Útulňa

Lajkova búda nad Limbachom

17.01.15
S kamarátmi sa pravidelne, skoro každú sobotu, túlame Malými Karpatami mimo značiek a cestičiek. Keď sme sa v polovici mája dostali po druhýkrát k domčeku pri lúke Kramáre v priestore Šenkárka – Kolárske – Slnečné údolie – Limbach, uvedomil som si, že nie je v ponuke ubytovacích možností pre túlavé duše na Hikingu a tak to naprávam.

Pri druhej návšteve sme vystúpili z autobusu v Limbachu na konečnej a vybrali sme sa rovno hore dedinou. Keďže nevlastním GPS navigáciu, chalani mi polohu nadiktovali zo svojich múdrych telefónov a doma som si overil, že na www.turistickamapa.sk je domček zakreslený. My sme sa k nemu dostali 45-minútovým túlaním lesom, čo neviem presne reprodukovať, a tak ponúkam nakreslenú trasu po lesnej cestičke, odbáčajúcej z modrej na konci Limbachu.

Ďalšie prístupy:
* Po modrej z Limbachu a prvou odbočkou v lese vpravo a na križovatke lesných ciest opäť vpravo až na lúku Kramáre.
* Zo Slnečného údolia odbočiť pri horárni Valchovňa vľavo a po lesnej ceste pokračovať stále doľava až na lúku Kramáre.
* Od Šenkárky po žltej smerom na Kolárske a odbočiť prvou cestou doprava a ísť až na lúku Kramáre.
Všetky prístupy by nemali trvať dlhšie ako 45 minút.

Ide o kamennú chatku so škridlovou strechou a malou teraskou. Stojí v lese pri lesnej ceste na okraji lúky Kramáre. Chatka má jedno okno, dva komíny a plechové vstupné dvere. Pri prvej návšteve nám nenapadlo sa pokúsiť dostať dnu, no pri druhej návšteve sme zistili, že dvere nie sú zamknuté. Chatka má jednu miestnosť, z ktorej sa po kovovom rebríku dá dostať na povalu. Tu by sa vyspali 4 ľudia. Miestnosť nie je zariadená. Sú tu "Peterky", plechová skrinka, pod oknom lavica a stolička, na zemi sú koberce.

Pred chatkou na malej terase je stôl. Vonku je ohnisko, okolo pne na sedenie a ražne na opekanie. V miestnosti sa pohodlne vyspí 6 ľudí, čiže celková kapacita chatky je asi 10 nocľažníkov. Piecky vyzerali byť celkom funkčné, čiže vzhľadom na blízkosť lesa a dreva v ňom ide o priam luxusnú možnosť prenocovania. Neviem, komu chatka patrí, ale asi lesákom. Je dobré, že prístupnosťou umožňujú prenocovať náhodným okoloidúcim a dúfam, že zverejnením sa vzhľad chatky a jej okolie nezmenia.

Zdroj vody je na opačnom konci lúky, kde podľa mapy pramení ľavostranný prítok potoka Žobrák.

