Reportáž

Dobrovoľníci opäť v akcii v Níz. Tatrách

01.10.14
Minulý rok sme sa s odvahou nič netušiaceho a so skalopevným odhodlaním pustili do orezávania kosodreviny a prepiľovávania popadaných konárov na červenej značke, vedúcej cez hlavný hrebeň Kráľovohoľských Tatier. Nestihli sme dokončiť všetko, preto sme sa stretli tento rok opäť. Ale nielen preto.

Piatok 12. 9. 2014

V podvečerných hodinách sme sa napriek nepriaznivej predpovedi počasia na víkend stretli v telocvični Základnej školy v Brezne takmer v plnej zostave. Známe tváre z minulého roka aj nováčikovia. Všetci dobre naladení a pripravení na čokoľvek. Rozdali sme si inštrukcie, materiál, občerstvenie a uložili sa do teplých spacákov, aby sme načerpali dostatok sily na sobotnú prácu.

Sobota 13. 9. 2014

Je pravda, že nepršalo úplne celý deň, ale slniečko a krásne výhľady sme si neužili. Jedna skupina sa pustila do prepiľovania kosodrevinou husto zarasteného zeleného chodníka okolo Kráľovej skaly a smerom do Telgártu. Druhá – výrazne menšia – sa vybrala zo sedla Priehybka na Veľkú Vápenicu po červenej magistrále. Aj keď tento úsek nebol v najhoršom stave, dobrovoľníci sa potrápili s prepiľovaním popadaných konárov a s dosť náročným terénom. Obe skupiny sa večer stretli unavené, mokré a premrznuté v telocvični. Vďačne uvítali sprchu s teplou vodou a donášku pizze rovno do „hotela“.

Nedeľa 14. 9. 2014

Pršalo celú noc, pršalo ráno a nakoniec aj takmer celý deň. Telocvičňa napriek nepriazni počasia zostala prázdna a dobrovoľníci dokončili úsek z Homôľky cez Havraniu poľanu na Ramžu. Nedeľný vytrvalý dážď skolil aj najkvalitnejšie membrány, ale nie pevnú vôľu dobrovoľníkov.

Pondelok 15. 9. 2014

Tento deň bol za odmenu. Vyšlo slniečko, oblaky sa roztrhali, mokré oblečenie vyschlo a na naše prekvapenie na naplánovanom úseku nebolo do čoho zapíliť. Mohli sme sa prejsť po príjemnom, širokom chodníku z Mesiačika smerom na sedlo Príslop. Len namiesto desiaty, oblečenia a spacáku sme mali v batohoch motorové píly, benzín, olej a iné náradie.

Príroda sa nedá zastaviť a vždy sa na chodníku nájde nejaký spadnutý strom alebo konár. Celý úsek od Telgártu (z Telgártu po zelenej na Kráľovu hoľu) po Čertovicu je v súčasnosti plne priechodný a nemali by vás prekvapiť žiadne „autoumyvárky“ (=>> hustá, obyčajne mokrá kosodrevina) ani náročné preliezačky a „podplazníky“. Cieľ sme splnili, pri jeho realizácii sme ale pochopili, že pre nás je cesta naplnením. Preto hľadáme ďalšie úseky chodníkov ako ašpirantov na prerezávanie a vypiľovanie. Podľa toho si o rok opäť nájdeme útulnú telocvičňu, ktorá nám poslúži ako základný tábor pri realizácii cieľa.

Poďakovanie patrí menovite:
Lukášovi Pocklanovi,
Andrejovi Vrbickému,
Stanislave Vrbickej,
pánom Jozefovi Meľovi a Milošovi Kollárikovi – značkárom z Klubu slovenských turistov,
pánom Dušanovi Ramajovi a Štefanovi Petrovi z Lesy SR Odštepný závod Beňuš,
pánovi Kubínovi a pani Biacovskej zo Základná škola Brezno (Pionierska 2),
pani Ľubici Kubišovej z regionálnych novín My,
Nadačnému fondu Slovenskej sporiteľne v Nadácii Pontis,
a redakcii Hiking.sk.

Ďakujeme tiež všetkým, ktorí nám chceli pomôcť, ale nemohli, a rovnako všetkým, ktorí na nás mysleli a podporovali nás.

