Bývalá horáreň Dávid

28. 02. 2015
Jedna z prvých túr s GPS parťákmi ma zaviedla do Malých Karpát nad Kuchyňou a Rohožníkom. Vystúpili sme do slnečného a mrazivého rána z autobusu na zastávke Rohožník-priehrada. Vodná plocha priehrady bola zamrznutá, z trstiny vykúkali vodné bicykle a okrem nás sa tu nik nevyskytoval. Aj bufet Pri jazere bol zatvorený, a tak nás rozohrial aspoň smiech pri pohľade na výstražné značky – Pozor, krokodíl a Pozor, opilec. Prešli sme ľudoprázdnou chatovou osadou a lúkami sme sa vybrali na, vraj, kopec Vinohrady. Vyplašili sme tam stádo sŕn. Potom sme sa zvrtli doprava a postupovali smerom na náš dnešný ciel, kopec Zámok. Neplánovane sme narazili na bývalú horáreň Dávid.

Zo zastávky Rohožník-priehrada je to 3,21 km. Treba ísť zo zastávky po ceste k priehrade, obísť ju po ľavej strane a pokračovať lesnou cestou na lúky. Tu sa obrátiť doprava a lúkami stúpať k asfaltke spájajúcu horáreň Baďura s Vývratom. Iná možnosť je vystúpiť v Rohožníku a po modrej značke ísť k Olšákovmu mlynu a pokračovať po lesnej ceste doprava a na prvej odbočke opäť doprava až na lúky. Táto trasa je dlhá 4,14 km.

Ide o pomerne veľkú budovu. Síce pôsobí dosť ošarpaným dojmom, ale eternitová strecha je zachovalá a bez dier. Budova má akoby dve časti. Dvere do jednej z nich sú zamrežované a na oknách sú okenice. Tú asi ešte niekto na niečo používa, aj keď potom nechápem, prečo druhú časť nechal spustnúť. Z opačnej strany domu sú dvere nezamknuté a dá sa voľne vojsť do domu. Sú tu tri miestnosti s veľkým neporiadkom, ale napríklad aj s matracmi. Po zemi sa váľa kadečo, ale vyspať sa tu vyspí snáď aj 20 ľudí.

V najhoršom stave je asi bývalá miestnosť toalety a kúpelne. Poniektoré okná majú okrem okeníc aj sklá. Kachle, ani nič podobné, čím by sa dali miestnosti vykúriť v zime, som nevidel, ale s dobrým spacákom by sa tu určite dala prečkať noc v zime lepšie, ako pod holým nebom. Pred domom je drevený stôl s lavicami. Naľavo od voľne prístupnej časti je krytý priestor, z ktorého je tiež vstup do ďalšej časti domu, no tam bolo už toľko neporiadku, že sme dnu radšej nešli. Ale pred vstupom je celkom zachovalý stôl a stolička. Celý dom sa nachádza v húštine a z lúky je veľmi ľahko prehliadnuteľný.

Po návrate domov som sa z rozhovoru s kamarátom dozvedel, že jeho rodičia mali horáreň pred možno 50 rokmi prenajatú ako rekreačný dom a prestali sem chodiť, keď si kúpili starý dom na úplne inom konci Západoslovenského kraja. Tak ako aj pri iných opustených a zdevastovaných horárňach po Malých Karpatoch, nechápem, prečo ich neprenajmú alebo nedarujú komukoľvek, kto by ich využil a staral sa o ne. Ja ľahko prístupná, nachádza sa v peknom lesnom prostredí a na kopce nie je z nej vôbec ďaleko.

Za domom v lese je jarok, tak snáď aj v lete je v ňom nejaká voda. Ale podľa mapy je blízko prítok potoka tečúceho popri modrej značke do Rohožníka.

Oheň

Ohnisko som pri dome nenašiel, ale dreva je v okolí požehnane a skúsený turista si ohnisko na vhodnom mieste spraví raz-dva.

Dajú sa robiť neznačené túry na kopce Janková, Bučková, Zámok, z ktorých sú výhľady na Záhorie. Nie je ďaleko ani na Vysokú a za preskúmanie stoja tiež skalné útvary Tri stodôlky.

