Čelný pohľad

Vrátenec v Čiernej doline

27. 12. 2014
Tip na núdzový nocľah nielen pre peších turistov ale tiež pre cyklistov, prechádzajúcich horský priesmyk Malý Šturec na pomedzí Veľkej Fatry a Kremnických vrchov. Objekt je dostupný po kvalitnej lesnej asfaltovej ceste v blízkosti polesia Horný Harmanec na hlavnom cestnom ťahu Banská Bystrica - Turčianske Teplice.

* z Horného Harmanca (bus) po údolnej asfaltke cez Čiernu dolinu za cca 45 minút,
* z Kordík (bus) po modrej značke cez Štefanku a nadol po tvrdej lesnej ceste (neskôr asfalt) za cca 2 hodiny.

Poloha a objekt

Jednoduchá chatka bez čelnej steny slúži ako provizórny úkryt pre lesných robotníkov. Prístrešie sa nachádza na území Mestských lesov Banská Bystrica v strednej časti Čiernej doliny, povyše tiesňavy Vrátenec (skalné vráta) v tzv. Harmaneckom krase na južnom výbežku Veľkej Fatry. Objekt stojí blízko rázcestia lesných ciest v lokalite Horné Čierne.

Trojuholníková konštrukcia má zadnú stenu zakrytú doskami a strecha je prekrytá plechom. Predná stena je z 2/3 otvorená a podlaha je taktiež doštená. Jediné zariadenie tvorí jednoduchá lavička v podobe dosky na klátikoch. Drevená dlážka (asi 4 x 1,5 m) je rovná a mierne nad úrovňou terénu. Zmestia sa na ňu štyria nocľažníci s vlastnou karimatkou a spacím vakom. V prípade bočného dažďa je možné vstup prekryť prinesenou celtou alebo igelitom.

Povyše sa síce nachádza vodný zdroj Horné Čierne, ale je zachytený do skupinového vodovodu, zásobujúceho pitnou vodou pohronské obce, takže po vodu treba vystúpiť vyššie do Čiernej doliny a nabrať z bočným prítokov Čierneho potoka. Upozorňujem, že v oboch vetvách Čiernej doliny sa nachádzajú lesnícke chaty (nad popísaným prístreškom), takže treba počítať s prípadnou kontamináciou vody v Čiernom potoku, tečúcom od chát.

Vrátenec v Čiernej doline 08/02/17 19:23 5 príspevkov

Recenzia Merino bunda Black hill Veles Koncom roka 2019 sa mi na víkendovej akcii vo Veľkej Fatre pokazil na flísovej bunde zips. Nebola to žiadna výhra chodiť po zasneženej Fatre s rozzipsovanou bundou. Zhodou okolnosti na chate bol kamarát s merino bundou od Black hill, ktorá sa mi zapáčila, tak som si ju hneď vyskúšal. Po návrate do civilizácie som si objednal u slovenského výrobcu model Veles. Po trištvrte roku jej nosenia sa s vami podelím o moje skúsenosti. 28/10/20 Tomáš Trstenský Oblečenie
Túra Zaniknuté dediny (8) – Dubník V súvislosti s ťažbou nerastného bohatstva neustále vznikajú i zanikajú ľudské sídla. Na území Slovenska bola v minulých storočiach intenzívna ťažba prevažne rudného bohatstva. S baníckou činnosťou na našom území vzniklo viacero baníckych osád. Mnoho ich zaniklo, ale medzi bývalými baníckymi kolóniami má výsostnú pozíciu osada Dubník. 23/07/20 Tomáš Trstenský Slanské vrchy
Názor Petícia: Do prírody cez betónové koridory? Nie! Králikárne versus vilové štvrte alebo zeleň hneď za panelákmi proti vyasfaltovaným koridorom pomedzi múry satelitných ulíc. Obyvatelia banskobystrického sídliska Fončorda nesúhlasia s rozsiahlou výstavbou rodinných domov v prírode hneď nad mestom.  20/06/20 Tomáš Trstenský Iné

Príbeh Po bežkárskej stope na Líšku Koniec roka 2017 sa blížil a s ním aj najkrajšie sviatky roka - Vianoce. S týmto obdobím sú spojené rôzne akcie, medzi ktoré patria aj "kapustnice, bašávely a vianočné besiedky" v zamestnaniach. Po jednej takejto akcii som si naplánoval nenáročnú túru, počas ktorej som zažil zimné peklo aj raj. dnes Martin Birka Príbehy
Túra Tematínsky hrad a Tematínska lesostep Alebo mrazivý novembrový slnečný kúpeľ. Sobotnú ozdravnú vychádzku sme si naplánovali v papučiach a s teplým čajom v piatok večer. Kubko navrhol hrad Tematín v Považskom Inovci, ktorý je od Bratislavy približne hodinku jazdy autom. Aby sme sa aj zahriali, pôjdeme z obce Lúka a späť cez Tematínsku lesostep. Vyzerá to aj na chôdzu mimo lesa, čo bude v predpovedanom chladnom počasí príjemné. Rada sa pridávam. včera Daniela Mäkká Považský Inovec
Správa Stane sa Čertovica bežkárskym eldorádom? Po minulej zimnej sezóne má OZ Horské spoločenstvo za sebou testovací ročník, kedy sme sprístupnili 15 kilometrov bežkárskych tratí pomocou staršieho ratraku, ktorého limity nedovoľujú pripraviť seriózne trate do ďalších sezón. Ratrak sme viac času opravovali, ako na ňom jazdili a aj tak ho presvedčili iba na zatáčanie do jednej strany. 02/12/20 Marek Šurina Správy

Vrátenec v Čiernej doline 08/02/17 19:23 5 príspevkov
    • Kremnické vrchy / Veľká Fatra: Harmanecký kras - Čierna dolina, nad tiesňavou Vrátenec
    • 4 ľudia s vlastnou karimatkou a spacím vakom na drevenej podlahe
    • bočné potoky povyše v Čiernej doline
    • Mestské lesy Banská Bystrica, Dolný Harmanec č. 51, Dolný Harmanec 976 03, harmanec(at)lesybb.sk, lesybb.sk
    • Horný Harmanec-polesie (bus) - Čierna dolina (lesná asfaltka)