Predná obálka
Predná obálka Zatvoriť

Recenzia HRADY sprievodca po slovenských hradoch

Ako nadpis uvádza, kniha sa venuje našim hradom. Ale čo sa skrýva v jej obsahu, akou formou nám približuje dávne stavby, okolo ktorých častokrát prechádzame alebo sú priamo cieľom vychádzky na nejaký kopec či skalné bralo, sa dozvieme z nasledujúcich riadkov.

Výrobca
Vydavateľstvo AB ART press a autori: Jaroslav Nešpor, Vladimír Bárta a Vladimír Barta
Materiály
hladký a lesklý papier
Páči sa mi
pútavý text, kvalitné fotografie, vhodný rozmer do terénu
Nepáči sa mi
chýba výrez turistickej mapy s polohou hradov, chýba popis výhľadov
Infocena
13 €

Leto roku 2014 bolo viac upršané, ako by sme si my turisti s deťmi želali. Sme v srdci Vysokých Tatier, ale namiesto túr po ich sedlách, končiaroch alebo k plesám a chatám, sa prechádzame po podhorských osadách. Občas zájdeme do cukrárne-kaviarne, posedíme a ideme ďalej. Ale z jednej sa nie a nie zdvihnúť. V priebehu niekoľkých dní sa sem opäť vraciame. Keď je syn opakovane ponorený do rovnakej publikácie, nedá mi to a bližšie si pozriem, čože si číta. Postupne zisťujeme, že si v nej každý nájde niečo zaujímavé. Synovia povesti, mama historický prehľad, náčrt pôdorysu s legendou a ja popis, ako sa dá dostať k samotnému hradu. Nakoniec po návrate domov sa dávam do hľadania a objednávam si zaujímavú knižku.

Forma

Obal: tvrdý;
Papier: hladký, lesklý;
Orientačná cena: 13,- €;
Medzinárodné knižné číslo: ISBN 80-88817-28-5.

Obsah

Kniha je členená tak, ako naše kraje - na západnú, strednú a východnú časť. Každému hradu je venovaná jedna až dve strany. Teda nejedná sa o encyklopedickú knihu, ktorá vyčerpávajúco zodpovedá na všetky otázky, skôr je to kniha na prvotné zoznámenie sa s pamätníkmi našej histórie. Obsahuje mapu (nie turistickú) Slovenska so zakreslenou polohou hradov, ako aj mapy jednotlivých krajov.

Strana je prehľadne členená. Na úrovni nadpisu nájdeme stručný popis trasy ku hradu. Ďalej sú uvádzané historické fakty, vyobrazenie dobovej podoby, pôdorysu a súčasná fotografia. V spodnej časti strany si prečítame povesť alebo zaujímavú dejepisnú informáciu. Tiež je uvedené, či je hrad voľne prístupný alebo súkromný, prípadne jeho otváracie hodiny a kontakt.

Na koniec knihy je zaradený stručný popis jednotlivých hradov v anglickom, nemeckom, poľskom a maďarskom jazyku. Publikácia sa venuje asi takmer všetkým hradom Slovenska. Chýbajú hrady, ktoré sú v teréne ťažšie identifikovateľné ako napríklad Dračí hrádok alebo Zelená hora. Na 159 stranách je opísaných 80 hradov.

Text je čitateľný napríklad pre deti od 4. ročníka základnej školy, kde sa v rámci vlastivedy začínajú oboznamovať s hradmi svojho okolia. Obsahuje kvalitné fotografie, ktoré po letmom nahliadnutí pritiahnu k čítaniu a nakoniec aj do prírody, za hľadaním hmatateľného obsahu knihy. Vítam takúto publikáciu, keďže si myslím, že listovanie v papierovej knihe žiadna elektronická forma nenahradí a tento pocit sa snažím ponúknuť aj mojim deťom.
Veľkosťou sa zmestí do malého ruksaku, a je vhodná na potulky prírodou.

Chýbajú výrezy turistických máp alebo popis kruhových výhľadov z hradných návrší, ale to by sme sa dostali skôr do roviny turistických sprievodcov, čo nebol zámer publikácie. Chýba mi uvedenie blízkych lokalít pravekých hradísk, ktoré sa vyskytujú v okolí niektorých hradov, ako napríklad NPR Pohanská pri Plaveckom hrade.