Chatka Zvarková na Veľkých lúkach

03. 01. 2015
Pri putovaní na novembrovú stretávku štarťáckych turistov na Chate Baské som opäť išiel okolo chatky neďaleko modrej značky z Krásnej Vsi na Veľké lúky. Po návrate domov som si overil, že nie je o nej zmienka na Hikingu a hoci sú asi tieto končiny málo navštevované turistami, bola by škoda o možnosti prenocovania neinformovať eventuálnych záujemcov.

Chatka sa nachádza na lúke vedľa turistického chodníka, po ktorom ide modrá značka z Krásnej Vsi na Veľké lúky. Je to neveľká lúčka, asi 5 minút od smerovníka.

* Po modrej značke z Krásnej Vsi za cca 55 minút.
* Po žltej a modrej značke z Chaty Baské a cez Veľké lúky za cca 1:10 hod.
* Po zelenej značke z Petrovej Lehoty za cca 1:55 hod.
* Neznačene po asfaltke z Motešíc s odbočením pri horárni Slače za cca 1 hod.

Ide o malú drevenú chatku s krytou terasou v tvare písmena L. Do výšky pása je ohradená drevenou stienkou. Podlaha je z betónových štvorcov, na ktorých je niečo ako linoleum. Napravo od vstupu na terasu je stolík a dve lavice do L-ka. Strechu nad terasou držia štyri stĺpy a bočné steny chatky. V stĺpoch a nosných trámoch sú namontované kovové vešiaky. Rozmery terasy sú asi 2,5 x 3,0 m.

Pohodlne sa na vlastných karimatkách vyspia minimálne štyria nocľažníci. V prípade dažďa bude asi treba vstup zakryť pončami alebo celtami.

Oproti chatke, za hŕbou dreva, sa nachádza latrína. Na jednom zo stromov, ktoré stoja pri chatke, je stolík, ktorý sa môže použiť pri opekaní na ohnisku za chatkou, ako pracovný a ten na terase ako stravovací. V okolitom lese sa určite nachádza dostatok dreva, aby bolo na čom opekať. Neďaleko sa nachádza prírodná rezervácia Žrebíky a na okolí sú jaskyne Dúpna diera, jaskyňa v Lieští, Vieška a Fortúna.

Studničku som nenašiel, ale cez Veľké lúky preteká potôčik, ktorý je asi 5 minút vzdialený, a tak by nemal byť problém s vodou.

Chatka Zvarková na Veľkých lúkach 09/03/19 15:20 1 príspevok

Túra Žarnovica – rozhľadňa Háj – Nová Baňa Koncom apríla som sa mal nachádzať na inom kontinente, no pandémia a príslušné opatrenia zariadili, že si dovolenku čerpám doma. Aspoň že nemusím byť len v okrese bydliska a po lese môžem chodiť bez rúška! Vypísal som si trinásť rozhľadní dosiahnuteľných na otočku aj s túrou z Bratislavy a po štvordňovom prechode Prašník – Patrónka, som mohol začať behať po rozhľadniach. 25/05/20 Miroslav Svítek Vtáčnik
Prístrešok Raková Keď sme pred rokom išli pochod na počesť gen. M. R. Štefánika, bol plán prespať v tomto prístrešku. Vzhľadom na lejak, ktorý potom v noci prišiel, bol som rád, že sme prespali v chate Lámaná skala. No keď som sa teraz v apríli chystal po rokoch na prechod 'na ťažko', pre istotu som si z TuristickaMapa.sk, vypísal nielen pramene, ale aj možnosti prespania. Tak som zistil, že možnosť prespania v prístrešku Raková nie je popísaná a ponúkam svoje skúsenosti. 16/05/20 Miroslav Svítek Malé Karpaty
Túra Trek na Malý M´Goun (2) Pred piatimi dňami sme prileteli zo srdca Európy a nám sa to zdá byť strašne dávno. Zvykli sme si, že k životu mnohé veci zrazu nielenže nepotrebujeme, ale si na ne ani nespomenieme. Kopce, cez ktoré prechádzame, mi v mnohom, hlavne farebnosťou, pripomínajú Dúhové hory na Islande. Vytvorili sme fajn partiu, kde každý s každým dokáže kráčať zopár hodín a kecať. Došli sme pod Malý M´Goun a dúfame, že všetci bez nehody vystúpime na jeho vrchol a hlavne tiež zostúpime do základného tábora. 12/05/20 Miroslav Svítek Svet

Túra NCH osadami Krásna nad Kysucou V článku by som vás chcela pozvať na nenáročnú prechádzku okolím horských osád patriacich ku Krásnu nad Kysucou. Niekoľko z nich sme po prvýkrát navštívili v októbri minulého roka počas pekného babieho leta. Osady sú roztrúsené v pohorí Javorníkov smerom k Vojtovmu vrchu a Kykuli. Trasu sme volili tak, aby sme si urobili okruh. dnes Jana Bílešová Javorníky
PR Aj tvoje outdoorové oblečenie do prírody môže byť ekologické Čo je ekologická móda? Ohľaduplná výroba, ktorá berie pri svojej produkcii do úvahy svoj dopad na životné prostredie. Módny priemysel je druhým najväčším znečisťovateľom našej planéty, hneď po ropnom priemysle. Dnešný rýchly životný štýl a extrémne nakupovanie vo veľkých obchodných reťazcoch produkuje enormné množstvo odpadu, a to aj v odevnom priemysle. včera sponzorovaný článok Oblečenie
Túra Zaniknuté dediny (6) – Javorina Sú to len tri či štyri ľudské generácie - a ako sa život zmenil! Na lazoch vo Veporských vrchoch mohol byť predlohou obrazov Martina Benku. Ubehlo ledva 100 rokov. Z výhonku na okraji lúky je statná jedľa, lúka tu už nie je, celkom zarástla. Ľudí, čo ju kosievali, zomlela vojna a spoločenské prevraty. Laznícky život sa ako-tak udržal v nižších polohách. Vysoko v horách nemali šancu ani najtvrdšie mozole. Ich jedinými pamätníkmi sú rumoviská a jedna malá biela kaplnka. včera Matúš Morong Stolické vrchy, Veporské vrchy