Chata

Téryho chata

15.08.06 → posledná aktualizácia: 26.05.15
Maličká kamenná Téryho chata v Malej Studenej doline je veľmi častým turistickým cieľom, či aspoň zastávkou. Je najvyššou celoročne otvorenou chatou, takže ju navštevujú rovnako turisti, horolezci či skialpinisti. Z diaľky pripomína hrad na kopci a človek sa aj zapotí, kým sa tam vyštverá.

Chata sa nachádza sa v hornej časti Malej Studenej doliny pri Piatich Spišských plesách.

História

Vznikla v roku 1899 a bola prvou celoročne otvorenou chatou vo Vysokých Tatrách. Meno dostala po doktorovi Edmundovi Térym, lekárovi a priekopníkovi tatranského horolezectva. V rokoch 1979 až 1982 bola chata prestavovaná. Všetok stavebný materiál na svojich pleciach vyniesli nosiči. Rekordný náklad Laca Kulangu - 151 kg - nebol dodnes prekonaný.

Jediný celoročný prístup na túto chatu je z Hrebienka najskôr po červenej značke k Zamkovského chate a odtiaľ po zelenej. Červená a prvá polovica zelenej sú len mierne stúpanie, ale potom treba vystúpať veľký kopec a za ním ešte jeden menší. V lete to ide celkom dobre vďaka serpentínam. V zime sa ide priamo hore a je to celkom slušná strmina. Tento rok som sa cestou hore šmykla, začala som sa zosúvať dole a nevedela som zabrzdiť. Preletela som okolo vydesených turistov, ktorí zostupovali tak, že si vysekávali stupy na nohy a tak cúvali smerom dolu, a takmer som ich strhla so sebou. Našťastie sa mi asi o päťdesiat metrov podarilo zastaviť. V zime tí, čo majú odvahu, dolu schádzajú na zadku. Zjazd z Térynky veľmi obľubujú aj skialpinisti.

Túry

Od Téryho chaty môžete ísť buď naspäť smerom dolu alebo pokračovať hore. Hore znamená buď po zelenej značke cez sedlo Sedielko do Zadnej Javorovej doliny, alebo sa dá odbočiť na žltú do Priečneho sedla a do Veľkej Studenej doliny. Táto trasa je jednosmerná.

Ubytovanie

Na chate sa dá ubytovať v spoločnej nocľahárni pri jedálni, kde je dvadsaťštyri postelí. Spacák si netreba nosiť, dostanete vankúš a deku. V cene sú aj raňajky. Pitná voda tam nie je, na varenie sa prevára, lepšie je priniesť si viac vody so sebou alebo si kúpiť na chate minerálku. WC aj umývadlo sú v chate, cez deň sa tam dá dostať len zvonka, na noc sa otvára priechod cez chatu.

Zľavy na ubytovanie

KST, SHS JAMES, ČHS, SVTS

Ako tam je...

Názory na chatu a najmä na jej chatára sa rôznia. Čo sa týka mojej vlastnej skúsenosti, zažila som pána Jílka aj v dobrej, aj v zlej nálade tak zhruba narovnako. Zlú mal vtedy, keď sme vytiahli vlastnú ploskačku a keď sa mu zdalo, že tam už pridlho sedíme. Naopak, asi tri či štyrikrát som s ním telefonovala a vtedy bol bez výnimky milý. Jedáleň je maličká, ale pekná a teplá, najmä po stúpaní v lejaku či snežení. Proti vlastnému jedlu námietky nikto nemá, ale možno sedieť len pri ňom a nič si nekúpiť by bol problém.