Autori fotografií: Miroslav Svítek a Martin Štěpánek

Lajkova búda nad Limbachom 08/11/18 18:43 6 príspevkov

Túra GSB: Bacówka w Bartnem – Nowa Wieś Večer sme si s Borisom preprali nejaké veci, no hoci sme ich na paličkách vystrčili z okna von, ráno vôbec neboli suché. Chatár sa ponáhľal k lekárovi, a tak sme museli do ôsmej opustiť chatu. Raňajky o siedmej vôbec neboli na škodu. Parťáci si dali praženicu a dostali ju vcelku na jednej panvici. Ja som chcel klobásu, no večer sme všetky zjedli, a tak boli párky. Deň sa ukazoval byť opäť slnečný, tak sme vykročili na náš piaty deň putovania po Beskydskej magistrále (GSB) ovešaní neuschnutým prádlom. 21/07/19 Miroslav Svítek Nízke Beskydy, Poľsko
Túra GSB: Jaworzyna Krynicka – Bacówka w Bartnem Po úžasnej večeri sme strávili skoro hodinu nad papierovými mapami a rozoberali, kade zajtra pôjdeme. Čakala nás najdlhšia etapa nášho šesťdenného putovania a vzhľadom na horúčavy sme nechceli kráčať ani o meter viac. Pelé neverí elektronickým mapám, a tak všetko preveroval na papierových. Ale napokon vybrali časovo najkratšiu a presne takú, ako som naplánoval. Čiže od chaty po zelenej. Dnes dáme červenej GSB zbohom. 14/07/19 Miroslav Svítek Nízke Beskydy, Ľubovnianska vrchovina, +
Túra GSB: Krościenko nad Dunajcem – Schronisko Jaworzyna Po štvrtýkrát sa vyberám po Hlavnej beskydskej magistrále (GSB). Naplánovať si trasu z bodu, kde sme skončili pred rokom k bodu, odkiaľ sa dá relatívne ľahko vrátiť na Slovensko, nebol problém. Problémom sa ukázalo ako sa dostať čo najrýchlejšie z Bratislavy do Krościenka, z Nowa Wieś do Bratislavy a zohnať na trase ubytovanie. Striedavo intenzívne som na tom pracoval od októbra 2018 a nebyť kamarátky Beaty z Poľska, tak si tak spokojne 7. 6. 2019 piati do vlaku po práci asi nesadneme. Parťák, kvôli ktorého účasti na Trnavskej stovke sme to o týždeň odložili, ležal doma na antibiotikách. Takže po tretíkrát s partiou ideme šiesti, ale do vlaku len piati! 07/07/19 Miroslav Svítek Ľubovnianska vrchovina, Poľsko

Reportáž S Mišom Diviakom o citlivom hospodárení v lese Súčasťou Strednej odbornej školy lesníckej v Banskej Štiavnici sú aj školské lesy Kysihýbel, ktoré slúžia budúcim lesníkom na praktické vyučovanie. Vedúcim školských lesov je Mišo Diviak, lesník, učiteľ a náš dlhoročný autor. Prešli sme sa po zrekonštruovanom náučnom chodníku Kysihýbel a hovorili nielen o tom, ako sa hospodári v tunajších lesoch, ale aj v lesoch všeobecne. dnes Soňa Mäkká Reportáže
Túra Z Luhačovíc k Vlárskemu priesmyku Keď som písal príspevok z vlaňajšieho putovania Tri dni Valašskom z Luhačovíc do Ostravice a hľadal som prijateľnú formu záveru článku, zvolil som jeden slovný obrat. O trase, čo kamsi pokračuje a čo skadesi prišla. Bol to aj, ako som si následne uvedomil, určitý verejný prísľub. A záväzky je potrebné v slušnej spoločnosti plniť. Takže došlo aj na spoznanie neznámeho „skadesi“. Červenou značkou z Luhačovického Zálesí na východ, k juhovýchodnému rohu Valašska. včera Vladimír Mikuš Česko
Túra Od zubačky z Tisovca cez Fabovu hoľu do Michalovej Na Muránsku planinu sme sa s priateľkou vybrali, aby sme konečne preturistikovali celý víkend. Aj napriek tomu, že sme nemali k dispozícii auto, a museli sme sa na planinu dopraviť spojmi, sme nakoniec naplánovali dve pekné trasy, ktoré sme boli schopní prejsť za dva dni, s tým že sa vieme dostať v nedeľu domov. Do toho všetkého sme ešte zakomponovali parný vláčik, ktorý práve počas víkendu išiel trasu sedlo Zbojská – Tisovec a späť. Pre počasie nehlásili žiadne pekné vyhliadky, ale to nehlásili ani týždeň predtým v Tatrách, a mali sme z toho peknú túru. Ako sa ukázalo, na Muráni sa nám počasie pomstilo aj za predchádzajúci víkend. 13/10/19 Dominik Chňapko Muránska planina, Veporské vrchy

Lajkova búda nad Limbachom 08/11/18 18:43 6 príspevkov
    • Malé Karpaty: nad Limbachom - lúka Kramáre pri Konskom vrchu
      dĺžka: 17.20294 ° VD
    • 10 ľudí s vlastnou karimatkou a spacákom (6 na prízemí a 4 na povale)
    • celoročná bez hospodára
    • prítok potoka Žobrák na konci lúky
    • Limbach (bus) - neznačená lesná cesta (cca 45 minút)