Maligne Lake a okolité hory
Maligne Lake a okolité hory Zatvoriť

Túra Kanada – NP Jasper – Maligne Lake

NP Jasper je najväčší národný park v kanadských Skalnatých horách (Rocky Mountains). Nachádza sa v provincii Alberta. Jeho veľkosť je 10 878 km2 a nachádza sa tu najvyšší vrchol štátu Alberta – Mt. Columbia (3747 m). Za národný park bol vyhlásený v roku 1930 a v roku 1984 bol zaradený do svetového kultúrneho dedičstva UNESCO. Svojím návštevníkom ponúka krásne hory, priezračne čisté jazerá, vodopády, horúce pramene a veľkú ľadovcovú oblasť s názvom Columbia Icefield. Je domovom pre veľa divokých zvierat, ako medveď grizzly, medveď hnedý a medveď čierny, los, sob, kamzík či bobor. Preto sú všade v parku výstrahy, že treba očakávať hojný výskyt divej zveri a dávať si pozor.

jeseň – 28.09.2014
Kanada: Rocky Mountains (Skalnaté hory) - NP Jasper
Jasper (hotel)
požičané auto, parkoviská pri každom uvedenom štarte trasy

Možné je absolvovať jednodňové aj viacdňové túry, s kempovaním na vyhradených miestach v parku. V prípade táborenia sa platí ešte ďalší poplatok mimo klasického vstupného poplatku. Bivakovacie miesta v lese, určené na prespatie v prípade viacdňového treku, sú vopred určené a vybavené závesnými lanovými systémami na vyťahovanie jedál medzi koruny stromov, ako ochrana pred medveďmi. Park je otvorený celoročne, ale vrcholná turistická sezóna je od júla do septembra. Mimo tohto obdobia treba v parku rátať s obmedzeniami. V zime je park navštevovaný lyžiarmi a bežkármi, turisti sem v tomto čase nechodia. V mestečku je možnosť požičania si bicykla a v okolí je viacero pekných cyklotúr.

My oblasť navštevujeme koncom septembra, kedy hlavná turistická sezóna skončila. Hotely sú ešte otvorené, ale kempy sú zatvorené, cez noc mrzne. Máme obmedzené časové možnosti, v parku sme len tri noci, potom sa presúvame do ďalších národných parkov. Prichádzame požičaným autom, čo je veľká výhoda, nakoľko dopravné spojenie k turistickým cieľom po sezóne už nie je. Behom pár dní, čo sme tu, sa chceme posnažiť vidieť maximum. Prichádzame smerom zo Seattlu, kde sme si požičali auto. Hneď pri vstupe do parku platíme vstupné 9,80 $ na dospelého na deň. Poplatok zahŕňa vstup do ďalšieho národného parku, Banffu.

Old Fortress Point

Hneď po ubytovaní v hoteli sa rozhodneme spraviť si krátky výlet na kopec nad mestečkom, nazývaný Old Fort Point. O hodinu zapadá slnko, takže sa musíme ponáhľať. Značenie v okolí mestečka je dobré, a tak nás dopravné značky dovedú priamo na parkovisko pod kopcom. Autom ideme na juhovýchod na Hazel Avenue, kde križujeme železničné priecestie a hlavnú cestu vedúcu parkom, Highway 16. Na značke Old Fort Point odbočíme doľava a ideme cez most, prechádzajúci nad riekou Athabasca River. Rieka má nádhernú čistú zelenú farbu.

Cesta na kopec začína drevenými schodmi, vedúcimi priamo z parkoviska, až k informačnej tabuli. Pokračujúc ďalej do kopca sa nám odhaľujú krásne výhľady na rieku a jej meandre. Vidno údolia Miette a Athabacsa, ako aj na mestečko Jasper a okolité hory, niektoré z nich so zasneženými vrcholmi a ľadovce. Celé okolie Jasperu je nádherne zalesnené, pokryté ihličnatými lesmi a miešanými lesmi. Listnaté stromy sa zaodeli do jesenného šatu, niektoré ožltli, niektoré hýria farbami. Za 30 minút sme hore na kopci (1,5 km), stúpanie bolo celý čas, zato výhľady, v žiare zapadajúceho slnka, sú úžasné. Zisťujeme, že je tu naozaj nádherne a tešíme sa na turistiku na druhý deň. Okolo kopca je možné spraviť si okruh a vrátiť sa na parkovisko inou cestou. Nakoľko je tma, vraciame sa späť rovnakou cestou, ako sme išli hore.

Medicine Lake – Maligne Lake – Mary Schäaffer Loop – Opal Hills – Maligne Canyon

Medicine Lake

Náš prvý deň v Jasperi ráno s prekvapením zistíme, že je o hodinu viac ako v Seattli. Autom sa presúvame k Medicine Lake. Robíme si len krátku zastávku, na urobenie pár fotografií, hoci musím fotiť v protisvetle. Jazero je dlhé 7 km, ale je plytké a vyzerá, že vysychá. Okolo celého prechádzame autom a na konci je to skôr len bahno ako jazero. Podzemím je jaskyňami spojené s Maligne Canyon a tak voda z neho odteká do kaňonu.