Webová stránka chaty

Téryho chata 11/09/17 19:45 163 príspevkov

Túra Lago d´Idro s deťmi – tipy na výlety Ako už viackrát, aj letná dovolenka 2018 dopadla tak, že sme sa vybrali do Rakúska a severného Talianska. Podmienkou boli hory, voda a zázemie pre karavan. Vodou nemuselo byť nevyhnutne more, viackrát sme boli pri Lago di Garda a tak sme sa rozhodli, že preskúmame niektoré ďalšie z jazier v oblasti. Potrebovali sme aj ciele výletov priamo v okolí kempu, pretože mladší Maťko ešte sám nebicykloval a do sedačky či cyklovozíka je už ťažký, takže presun z kempingu za atrakciami musel byť pešo alebo hromadnou dopravou. Po niekoľkodňovom prieskume sme sa rozhodli pre Lago d'Idro. 26/12/19 Soňa Mäkká Svet
Túra Jesenné Grinavské jazerá Nie sú to síce žiadne veľhory, ale podhorie Malých Karpát na rozhraní lesa a vinohradov vie byť na jeseň veľmi príjemné na dopoludňajšiu vychádzku. Takto sme sa počas babieho leta s mamou a Maťkom vybrali do obľúbenej lokality nd Grinavou, časťou Pezinka. Okrem farebných vinohradov sa postupne prechádza okolo troch rybníkov. K tomu nás čakajú ešte dve pekné vyhliadky. 05/12/19 Soňa Mäkká Malé Karpaty
Rozhovor Národné parky sú lunaparky, využívané primárne na ťažbu V novembri sa v Bratislave konala medzinárodná konferencia New initiatives from a decade of progress. Jedným z rečníkov bol slovenský europoslanec Michal Wiezik, ktorý hovoril o tom, že Slovensko by potrebovalo aspoň 5 % územia ponechaného na samovývoj. O tom, prečo práve 5 %, či toľko vhodného územia vôbec máme, a či pustiť do bezzásahových území turistov, sme sa rozprávali v nasledujúcom rozhovore. 05/12/19 Soňa Mäkká Rozhovory

Túra Potulky okolo Bukowiny Tatrzańskej Tatranskú Bukovinu (poľ. Bukowina Tatrzańska) sme už viackrát navštívili. Prostredie Podhalia (poľ. Podhale) obľubujeme najmä pre nenáročné, ľudoprázdne prechádzky s neopakovateľnými pohľadmi na Tatry. Obdivujeme kde-tu roztrúsené “živé” salaše - bacówki, či kulinárske špeciality. Okolie je posiate množstvom obydlí, čo špacírku predurčuje na bezpečnú alternatívu k vysokohorským túram v období s nepriaznivým počasím. dnes Roman Matkovčík Vysoké a Belianske Tatry
PR Po stopách Pabla Escobara v Cestovateľskom kine Najznámejší narkoštát všetkých čias sa odhalí v špeciálnom Cestovateľskom kine. Návštevníci sa v utorok 10. decembra v KC Dunaj prenesú na miesta, z ktorých vzišiel a kde nakoniec aj padol milovaný a obávaný Pablo Escobar. V pútavom rozprávaní lekára a cestovateľa Ľuboša Fellnera ožije všetko zo seriálu Narcos, a ešte viac! včera sponzorovaný článok Festivaly a premietania
Túra Zadné Meďodoly a Gombošov vrch z Tatranskej Javoriny Naplánovaný jesenný turistický výlet v Tatrách musím na poslednú chvíľu modifikovať. Horská služba totiž hlási, že po poslednom snežení panujú vo vysokých polohách zimné podmienky, k čomu nemám potrebné skúsenosti a s výnimkou čiapky ani výstroj. Ostávajú teda iba nižšie položené miesta, z čoho sa rozhodujem pre Zadné Meďodoly. Miesto mi učarovalo už pri našom letnom rodinnom prechode Kopským sedlom, kvôli deťom som si ho však patrične nevychutnal. Aby to nebola len taká seniorská prechádzka, po návrate do Tatranskej Javoriny si ešte vybehnem na Gombošov vrch preveriť výhľady zo zjazdovky. včera Peťo Nový Vysoké a Belianske Tatry

Téryho chata 11/09/17 19:45 163 príspevkov
    • Tatry: Vysoké Tatry, horná časť Malej Studenej doliny pri Spišských plesách
    • 2015 m n. m.
  • Aktuálne počasie
    • šírka: 49.19003 ° SŠ
      dĺžka: 20.19888 ° VD
    • 24 lôžok, jedna nocľaháreň
    • celoročná s obslužným personálom
    • úžitková
  • Cena
    • 35,- € človekonoc (+ polpenzia)
      25,- € človekonoc (+ polpenzia zľava: KST, James, ČHS, KČT, OTK)
      27,- € človekonoc (+ raňajky)
      16,- € človekonoc (+ raňajky zľava)
      22,- € človekonoc (nocľah)
      12,- € človekonoc (nocľah zľava)