Bývalá horáreň Dávid 15/03/15 16:09 4 príspevky

Túra Píla – Budmerice – Báhoň Prechod Lúčanskou Fatrou a debata s kamarátom ma inšpirovala k plánovaniu účasti na Špačinskej stovke, respektíve jej polovičke po Myjavu. To som však zabudol, že som pred časom kúpil lístky do divadla na sobotu večer. Bolo treba zvoliť niečo, z čoho sa dá v rozumnom čase vrátiť domov a scivilizovaný sa vybrať za kultúrou. Ešteže mám v šuplíku vždy pár tipov, kam sa chcem vybrať. Rozhľadňa pri Jablonci a Náučno-poznávací chodník popri Gidre bol jedným z nich, a tak sme sa tam vybrali s kamarátkou. 11/09/20 Miroslav Svítek Podunajsko
Túra Víkend vo Vtáčniku Kamarát má chalupu nad Jedľovými Kostoľanmi a keď oznámil, že tam ide na týždeň, pridal som sa k nemu aspoň na víkend. Vyrazili sme autom v piatok po robote a cestou sme sa stavili v súkromnej ZOO v Pustých Úľanoch. Keďže je veterinár, doniesol lieky pre zvieratká a na oplátku sme naložili zemiaky a divinu na guláš. V Obyciach sme nabrali do fliaš vodu z miestnej minerálky a po 18 hod. sme sa už na chalupe venovali vareniu gulášu. 22/08/20 Miroslav Svítek Vtáčnik
Túra Soblahov – sedlo Lúčky – Opatová Regionálna rada KST Trenčianskeho kraja pripravila pre záujemcov Turistický odznak 7 divov Trenčianskeho samosprávneho kraja. Pre jeho získanie je treba navštíviť Bojnický zámok, Trenčiansky hrad, hrad Beckov, Mohylu generála M. R. Štefánika na Bradle, Čachtický hrad, Považský hrad a rímsky nápis na skale Trenčianskeho hradu. 10/08/20 Miroslav Svítek Považský Inovec

Rozhovor Miki Knižka: Zo Zbojníčky chcem urobiť modernú chatu Zbojnícka chata vo Vysokých Tatrách bude mať nového chatára. Majitelia tatranských chát, ktorými sú Klub slovenských turistov a Slovenský horolezecký spolok JAMES, vybrali v konkurze horského vodcu Mikiho Knižku. dnes Soňa Mäkká Rozhovory
Túra Dobšinská ľadová jaskyňa – Tiesňavy – Stratenský kaňon Južná časť Slovenského raja sa mi zdá menej navštevovaná než severná, no je rovnako zaujímavá. Naša túra v sebe kombinuje jednu z našich dvoch sprístupnených ľadových jaskýň, roklinu Tiesňavy s technickými pomôckami, voľne prístupnú Zelenú jaskyňu, Stratenský kaňon a príjemný les. včera Soňa Mäkká Slovenský raj
Túra Kurčínska Magura - okruh z Legnavy Čas leta a prázdnin je práve na prelome a využívam poslednú možnosť na turistiku počas dovolenky v okolí Bardejova. Mal som toho v pláne viac, ale nie celkom dobré počasie ma trocha odrádzalo od veľkých aktivít v prírode. Napriek tomu som hľadal niečo, čo by sa dalo stihnúť v priebehu do času búrok, ktoré prebiehali každý deň v poobedňajších hodinách. Hľadaním po nete som našiel jednu turistickú akciu, ktorú organizovala obec Údol, a to výstup na Kurčínsku Maguru. Tejto sa mali zúčastniť aj turisti z Bardejova. Preto som sa s nimi skontaktoval a strávil som nádhernú sobotu v neznámom prostredí Ľubovnianskej vrchoviny, v jej východnej časti pri poľskej hranici. včera Marián Jaššo Ľubovnianska vrchovina

Bývalá horáreň Dávid 15/03/15 16:09 4 príspevky
    • Malé Karpaty:
      dĺžka: 17.19438 ° VD
    • 20 ľudí s vlastnou karimatkou a spacákom
    • potôčik za domom
    • Rohožník (bus)
    • opustená a schátraná horáreň