Maligne Lake – Mary Schäaffer Loop – Opal Hills

Našou ďalšou zastávkou je Maligne Lake. Jazero je zaslúžene zobrazované skoro na všetkých fotografiách národného parku. Má prekrásnu modrú farbu a zo všetkých strán ho obkolesujú kopce. Svojou dĺžkou 23 km je druhým najväčším ľadovcovým jazerom na svete. Odtiaľto sa zvykne začínať viacdňový trek Skyline Trail, ktorý je známy ako jeden z najkrajších v oblasti. Počas sezóny sem chodí kyvadlová doprava z Jasperu. My sa rozhodujeme, či pôjdeme smerom na Opal Hills alebo Bald Hills, na opačnej strane jazera. Nakoniec sa rozhodujeme pre Opal Hills. Okruh v kopcoch má menšiu navštevovanosť a zároveň má väčšie prevýšenie a dĺžku. Celkový okruh je 8,2 km. My si k nemu ešte pridáme okruh v blízkosti jazera – Mary Schäaffer Loop (2 km), z ktorého sa potom napojíme na trasu vedúcu k Opal Hills.

Príroda je ešte zamrznutá, rastliny aj tráva sú pokryté ľadom. Navliekame na seba všetky teplé vrstvy, čo máme a napájame sa na cestičku okruhu, vedúcej popri jazere. Ľutujem, že som rukavice nechala na izbe, teraz by sa mi zišli. Stretávame viacero ľudí, ktorí sa prechádzajú, na výhľadových lavičkách ale v zime nesedí nikto. Zaujímavosťou na okruhu sú náučné tabule, informujúce návštevníkov o jazere a jeho histórii. Jazero objavila v roku 1908 Mary Schäaffer vďaka tomu, že v minulosti, vo veku 14 rokov, ho navštívil indiánsky chlapec menom Samson Beaver. O 16 rokov neskôr, v roku 1908 len na základe svojej pamäti, nakreslil pre Mary Schäaffer mapu jazera a jeho okolia. Po ňom je pomenovaný kopec v blízkosti jazera, Samson Peak. Mount Leah zas nesie meno jeho ženy.

Po približne kilometri cestička opúšťa jazero a otáča svoj smer do lesa. Prichádzame na čistinu, kde sa napájame na trasu vedúcu k Opal Hills. Smerovníky sú všade v tvare štvorcovej tabule, kde je písaný počet km k cieľu. Vieme, že značenie turistických trás nie je v zahraničí práve ideálne, s prekvapením vidíme, že celá turistická trasa je značená oranžovými plechovými malými trojuholníčkami na stromoch. Hneď od začiatku strmo stúpame lesom. Trochu sa bojíme, aby sme nestretli alebo nepríjemne neprekvapili medveďa. Sprej nemáme, občas ale zahulákame do lesa, alebo zapískame na píšťalke, čím dávame o sebe vedieť. Jediné zviera, ktoré zazrieme, je divný veľký vták, vyzerá ako jarabica alebo sliepka, ktorý cupotá popri chodníku. Cestu nám sem-tam prebehne veverička. Po úvodnom, strmom, 1,6 km stúpaní prichádzame na rázcestie s dvomi možnými smermi. Jedným pôjdeme teraz a ďalším sa vrátime. Vyberáme sa doľava a ďalej strmo stúpame. Výhľady zatiaľ žiadne, čo ma celkom demotivuje. Stúpame ale ďalej, dúfajúc, že na konci sa dočkáme zaslúženej odmeny. Terén začína byť rovnejší a stromy rastú redšie, za chvíľu sme v sedle. Vystúpali sme 460 metrov. Okolo nás sú samé kopce, charakterom mi trochu pripomínajú naše Západné Tatry. Sedlo je vystlané po členky vysokou suchou trávou a kosodrevinou.

Nájdeme si rovný výhľadový kameň a vyberáme z batohov obed. Chlieb so syrom sa v peknom horskom prostredí stáva najlepším obedom a nevieme sa vynadívať okolo seba. Stretávame prvého turistu na trase, obieha nás dievča. Cestička ďalej vedie rovným chodníkom v sedle, vyzerá to, že ďalej do kopcov stúpať nebudeme. A naozaj, o chvíľu, pod najvyšším kopcom okolo nás, Opal Peakom (2810 m), sa chodník stáča, križujeme vyschnutý tok rieky a klesáme. Cestou ešte pokecáme so skupinou českých turistov, ktorých stretneme. Zisťujeme, že tento úsek cesty je lepší pre výstup, ako ten, ktorým sme išli my, stúpanie by sme ním mali kratšie. Za 1,5 h sme dole na parkovisku. Absolvovali sme peknú poldennú túru, síce so strmým, ťažším výstupom v lese, ale na konci s peknými výhľadmi.

Maligne Canyon

Nakoľko máme ešte dosť času do západu slnka, sú ešte len 4 hodiny poobede, rozhodneme sa cestou späť do Jasperu zastaviť v Maligne Canyon. Je to pekný kaňon plný vodopádov na rieke Maligne River, ktorá kaskádovito padá a prepletá sa medzi skalami kaňonu. Dá sa podniknúť nenáročný 7 km okruh, s prevýšením len 110 metrov. Okruh je zaujímavý, vedúci lávkami a mostami kaňonom a nad ním. Popri ceste nás informujú náučné tabule o rieke a kaňone, s fotografiami, ako to tu vyzerá v zime.

Slnko zapadlo a vraciame sa autom späť do mestečka. S dnešným dňom sme spokojní, NP Jasper je naozaj nádherný a zaujímavý. Tešíme sa, že zajtra navštívime jeho ďalšiu časť.