Dobrovoľníci opäť v akcii v Níz. Tatrách 10/11/14 06:16 6 príspevkov

Reportáž Na Kráááľovej holi nehatí chodník šľahúň zelenýýý Ostrieľaní horomilovia bez dlhého premýšľania iste potvrdia, že naplánovať si turistiku po úbočiach majestátnej hory na bezzrážkové počasie je jedna vec a skutočne ju takú mať, je niekedy malý zázrak. So zatajeným dychom sme sledovali predpovede počasia. Sýto žlté slniečka v nich meteorológovia sľubovali na celý víkend. Vďaka dokonalému babiemu letu, rekordnému počtu dobrovoľníkov a skúsených pilčíkov s motorovými pílami nám bolo tento rok dopriate naplnenie plánov vrchovatou dávkou. 07/11/18 Stanislava Vrbická Reportáže
Pozvánka Kosodrevina rastie, kto chodníky spasie? Veru, nezostalo veľa miest na hrebeňovom chodníku medzi Telgártom a Donovalmi, ktoré by neskrášlila ruka našich dobrovoľníkov alebo aspoň nepochodila noha prieskumníkov. Prichodí nám preto vrátiť sa späť na začiatok našej cesty, na majestátnu Kráľovu hoľu. O zelenom strome na nej nemôže byť reč už dlhšiu dobu, určite ale treba hovoriť o piatich prístupových chodníkoch na vrchol, z ktorých väčšina trpí zanedbaným stavom. A tento fakt ideme v septembri zmeniť. Každá nápomocná ruka padne vhod. Príďte, tešíme sa na vás. 14/08/18 Stanislava Vrbická Iné
Reportáž Hry s Kokso! drevinou a Ľahni! smrečinou Vlhký ranný horský vzduch nabáda prehĺbiť dýchanie a siahnuť na dno batoha po teplejšom oblečení. Les vonia jesenným lístím a láka oči poobzerať sa po skrytom dubáku. Pri pamätníku neďaleko obce Hiadeľ počuť štrngot náradia. V družnej debate si ho spolu s pílami, benzínom a batohmi chystajú študenti z východu, zamestnanci železiarní, manažér z Bratislavy, zanietený fotograf, cyklista s boľavým kolenom i rodičia s malou dcérkou. Tomu sa popod fúz usmieva lesník v klobúčiku, dvojica štebotavých turistiek a ich nesmelý šofér. Brigáda začína. 25/10/17 Stanislava Vrbická Reportáže

Túra Západné Javorníky: Čertov – Vysoká nad Kysucou Východnú časť Javorníkov v okolí Čadce som pochodil vo všetkých ročných obdobiach, pešo, na snežniciach alebo aj na bicykli. Západnú časť, tvoriacu hranicu SR a ČR, som poznal len z lyžovačky na Čertove. Túto osadu Lazov pod Makytou som zvolil ako východisko hrebeňovej túry najmä z dopravných dôvodov – keď piatok bol zároveň sviatkom Sv. Cyrila a Sv. Metoda a autobus z Púchova ideálne nadväzoval na skorý rýchlik z Bratislavy. dnes Peter Straka Javorníky
Prístrešok Rokoš Ďalšiu možnosť úkrytu pri potulkách Strážovskými vrchmi ponúka prístrešok, vybudovaný pár metrov od vrcholu Rokoša. Jeho výhodou je, že má vytvorený v podkroví priestor pre zopár nocľažníkov (hoci možnosť nocľahu je limitovaná neprítomnosťou vodného zdroja v okolí). včera Michal Bukvai Strážovské vrchy
Ferrata Ferrata Dve veže v Liptovských Revúcach Postupne aj na Slovensku pribúdajú zaistené cesty via ferrata. Nový prírastok k tomuto populárnemu sprístupneniu skál nehorolezcom pribudol na Liptove, neďaleko Nižnej Revúcej na skale nad Záhorovom. Dostal pomenovanie "Dve veže" a krátko pred oficiálnym otvorením sme ho vyskúšali spolu s asi tuctom iných ferratistov z okolia. 16/08/19 Ľubomír Mäkký Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)