Štelbašske šeňiky pod Bišarom

31.01.15
V najvýchodnejšej časti Levočských vrchov sú možnosti na nocovanie obmedzené. Miestne hory nie sú cieľom masovej turistiky. Napriek tomu chcem v krátkom článku priblížiť viacero senníkov nad šarišskou obcou Tichý Potok, ktoré sú na prenocovanie vhodné.

Opravené senníky

Seništia nad Tichým Potokom (šarišsky: štelbašske šeňiky) slúžili kedysi miestnemu obyvateľstvu na skladovanie sena priamo na horách. Po lúkach ich bolo roztrúsených desiatky, mnohé sú však už len históriou. Stratili sa v porastoch liesky, iné podľahli zubu času. O záchranu aspoň zopár objektov, ktoré ostali celé, sa postaralo ešte pred rokmi Lesoochranárske zoskupenie VLK. V súčasnosti sú pre turistov najprístupnejšie a asi aj najzachovalejšie senníky na lúkach Lazurka alebo tiež Ladzirka (Lazisko) v okolí prírodnej rezervácie Bišar. Sú prístupné priamo z obce Tichý Potok (historický názov: Štelbach) po červenej značke.

Priamo v blízkosti značky sa nachádza hneď päť senníkov. Každý z nich má pôdorys približne 3 x 4 metre. Obvodové steny nie sú určené k ochrane pred vetrom, práve naopak, medzi jednotlivými brvnami sú veľké medzery na vetranie – kvôli pôvodnému účelu skladovania sena. Strechy sú drevené, čo síce ochráni pred priamym dažďom, ale pravdepodobne nie najspoľahlivejšie. Podlaha je len z udupanej hliny, prípadne so zvyškami sena. Takže izolačná podložka na spanie sa určite hodí, plus spací vak. Pri jednom senníku je čiastočne upravené vonkajšie ohnisko.

V blízkosti sa nachádza celkom výdatný prameň. Je potrebné vyjsť na lúčny hrebeň a pri pohľade na juhovýchod sa v lese črtá chata, pri ktorej je udržiavaný prameň. Približné súradnice sú N49.11962° E20.78712°.

Štelbašske šeňiky pod Bišarom 04/02/15 10:20 5 príspevkov

Túra Pralesy Skalná Alpa a Jánošíkova kolkáreň Ráno sa budíme, až keď Slnko ohrieva stany na teplotu, že sa v nich nedá vydržať. Času máme dosť, celý deň pred sebou ale ja, ako vždy, mám v sebe nekontrolovateľnú túžbu vyraziť čím skôr, čo ospalým kamarátom lezie na nervy. Skorý ranný entuziazmus schladí spŕška nepekných zaspaných pohľadov a nadávok z hlbín stanov. To sa však mení po raňajkách. Všetci sa tešíme na nové, málo známe časti veľkofatranských pralesov. Dnes sa ocitneme s doprovodom z OZ Jantárová cesta uprostred krásneho pralesa Skalná Alpa a neskôr v Jánošíkovej kolkárni. 10/04/19 Stanislav Ďurica Veľká Fatra a Choč
Túra Spoznávanie veľkofatranského pralesa Smrekovica Navštíviť prales nie je až tak nemožné, ako sa bežnému človeku zdá. Prales je zvyčajne chápaný ako hustá džungľa v oblastí rovníka, niekde v Južnej Amerike alebo v Afrike. No prales nájdeme aj v našich horách. A tak k tomu stačí trocha voľného času a chuť spoznať les zvnútra a nesústrediť sa výhradne na najviac vyhľadávaný cieľ turistiky – výhľady a vysoké štíty. 03/04/19 Stanislav Ďurica Veľká Fatra a Choč
Túra Apuseni - čarovná tiesňava Cheile Galbenei Celé roky sme sa počas našich potuliek slovenskými horami dohodovali na tom, že konečne vyrazíme na turistiku do Rumunska. A keďže sme všetci z východu, hľadali sme zaujímavú lokalitu, ktorá bude čo najbližšie Slovensku. Voľba padla na pohorie Apuseni a krasovú oblasť Padis a ako vhodný čas sme si vybrali začiatok mája. O oblasti je na internete veľké množstvo informácií a plánovanie teda nebolo náročné. 19/03/19 Stanislav Ďurica Svet

Prístrešok Chata Podhradská dolina Podhradskou dolinou vedie jeden z prístupov na Rokoš (od Uhrovského Podhradia). Podľa stavu chodníka pod sedlom nie je modro značkovaný chodník príliš využívaný, ale znalosť o možnosti úkrytu v závere doliny sa môže hodiť a niekomu zabezpečiť aj nocľah v suchu (tak ako mne). dnes Michal Bukvai Strážovské vrchy
Podcast O Ceste hrdinov SNP za 12 dní s Julkou Batmendijnovou Bežkyňa, blogerka, autorka na HIKING.SK, organizátorka ultra trail pretekov Severný Živloplaz a členka Slovak Ultra Trail. Prešla Cestu Hrdinov SNP za 11 dní a 18 hodín! 765 kilometrov, viac ako 31 000 metrov stúpania. Julka Batmendijnová je mojou dnešnou hostkou v podcaste HIKING.SK. včera Ľubomír Mäkký Rozhovory
Túra Čertovica – Beňuška – Braväcovo Sú kopce, ktoré patria takpovediac do turistickej klasiky, ale mne sa z rozličných dôvodov vyhýbajú. Takým bol aj vrch Beňuška v Nízkych Tatrách. Má pekné meno, je ľahko dostupný, „všetci“ turisti už na ňom boli, len ja sa tam nie a nie dostať. V máji Klub železničných cestovateľov Zvolen, s ktorým občas chodíme, si dal do plánu práve tento kopec. Tak koniec výhovorkám, pridávame sa k nim! včera Danka Tomášiková Nízke Tatry

Štelbašske šeňiky pod Bišarom 04/02/15 10:20 5 príspevkov
    • Levočské vrchy: roztrúsene senníky po lúkach Lazurka tiež Ladzirka (Lazisko) pri červenej značke z Tichého Potoka na Bišar
    • šírka: 49.11998 ° SŠ
    • v každom senníku približne 6 ľudí s vlastným spacákom a karimatkou
    • celoročne prístupné (bez vykurovacieho telesa)
    • prameň pri chate na polohe N49.11962° E20.78712°
    • Tichý Potok (bus) - Bišar (červená značka 1,5 h)
    • pri jednom senníku čiastočne upravené ohnisko, GPS súradnica len orientačná, kedže objektov je viacero roztrúsených po okolí