Vrátenec v Čiernej doline

27.12.14
Tip na núdzový nocľah nielen pre peších turistov ale tiež pre cyklistov, prechádzajúcich horský priesmyk Malý Šturec na pomedzí Veľkej Fatry a Kremnických vrchov. Objekt je dostupný po kvalitnej lesnej asfaltovej ceste v blízkosti polesia Horný Harmanec na hlavnom cestnom ťahu Banská Bystrica - Turčianske Teplice.

* z Horného Harmanca (bus) po údolnej asfaltke cez Čiernu dolinu za cca 45 minút,
* z Kordík (bus) po modrej značke cez Štefanku a nadol po tvrdej lesnej ceste (neskôr asfalt) za cca 2 hodiny.

Poloha a objekt

Jednoduchá chatka bez čelnej steny slúži ako provizórny úkryt pre lesných robotníkov. Prístrešie sa nachádza na území Mestských lesov Banská Bystrica v strednej časti Čiernej doliny, povyše tiesňavy Vrátenec (skalné vráta) v tzv. Harmaneckom krase na južnom výbežku Veľkej Fatry. Objekt stojí blízko rázcestia lesných ciest v lokalite Horné Čierne.

Trojuholníková konštrukcia má zadnú stenu zakrytú doskami a strecha je prekrytá plechom. Predná stena je z 2/3 otvorená a podlaha je taktiež doštená. Jediné zariadenie tvorí jednoduchá lavička v podobe dosky na klátikoch. Drevená dlážka (asi 4 x 1,5 m) je rovná a mierne nad úrovňou terénu. Zmestia sa na ňu štyria nocľažníci s vlastnou karimatkou a spacím vakom. V prípade bočného dažďa je možné vstup prekryť prinesenou celtou alebo igelitom.

Povyše sa síce nachádza vodný zdroj Horné Čierne, ale je zachytený do skupinového vodovodu, zásobujúceho pitnou vodou pohronské obce, takže po vodu treba vystúpiť vyššie do Čiernej doliny a nabrať z bočným prítokov Čierneho potoka. Upozorňujem, že v oboch vetvách Čiernej doliny sa nachádzajú lesnícke chaty (nad popísaným prístreškom), takže treba počítať s prípadnou kontamináciou vody v Čiernom potoku, tečúcom od chát.

Vrátenec v Čiernej doline 08/02/17 19:23 5 príspevkov

Túra Prečo rastie deväť sekvojovcov pri Novej Bani Cez prázdniny mnohí balia kufre a mieria za hranice všednej každodennosti. Merajú dlhé cesty a precestujú pol sveta, aby videli jeho divy. Čuduj sa svete aj na krpatom Slovensku máme tiež mnohé kuriozity, divy a unikáty. Netreba cestovať stovky či viac kilometrov. Netreba ani vracať ľudom Slovensko. Stačí sa lepšie pozrieť za vlastné humná a poriadne sa rozhliadnuť. Objavíme mnoho zaujímavostí, ktoré nás doslova zaskočia. 02/08/19 Tomáš Trstenský Pohronský Inovec, Vtáčnik, +
Recenzia Zakarpatí - Sprievodca bývalou Podkarpatskou Rusou Podkarpatská Rus sa presne pred 100 rokmi (1919) stala súčasťou Československa, odkedy začali vychádzať výpravné cestopisy o kraji pod Východnými Karpatami. Klub československých turistov začal zakladať na Podkarpatsku svoje odbory, budovať značené chodníky a stavať horské chaty. Aby prilákali výletníkov z ostatných častí republiky, boli vydávaní knižní sprievodcovia po podkarpatských horách i obciach. 24/07/19 Tomáš Trstenský Mapy a knihy
Útulňa Chatka Zigovka Milú a výborne zariadenú lesnú chatku som objavil úplnou náhodou. Išiel som pozrieť kamaráta do Hornej Marikovej pešo cez hory a tu sa tesne pod horským sedlom vrchu Zigov (Milechovská Kýčera) ukázal medzi stromami nový zrub. Keďže bol blízko modrej značky, tak som si ho išiel pozrieť. O to väčšie bolo prekvapenie, že je voľne prístupný. 20/07/19 Tomáš Trstenský Javorníky

Túra Z Luhačovíc k Vlárskemu priesmyku Keď som písal príspevok z vlaňajšieho putovania Tri dni Valašskom z Luhačovíc do Ostravice a hľadal som prijateľnú formu záveru článku, zvolil som jeden slovný obrat. O trase, čo kamsi pokračuje a čo skadesi prišla. Bol to aj, ako som si následne uvedomil, určitý verejný prísľub. A záväzky je potrebné v slušnej spoločnosti plniť. Takže došlo aj na spoznanie neznámeho „skadesi“. Červenou značkou z Luhačovického Zálesí na východ, k juhovýchodnému rohu Valašska. dnes Vladimír Mikuš Česko
Túra Od zubačky z Tisovca cez Fabovu hoľu do Michalovej Na Muránsku planinu sme sa s priateľkou vybrali, aby sme konečne preturistikovali celý víkend. Aj napriek tomu, že sme nemali k dispozícii auto, a museli sme sa na planinu dopraviť spojmi, sme nakoniec naplánovali dve pekné trasy, ktoré sme boli schopní prejsť za dva dni, s tým že sa vieme dostať v nedeľu domov. Do toho všetkého sme ešte zakomponovali parný vláčik, ktorý práve počas víkendu išiel trasu sedlo Zbojská – Tisovec a späť. Pre počasie nehlásili žiadne pekné vyhliadky, ale to nehlásili ani týždeň predtým v Tatrách, a mali sme z toho peknú túru. Ako sa ukázalo, na Muráni sa nám počasie pomstilo aj za predchádzajúci víkend. včera Dominik Chňapko Muránska planina, Veporské vrchy
Správa Nový cykloturistický most cez Moravu pri Kopčanoch Dovoľujem si oznámiť turistickej a cyklistickej verejnosti, že nový most, spájajúci archeopark Mikulčice (Morava) a slovenskú časť predstavujúcu kostolík sv. Margity Antiochijskej pri Kopčanoch, je postavený a začína na ňom bežná prevádzka. 12/10/19 Boro Tomis Správy

Vrátenec v Čiernej doline 08/02/17 19:23 5 príspevkov
    • Kremnické vrchy / Veľká Fatra: Harmanecký kras - Čierna dolina, nad tiesňavou Vrátenec
    • 4 ľudia s vlastnou karimatkou a spacím vakom na drevenej podlahe
    • bočné potoky povyše v Čiernej doline
    • Mestské lesy Banská Bystrica, Dolný Harmanec č. 51, Dolný Harmanec 976 03, harmanec(at)lesybb.sk, lesybb.sk
    • Horný Harmanec-polesie (bus) - Čierna dolina (lesná asfaltka)