Búda Marta

Chatka Marta v Rakytove

06. 12. 2014
Slovenské rudohorie ponúka nepreberné možnosti na túlanie sa voľnou krajinou. Siahodlhé horské hrebene i doliny, laznícke oblasti a väčšina plochy mimo chránených území. To sú rudohorské charakteristiky, ktoré priam volajú k viacdňovému putovaniu. Turistických chát je poskromne, preto každá možnosť úkrytu pred nečasom poteší.

* z rázcestia Kysuca-Uhliarka po zelenej značke za cca 10 minút,
* z Drábska, osada Sedmák (bus) po cyklotrase a červenej Rudnej magistrále cez Uhliarku za cca 1.20 h,
* zo Sihly (bus) po zelenej značke cez Kysucu za cca 1.30 h,
* zo sedla Tlstý javor (bus) po červenej Rudnej magistrále cez Uhliarku za cca 1.30 h,
* z Čierneho Balogu, časť Dobroč (bus) po zelenej značke cez doliny Rakytovo za cca 1.45 h.

Jednoduchý drevený objekt (úkryt drevorubačov) sa nachádza v závere doliny Rakytovo pod lokalitou Malý tajch, kde končí spevnená údolná cesta (točňa) od Čierneho Balogu. Na hlavný hrebeň Slovenského rudohoria (Veporské vrchy) ďalej pokračuje dobrá štrková zvážnica, ktorá je zároveň modrou cyklotrasou. Poloha objektu len 10 minút chôdze po zelenej značke od rázcestia Kysuca-Uhliarka na trase Rudnej magistrály je veľmi výhodná.

Samotný objekt veľa komfortu neposkytuje. Tvoria ho steny z dosák, medzi ktorými sú medzery, čiže pri veternom počasí bude dnu prievan. Taktiež chýbajú vstupné dvere. Strešnú krytinu tvorí zvlnený eternit a na jar 2014 bola strecha v poriadku. Podlaha je nerovná udupaná hlina. Jediné zariadenie tvorí jednoduchá nízka lavička z dreva. V prípade núdze chatka prichýli 4 až 6 nocľažníkov, ktorí musia byť vybavení vlastným spacím vakom a izolačnou podložkou. Na podlahu bude vhodné dať trávu alebo čečinu prípadne celtu.

Susedná chatka

Približne 15 minút chôdze poniže v doline (zelená značka smer Čierny Balog) stojí opustená lesnícka chatka, ktorá taktiež môže poslúžiť na núdzový úkryt. Lenže objekt je v horšom stave, lebo má poškodenú strešnú krytinu (terpapier) a vo vnútri je nahádzaný neporiadok. Ale ako úkryt pred dažďom určite poslúži minimálne krytý vstup do chatky.

Popri chatke tečie potok Rakytovo, ale z neho neodporúčam naberať vodu, lebo môže byť kontaminovaná od pasúceho sa dobytka povyše na pasienkoch okolo Kysuce-Uhliarky. Treba využiť bočné prítoky potoka a z nich si nabrať vodu na prevarenie. V blízkom okolí sa nachádzajú dva overené zdroje vody. Na samote Uhliarka sa nachádza prameň pri súkromnej usadlosti (v poraste pod lúkou) alebo pri bývalej horárni Krupka je taktiež upravený prameň.

Chatka Marta v Rakytove 09/07/20 21:26 4 príspevky

Recenzia Merino bunda Black hill Veles Koncom roka 2019 sa mi na víkendovej akcii vo Veľkej Fatre pokazil na flísovej bunde zips. Nebola to žiadna výhra chodiť po zasneženej Fatre s rozzipsovanou bundou. Zhodou okolnosti na chate bol kamarát s merino bundou od Black hill, ktorá sa mi zapáčila, tak som si ju hneď vyskúšal. Po návrate do civilizácie som si objednal u slovenského výrobcu model Veles. Po trištvrte roku jej nosenia sa s vami podelím o moje skúsenosti. 28/10/20 Tomáš Trstenský Oblečenie
Túra Zaniknuté dediny (8) – Dubník V súvislosti s ťažbou nerastného bohatstva neustále vznikajú i zanikajú ľudské sídla. Na území Slovenska bola v minulých storočiach intenzívna ťažba prevažne rudného bohatstva. S baníckou činnosťou na našom území vzniklo viacero baníckych osád. Mnoho ich zaniklo, ale medzi bývalými baníckymi kolóniami má výsostnú pozíciu osada Dubník. 23/07/20 Tomáš Trstenský Slanské vrchy
Názor Petícia: Do prírody cez betónové koridory? Nie! Králikárne versus vilové štvrte alebo zeleň hneď za panelákmi proti vyasfaltovaným koridorom pomedzi múry satelitných ulíc. Obyvatelia banskobystrického sídliska Fončorda nesúhlasia s rozsiahlou výstavbou rodinných domov v prírode hneď nad mestom.  20/06/20 Tomáš Trstenský Iné

Rada Ako kakáte v lese? Sú to úplne základné potreby, týkajúce sa každého turistu bez ohľadu na kondičku či výbavu, avšak v turistických príručkách či v návštevných poriadkoch národných parkov sa o nich nič nedozviete. Áno, odpadky je potrebné brať so sebou, ale o tom, že aj toaleťák je odpad, už všetci taktne mlčíme a väčšina si to vysvetľuje tak, že to vlastne nie je odpad. dnes Lenka Rusnáková Strava a pitie
Túra Stolové hory v Saskom Švajčiarsku V septembri sme sa vybrali do neďalekého Nemecka. Cieľom nášho trojdňového putovania bola bývalá vojenská pevnosť tesne za hranicami Česka. Terén bol nenáročný, zaujímavostí mnoho, doprava vlaková, lodná a pešia. včera Jana Hrehová Svet
VHT Furkotská dolina, Bystrá lávka a Štrbský štít Ôsmy diel zo seriálu Tatranské doliny je venovaný Furkotskej doline, ktorá ústí neďaleko Štrbského plesa a ohraničuje ju Soliskový hrebeň z východu a hrebeň Ostrej zo západu. V závere doliny sa nad ňou týči Furkotský štít, z ktorého oba hrebene vybiehajú. Veľkou ozdobou Furkotskej doliny sú dve Wahlenbergove plesá, ležiace v jej hornej časti. Vyšné Wahlenbergovo pleso v samom závere doliny je druhým najvyššie položeným plesom v Tatrách a to je aj dôvod, prečo tu robím výnimku a dolinu si neprejdem tradične hore a späť dole. 23/11/20 Peťo Nový Vysoké a Belianske Tatry

Chatka Marta v Rakytove 09/07/20 21:26 4 príspevky
    • Slovenské rudohorie: Veporské vrchy - záver doliny Rakytovo, 10 minút od rázc. Kysuca-Uhliarka po zelenej značke
    • 4 - 6 ľudí na udupanej zemi s vlastným spacákom a karimatkou
    • popri chatke tečie potok Rakytovo, ale pozor na znečistenie pasúcim sa dobytkom
    • Drábsko-Sedmák (bus) - Kysuca-Uhliarka (modrá cyklotrasa a Rudná magistrála)