Chata Téryho chata

Maličká kamenná Téryho chata v Malej Studenej doline je veľmi častým turistickým cieľom, či aspoň zastávkou. Je najvyššou celoročne otvorenou chatou, takže ju navštevujú rovnako turisti, horolezci či skialpinisti. Z diaľky pripomína hrad na kopci a človek sa aj zapotí, kým sa tam vyštverá.

Tatry: Vysoké Tatry, horná časť Malej Studenej doliny pri Spišských plesách
celoročná s obslužným personálom
úžitková
Cena
35,- € človekonoc (+ polpenzia)
25,- € človekonoc (+ polpenzia zľava: KST, James, ČHS, KČT, OTK)
27,- € človekonoc (+ raňajky)
16,- € človekonoc (+ raňajky zľava)
22,- € človekonoc (nocľah)
12,- € človekonoc (nocľah zľava)
11,- € núdzový nocľah
Starý Smokovec, Hrebienok
Dalšie info
WC, umývadlo

Chata sa nachádza sa v hornej časti Malej Studenej doliny pri Piatich Spišských plesách.

História

Vznikla v roku 1899 a bola prvou celoročne otvorenou chatou vo Vysokých Tatrách. Meno dostala po doktorovi Edmundovi Térym, lekárovi a priekopníkovi tatranského horolezectva. V rokoch 1979 až 1982 bola chata prestavovaná. Všetok stavebný materiál na svojich pleciach vyniesli nosiči. Rekordný náklad Laca Kulangu - 151 kg - nebol dodnes prekonaný.

Jediný celoročný prístup na túto chatu je z Hrebienka najskôr po červenej značke k Zamkovského chate a odtiaľ po zelenej. Červená a prvá polovica zelenej sú len mierne stúpanie, ale potom treba vystúpať veľký kopec a za ním ešte jeden menší. V lete to ide celkom dobre vďaka serpentínam. V zime sa ide priamo hore a je to celkom slušná strmina. Tento rok som sa cestou hore šmykla, začala som sa zosúvať dole a nevedela som zabrzdiť. Preletela som okolo vydesených turistov, ktorí zostupovali tak, že si vysekávali stupy na nohy a tak cúvali smerom dolu, a takmer som ich strhla so sebou. Našťastie sa mi asi o päťdesiat metrov podarilo zastaviť. V zime tí, čo majú odvahu, dolu schádzajú na zadku. Zjazd z Térynky veľmi obľubujú aj skialpinisti.

Túry

Od Téryho chaty môžete ísť buď naspäť smerom dolu alebo pokračovať hore. Hore znamená buď po zelenej značke cez sedlo Sedielko do Zadnej Javorovej doliny, alebo sa dá odbočiť na žltú do Priečneho sedla a do Veľkej Studenej doliny. Táto trasa je jednosmerná.

Ubytovanie

Na chate sa dá ubytovať v spoločnej nocľahárni pri jedálni, kde je dvadsaťštyri postelí. Spacák si netreba nosiť, dostanete vankúš a deku. V cene sú aj raňajky. Pitná voda tam nie je, na varenie sa prevára, lepšie je priniesť si viac vody so sebou alebo si kúpiť na chate minerálku. WC aj umývadlo sú v chate, cez deň sa tam dá dostať len zvonka, na noc sa otvára priechod cez chatu.

Zľavy na ubytovanie

KST, SHS JAMES, ČHS, SVTS

Ako tam je...

Názory na chatu a najmä na jej chatára sa rôznia. Čo sa týka mojej vlastnej skúsenosti, zažila som pána Jílka aj v dobrej, aj v zlej nálade tak zhruba narovnako. Zlú mal vtedy, keď sme vytiahli vlastnú ploskačku a keď sa mu zdalo, že tam už pridlho sedíme. Naopak, asi tri či štyrikrát som s ním telefonovala a vtedy bol bez výnimky milý. Jedáleň je maličká, ale pekná a teplá, najmä po stúpaní v lejaku či snežení. Proti vlastnému jedlu námietky nikto nemá, ale možno sedieť len pri ňom a nič si nekúpiť by bol problém.