Bývalá horáreň Dávid

28.02.15
Jedna z prvých túr s GPS parťákmi ma zaviedla do Malých Karpát nad Kuchyňou a Rohožníkom. Vystúpili sme do slnečného a mrazivého rána z autobusu na zastávke Rohožník-priehrada. Vodná plocha priehrady bola zamrznutá, z trstiny vykúkali vodné bicykle a okrem nás sa tu nik nevyskytoval. Aj bufet Pri jazere bol zatvorený, a tak nás rozohrial aspoň smiech pri pohľade na výstražné značky – Pozor, krokodíl a Pozor, opilec. Prešli sme ľudoprázdnou chatovou osadou a lúkami sme sa vybrali na, vraj, kopec Vinohrady. Vyplašili sme tam stádo sŕn. Potom sme sa zvrtli doprava a postupovali smerom na náš dnešný ciel, kopec Zámok. Neplánovane sme narazili na bývalú horáreň Dávid.

Zo zastávky Rohožník-priehrada je to 3,21 km. Treba ísť zo zastávky po ceste k priehrade, obísť ju po ľavej strane a pokračovať lesnou cestou na lúky. Tu sa obrátiť doprava a lúkami stúpať k asfaltke spájajúcu horáreň Baďura s Vývratom. Iná možnosť je vystúpiť v Rohožníku a po modrej značke ísť k Olšákovmu mlynu a pokračovať po lesnej ceste doprava a na prvej odbočke opäť doprava až na lúky. Táto trasa je dlhá 4,14 km.

Ide o pomerne veľkú budovu. Síce pôsobí dosť ošarpaným dojmom, ale eternitová strecha je zachovalá a bez dier. Budova má akoby dve časti. Dvere do jednej z nich sú zamrežované a na oknách sú okenice. Tú asi ešte niekto na niečo používa, aj keď potom nechápem, prečo druhú časť nechal spustnúť. Z opačnej strany domu sú dvere nezamknuté a dá sa voľne vojsť do domu. Sú tu tri miestnosti s veľkým neporiadkom, ale napríklad aj s matracmi. Po zemi sa váľa kadečo, ale vyspať sa tu vyspí snáď aj 20 ľudí.

V najhoršom stave je asi bývalá miestnosť toalety a kúpelne. Poniektoré okná majú okrem okeníc aj sklá. Kachle, ani nič podobné, čím by sa dali miestnosti vykúriť v zime, som nevidel, ale s dobrým spacákom by sa tu určite dala prečkať noc v zime lepšie, ako pod holým nebom. Pred domom je drevený stôl s lavicami. Naľavo od voľne prístupnej časti je krytý priestor, z ktorého je tiež vstup do ďalšej časti domu, no tam bolo už toľko neporiadku, že sme dnu radšej nešli. Ale pred vstupom je celkom zachovalý stôl a stolička. Celý dom sa nachádza v húštine a z lúky je veľmi ľahko prehliadnuteľný.

Po návrate domov som sa z rozhovoru s kamarátom dozvedel, že jeho rodičia mali horáreň pred možno 50 rokmi prenajatú ako rekreačný dom a prestali sem chodiť, keď si kúpili starý dom na úplne inom konci Západoslovenského kraja. Tak ako aj pri iných opustených a zdevastovaných horárňach po Malých Karpatoch, nechápem, prečo ich neprenajmú alebo nedarujú komukoľvek, kto by ich využil a staral sa o ne. Ja ľahko prístupná, nachádza sa v peknom lesnom prostredí a na kopce nie je z nej vôbec ďaleko.

Za domom v lese je jarok, tak snáď aj v lete je v ňom nejaká voda. Ale podľa mapy je blízko prítok potoka tečúceho popri modrej značke do Rohožníka.

Oheň

Ohnisko som pri dome nenašiel, ale dreva je v okolí požehnane a skúsený turista si ohnisko na vhodnom mieste spraví raz-dva.

Dajú sa robiť neznačené túry na kopce Janková, Bučková, Zámok, z ktorých sú výhľady na Záhorie. Nie je ďaleko ani na Vysokú a za preskúmanie stoja tiež skalné útvary Tri stodôlky.

