli na škodu. Parťáci si dali praženicu a dostali ju vcelku na jednej panvici. Ja som chcel klobásu, no večer sme všetky zjedli, a tak boli párky. Deň sa ukazoval byť opäť slnečný, tak sme vykročili na náš piaty deň putovania po Beskydskej magistrále (GSB) ovešaní neuschnutým prádlom. 21/07/19 Miroslav Svítek Nízke Beskydy, Poľsko

Veľký a Malý Ružínok s deťmi 09/10/14 00:00 nová téma
    • Slovenské rudohorie: Čierna hora
    • leto
    • 27.07.2014
    • pramene popri ceste
    • autom na provizórne parkovisko pri poslednej chate v doline Ružínok