Prístrešok pod Tupou skalou

07.02.15
“Skalky”, čiže Tupá a Ostrá skala v Oravskej vrchovine sú obľúbeným vychádzkovým miestom pre obyvateľov mesta Dolný Kubín a priľahlých obcí. Nápadne kontrastné skaly sa vypínajú nad lúkami uprostred trojuholníka sídiel Leštiny, Vyšný a Dolný Kubín. Možno ani veľa miestnych netuší, že pod bralami Tupej skaly je medzi stromami ukryté upravené oddychové miesto s pekným prístreškom.

Na prístrešok sme náhodne natrafili pri zostupe od pamätníka Slovenského kríža ekumenickej jednoty chodníkom cez lúky nadol do Vyšného Kubína. Pod skalou sa jeho strecha ukázala po ľavej strane, pomedzi konáre stromov. Z Vyšného Kubína je to teda sem len na skok, nahor krížom cez lúky a medze. Od Dolného Kubína sa dá ku krížu a ďalej dole k prístrešku dostať po neznačkovanom chodníku, ktorý odbočuje z poľnej cesty spájajúcej mestskú časť Medzihradné s Vyšným Kubínom.

Objekt a voda

Prístrešok s rozmermi 7 x 5 metrov je zastrešený doštenou sedlovou strechou, siahajúcou takmer až po zem, no bočné, kratšie strany sú otvorené. Jeho vnútornú výbavu tvoria iba dve široké lavice po oboch stranách celej dĺžky objektu. Pohodlne by sa tu natiahli aj štyria turisti. Pre prípadný nocľah je ale ešte zaujímavejšie asi 1 meter vysoké a 2 metre široké podkrovie, dostupné po provizórnom rebríku. Horné “letisko” s rezervou pojme minimálne poltucet kamarátov.

Objekt má svoje roky, ale stále je v dobrom stave. V čase našej návštevy tu relatívny poriadok narúšalo len zopár zabudnutých PET fliaš. Vedľa besiedky je založené veľké ohnisko a o pár metrov ďalej sú zachytené dve výdatné pramenné stužky. Voda je bezpochyby pitná a chutná, osobne otestovaná.

Priamo nad prístreškom sa vypína Tupá skala, ľahko prístupná z opačnej strany. Z hrany jej vrchola sa ponúka nádherný výhľad na šíru krajinu dolnej Oravy s dominantným Veľkým Chočom na juhu. Výrazné skalnaté útvary Tupej a Ostrej skaly, spolu s niekoľkými menšími jaskyňami (napr. Jaskyňa v Ostrej skale) a s archeologickými nálezmi (fragmenty niekdajšieho rozľahlého hradiska z obdobia púchovskej kultúry mladšej bronzovej doby) sú od roku 1972 vyhláseným chráneným areálom "Ostrá a Tupá skala".

Osobne by som prístrešok pokojne využil na nocľah, napríklad po večernom nástupe na víkendové potulky Oravskou vrchovinou. Prípadne si sem môžete naplánovať chvíľu oddychu, obednú opekačku alebo popoludňajšie predriemnutie. Blízkosť obce Vyšný Kubín znamená isté riziko, že prístrešok môžu občas “okupovať” mládežníci z dediny.

