Bývalá horáreň Dávid
Bývalá horáreň Dávid Zatvoriť

Búda Bývalá horáreň Dávid

Jedna z prvých túr s GPS parťákmi ma zaviedla do Malých Karpát nad Kuchyňou a Rohožníkom. Vystúpili sme do slnečného a mrazivého rána z autobusu na zastávke Rohožník-priehrada. Vodná plocha priehrady bola zamrznutá, z trstiny vykúkali vodné bicykle a okrem nás sa tu nik nevyskytoval. Aj bufet Pri jazere bol zatvorený, a tak nás rozohrial aspoň smiech pri pohľade na výstražné značky – Pozor, krokodíl a Pozor, opilec. Prešli sme ľudoprázdnou chatovou osadou a lúkami sme sa vybrali na, vraj, kopec Vinohrady. Vyplašili sme tam stádo sŕn. Potom sme sa zvrtli doprava a postupovali smerom na náš dnešný ciel, kopec Zámok. Neplánovane sme narazili na bývalú horáreň Dávid.

Malé Karpaty:
285 m n. m.
dĺžka: 17.19438 ° VD
20 ľudí s vlastnou karimatkou a spacákom
trojsezónna (bez vykurovacieho telesa)
potôčik za domom
Spojenie
Rohožník (bus)
Dalšie info
opustená a schátraná horáreň

Zo zastávky Rohožník-priehrada je to 3,21 km. Treba ísť zo zastávky po ceste k priehrade, obísť ju po ľavej strane a pokračovať lesnou cestou na lúky. Tu sa obrátiť doprava a lúkami stúpať k asfaltke spájajúcu horáreň Baďura s Vývratom. Iná možnosť je vystúpiť v Rohožníku a po modrej značke ísť k Olšákovmu mlynu a pokračovať po lesnej ceste doprava a na prvej odbočke opäť doprava až na lúky. Táto trasa je dlhá 4,14 km.

Ide o pomerne veľkú budovu. Síce pôsobí dosť ošarpaným dojmom, ale eternitová strecha je zachovalá a bez dier. Budova má akoby dve časti. Dvere do jednej z nich sú zamrežované a na oknách sú okenice. Tú asi ešte niekto na niečo používa, aj keď potom nechápem, prečo druhú časť nechal spustnúť. Z opačnej strany domu sú dvere nezamknuté a dá sa voľne vojsť do domu. Sú tu tri miestnosti s veľkým neporiadkom, ale napríklad aj s matracmi. Po zemi sa váľa kadečo, ale vyspať sa tu vyspí snáď aj 20 ľudí.

V najhoršom stave je asi bývalá miestnosť toalety a kúpelne. Poniektoré okná majú okrem okeníc aj sklá. Kachle, ani nič podobné, čím by sa dali miestnosti vykúriť v zime, som nevidel, ale s dobrým spacákom by sa tu určite dala prečkať noc v zime lepšie, ako pod holým nebom. Pred domom je drevený stôl s lavicami. Naľavo od voľne prístupnej časti je krytý priestor, z ktorého je tiež vstup do ďalšej časti domu, no tam bolo už toľko neporiadku, že sme dnu radšej nešli. Ale pred vstupom je celkom zachovalý stôl a stolička. Celý dom sa nachádza v húštine a z lúky je veľmi ľahko prehliadnuteľný.

Po návrate domov som sa z rozhovoru s kamarátom dozvedel, že jeho rodičia mali horáreň pred možno 50 rokmi prenajatú ako rekreačný dom a prestali sem chodiť, keď si kúpili starý dom na úplne inom konci Západoslovenského kraja. Tak ako aj pri iných opustených a zdevastovaných horárňach po Malých Karpatoch, nechápem, prečo ich neprenajmú alebo nedarujú komukoľvek, kto by ich využil a staral sa o ne. Ja ľahko prístupná, nachádza sa v peknom lesnom prostredí a na kopce nie je z nej vôbec ďaleko.

Za domom v lese je jarok, tak snáď aj v lete je v ňom nejaká voda. Ale podľa mapy je blízko prítok potoka tečúceho popri modrej značke do Rohožníka.

Oheň

Ohnisko som pri dome nenašiel, ale dreva je v okolí požehnane a skúsený turista si ohnisko na vhodnom mieste spraví raz-dva.

Dajú sa robiť neznačené túry na kopce Janková, Bučková, Zámok, z ktorých sú výhľady na Záhorie. Nie je ďaleko ani na Vysokú a za preskúmanie stoja tiež skalné útvary Tri stodôlky.