Bývalá horáreň Dávid 15/03/15 16:09 4 príspevky

Túra Podhradí nad Dyjí – Čížov 6. etapa KPG Ani priam tropické horúčavy ma neodradili od pokračovania môjho putovania popri Dyji. Nemám rád túry, kde človek tŕpne, či dobehne na jediný možný spoj a na tejto túre som mal tri také možnosti. Komplikovala to ešte rekonštrukcia železničnej trate medzi Břeclavou a Znojmom, kde som sa obával zdržania pre prekládku bicyklov medzi autobusom a vlakom. Ale buď ma má niekto hore rád, alebo som si to len tak fantasticky naplánoval a dodržal itinerár. 18/09/18 Miroslav Svítek Česko
Prístrešok Jakubianka na Hniezdnej polianke Po rokoch som sa opäť dostal do Levočských vrchov, a to na viac dní. Na rozdiel od poslednej návštevy už nie sú Vojenskými lesmi a bol som napokon milo prekvapený, že ani neboli holorubom, ako presakovali informácie. Hoci tu na oficiálne ubytovanie nie je ani jedna chata, my sme s partiou bývali v chate Vinná, našiel som tu zopár možností na prenocovanie pod strechou pre tulákov. 25/08/18 Miroslav Svítek Levočské vrchy
Túra Čížov – Hardegg – Znojmo 5. etapa KPG V putovaní proti prúdu rieky Dyje som sa dostal na koniec železničnej trate Břeclav – Znojmo a ukázalo sa, že nie je v mojich silách spraviť ako jednodňovku trasu Vranov nad Dyjí - Znojmo. Mivy pre pracovné zaneprázdnenie dlhodobo vypadol z našich plánovaných túr, a tak padol nápad prejsť trasu na bicykli. Samému sa mi jednoducho nechcelo. Nuž som si zase sadol nad mapu a cestovné poriadky a rozdelil som si napokon úsek Podhradí nad Dyjí - Znojmo na dva jednodňové s tým, že z Čížova do Znojma pôjdem hlavne Rakúskom. Moravskú stranu som podrobne prešiel pri dovolenkách v rokoch 2007 a 2011. 14/08/18 Miroslav Svítek Česko, Rakúsko

Túra Hochschwab - Schaufelwand a Ebenstein Nie je umenie presvedčiť 6-ročné dieťa, aby išlo s vami na prechádzku. Tato jednoducho zavelí a ide sa. Ale keď má potomok 15 a viac, vtedy takýto postup nefunguje. Teraz však vyšla iniciatíva od syna. Chcel by ísť niekam na turistiku do Rakúska. dnes Martin Knor Svet
Túra Čierna dolina, lom Prašnica a Dolná Prašnica Začiatok augusta 2018 je veľmi horúci. Horúčavy trvajú už niekoľko týždňov, paneláky sú rozpálené a človeku sa žiada zaliezť niekam do chládku. Na horách by bolo chladnejšie, ale množstvo ľudí na hrebeňoch odrádza. Slovenský raj s jeho tienistými roklinami je ďaleko a v okolí máme väčšinu chladnejších dolín schodených, a tak voláme Janke, nech dačo vymyslí. Ponúkla nám dolinu Čierno (Čierna dolina) a dolinu Dolná Prašnica. Vraj sa schladíme. včera Danka Tomášiková Kremnické vrchy, Veľká Fatra a Choč
Túra Kelčský Javorník z Chaty Tesák Po dlhšej ceste autom z Rožnova pod Radhoštěm cez valašské dedinky sme začali s Mirom stúpať do serpentín Hostýnskych vrchov. Všade po ceste sa opravovalo, na každom kilometri boli nejaké mobilné semafory. Akoby mi chceli pripomenúť starý bulharský seriál „Na každom kilometri“ – taká obdoba poľského seriálu „Štyria z tanku a pes“. Joj, v mojej mladosti takéto seriály leteli. 23/09/18 Vladimír Popluhár Svet

Bývalá horáreň Dávid 15/03/15 16:09 4 príspevky
    • Malé Karpaty:
      dĺžka: 17.19438 ° VD
    • 20 ľudí s vlastnou karimatkou a spacákom
    • potôčik za domom
    • Rohožník (bus)
    • opustená a schátraná horáreň