Prístrešok pod Tupou skalou 30/04/18 23:38 2 príspevky

Prístrešok Pozorovateľňa vtáctva Duna Počas leta 2016 sa objavila na brehu Dunaja pri zdrži Hrušov zvláštna stavba. Jej oblé tvary podobné vtáčiemu krídlu priťahujú pohľady všetkých cyklistov a korčuliarov na hrádzi. Kto podíde bližšie, dozvie sa z plagátov na jej stenách, že ide o netypickú, dizajnovú pozorovateľňu vodného a sťahovavého vtáctva. Je výsledkom bilaterálneho projektu Fakulty architektúry STU v Bratislave v spolupráci s Bergen School of Architecture, ktorého súčasťou boli aj workshopy, kde návrh pozorovateľne postupne vznikal. Napohľad útla a útulná stavba poskytuje nielen výhľad zo strešnej obliny, ale aj prístrešie, tieň a pohodlie na oddych či opaľovanie s výhľadom na riečne ostrovy plné života. 08/10/16 Matúš Morong Podunajsko
Predstavenie Panorámy do vrecka – aplikácia PeakFinder Earth Konečne je to tu. Jeseň upratuje v plnom chvate. Novembrové severáky zhadzujú posledné lístie zo stromov, vzduch sa mrazivo vyčistil a hmyz kape v celých húfoch. Výhľady sa zrazu rozšírili z najbližších zaparených grúňov cez pol Slovenska. O chvíľu príde zima a Hiking galériu opäť zaplníme fotkami bielych Tatier zo vzdialených pahorkov a Fatier. Ideálny čas na... áno, na túru! A ešte na predstavenie jednej mobilnej aplikácie, ktorú si zapínam čoraz častejšie. PeakFinder (Hľadač vrcholov) razom spraví experta na panorámy aj z "nevedka", pre ktorého je Inovec len syr a pletie si Veľkú s Malou. 11/11/15 Matúš Morong Navigácia
Recenzia Prabos Tundra GTX Značku Prabos som mal donedávna podvedome spätú len s ponukou ARMY-shopov a výstrojom silových zložiek. Až nedávno publikovaný PR článok upriamil moju pozornosť na produktový rad Prabos Profi, v ktorom firma ponúka pestrú paletu trekingových topánok. Nálepka Made in Czech Republic ma prinútila pohľadať aj nejaké ohlasy na webe. Zisťujem tak, že domáci výrobca má svoju históriu a fanúšikov aj medzi turistami. Ponuku na vyskúšanie páru s označením Tundra GTX som nemohol odmietnuť. 06/05/15 Matúš Morong Obutie

Prístrešok Chata Lesov SR Vydrica Pri mojom trojtýždňovom pobyte v kúpeľoch Sklené Teplice som neraz kráčal Vydričnou dolinou. Zatiaľ čo kroky drvivej väčšiny kúpeľných hostí sa končili pri odbočke k miestnej časti Sady, kde sa nachádzala stajňa miestneho salaša, ja som ju prešiel celú zopárkrát. Tak isto som vyšiel aj všetkými lesnými odbočkami z nej do okolitých lesov. Keď som si naplánoval, že neznačene prejdem cez Holý vrch Čečetkovým lesom na samotu Konice, narazil som pár metrov od asfaltky na chatu Lesov SR, štátny podnik Banská Bystrica, odštepný závod Žarnovica. dnes Miroslav Svítek Štiavnické vrchy
Túra Okolo Omšenia cez Baské, Homôľku a Bartošovicu Bez mučenia sa priznám, že Strážovské vrchy sú pre mňa takmer nedotknutým terénom. Lezenie pri Omšenskej Babe a silvestrovský pobyt v Chvojnici sa odohrali ešte hlboko v minulom tisícročí. Už ani neviem, prečo som sa začal ňúrať v mape práve okolo Omšenia – vrchy, výhľady, pramene, prístrešky – každopádne sa mi zrodil v hlave hrubý koncept. Najprv som mal ísť sám, ale potom sa Monike podarilo odtrhnúť sa od povinností, a tak sme mohli vyraziť v kompletnej zostave aj s Hugom a Čili. včera Pavol Timko Strážovské vrchy
Túra Mních z Martinčeka Liptov je plný skvelých miest ako stvorených pre výlet. Napriek tomu sa vám môže hodiť aj tento môj tip, vhodný najmä pre rodiny s deťmi. Vyberieme sa totiž na krátku prechádzku na vŕšok Mních, týčiaci sa rovno nad Ružomberkom. Výhľady sú zaručené. 17/10/19 Andrea Morongová Veľká Fatra a Choč

Prístrešok pod Tupou skalou 30/04/18 23:38 2 príspevky
    • Oravská vrchovina: pod Tupou skalou, v lese pod bralami
    • šírka: 49.19004 ° SŠ
      dĺžka: 19.32028 ° VD
    • maximálne 10 ľudí s vlastnou karimatkou a spacím vakom
    • voľne prístupný prístrešok
    • prameň do 100 metrov, za objektom po vrstevnici
    • Vyšný Kubín / Dolný Kubín (vlak, bus, MHD)
    • vonkajšie ohnisko pri objekte