Bývalá horáreň Dávid

28.02.15
Jedna z prvých túr s GPS parťákmi ma zaviedla do Malých Karpát nad Kuchyňou a Rohožníkom. Vystúpili sme do slnečného a mrazivého rána z autobusu na zastávke Rohožník-priehrada. Vodná plocha priehrady bola zamrznutá, z trstiny vykúkali vodné bicykle a okrem nás sa tu nik nevyskytoval. Aj bufet Pri jazere bol zatvorený, a tak nás rozohrial aspoň smiech pri pohľade na výstražné značky – Pozor, krokodíl a Pozor, opilec. Prešli sme ľudoprázdnou chatovou osadou a lúkami sme sa vybrali na, vraj, kopec Vinohrady. Vyplašili sme tam stádo sŕn. Potom sme sa zvrtli doprava a postupovali smerom na náš dnešný ciel, kopec Zámok. Neplánovane sme narazili na bývalú horáreň Dávid.

Zo zastávky Rohožník-priehrada je to 3,21 km. Treba ísť zo zastávky po ceste k priehrade, obísť ju po ľavej strane a pokračovať lesnou cestou na lúky. Tu sa obrátiť doprava a lúkami stúpať k asfaltke spájajúcu horáreň Baďura s Vývratom. Iná možnosť je vystúpiť v Rohožníku a po modrej značke ísť k Olšákovmu mlynu a pokračovať po lesnej ceste doprava a na prvej odbočke opäť doprava až na lúky. Táto trasa je dlhá 4,14 km.

Ide o pomerne veľkú budovu. Síce pôsobí dosť ošarpaným dojmom, ale eternitová strecha je zachovalá a bez dier. Budova má akoby dve časti. Dvere do jednej z nich sú zamrežované a na oknách sú okenice. Tú asi ešte niekto na niečo používa, aj keď potom nechápem, prečo druhú časť nechal spustnúť. Z opačnej strany domu sú dvere nezamknuté a dá sa voľne vojsť do domu. Sú tu tri miestnosti s veľkým neporiadkom, ale napríklad aj s matracmi. Po zemi sa váľa kadečo, ale vyspať sa tu vyspí snáď aj 20 ľudí.

V najhoršom stave je asi bývalá miestnosť toalety a kúpelne. Poniektoré okná majú okrem okeníc aj sklá. Kachle, ani nič podobné, čím by sa dali miestnosti vykúriť v zime, som nevidel, ale s dobrým spacákom by sa tu určite dala prečkať noc v zime lepšie, ako pod holým nebom. Pred domom je drevený stôl s lavicami. Naľavo od voľne prístupnej časti je krytý priestor, z ktorého je tiež vstup do ďalšej časti domu, no tam bolo už toľko neporiadku, že sme dnu radšej nešli. Ale pred vstupom je celkom zachovalý stôl a stolička. Celý dom sa nachádza v húštine a z lúky je veľmi ľahko prehliadnuteľný.

Po návrate domov som sa z rozhovoru s kamarátom dozvedel, že jeho rodičia mali horáreň pred možno 50 rokmi prenajatú ako rekreačný dom a prestali sem chodiť, keď si kúpili starý dom na úplne inom konci Západoslovenského kraja. Tak ako aj pri iných opustených a zdevastovaných horárňach po Malých Karpatoch, nechápem, prečo ich neprenajmú alebo nedarujú komukoľvek, kto by ich využil a staral sa o ne. Ja ľahko prístupná, nachádza sa v peknom lesnom prostredí a na kopce nie je z nej vôbec ďaleko.

Za domom v lese je jarok, tak snáď aj v lete je v ňom nejaká voda. Ale podľa mapy je blízko prítok potoka tečúceho popri modrej značke do Rohožníka.

Oheň

Ohnisko som pri dome nenašiel, ale dreva je v okolí požehnane a skúsený turista si ohnisko na vhodnom mieste spraví raz-dva.

Dajú sa robiť neznačené túry na kopce Janková, Bučková, Zámok, z ktorých sú výhľady na Záhorie. Nie je ďaleko ani na Vysokú a za preskúmanie stoja tiež skalné útvary Tri stodôlky.

Bývalá horáreň Dávid 15/03/15 16:09 4 príspevky

Túra GSB: Bacówka w Bartnem – Nowa Wieś Večer sme si s Borisom preprali nejaké veci, no hoci sme ich na paličkách vystrčili z okna von, ráno vôbec neboli suché. Chatár sa ponáhľal k lekárovi, a tak sme museli do ôsmej opustiť chatu. Raňajky o siedmej vôbec neboli na škodu. Parťáci si dali praženicu a dostali ju vcelku na jednej panvici. Ja som chcel klobásu, no večer sme všetky zjedli, a tak boli párky. Deň sa ukazoval byť opäť slnečný, tak sme vykročili na náš piaty deň putovania po Beskydskej magistrále (GSB) ovešaní neuschnutým prádlom. 21/07/19 Miroslav Svítek Nízke Beskydy, Poľsko
Túra GSB: Jaworzyna Krynicka – Bacówka w Bartnem Po úžasnej večeri sme strávili skoro hodinu nad papierovými mapami a rozoberali, kade zajtra pôjdeme. Čakala nás najdlhšia etapa nášho šesťdenného putovania a vzhľadom na horúčavy sme nechceli kráčať ani o meter viac. Pelé neverí elektronickým mapám, a tak všetko preveroval na papierových. Ale napokon vybrali časovo najkratšiu a presne takú, ako som naplánoval. Čiže od chaty po zelenej. Dnes dáme červenej GSB zbohom. 14/07/19 Miroslav Svítek Nízke Beskydy, Ľubovnianska vrchovina, +
Túra GSB: Krościenko nad Dunajcem – Schronisko Jaworzyna Po štvrtýkrát sa vyberám po Hlavnej beskydskej magistrále (GSB). Naplánovať si trasu z bodu, kde sme skončili pred rokom k bodu, odkiaľ sa dá relatívne ľahko vrátiť na Slovensko, nebol problém. Problémom sa ukázalo ako sa dostať čo najrýchlejšie z Bratislavy do Krościenka, z Nowa Wieś do Bratislavy a zohnať na trase ubytovanie. Striedavo intenzívne som na tom pracoval od októbra 2018 a nebyť kamarátky Beaty z Poľska, tak si tak spokojne 7. 6. 2019 piati do vlaku po práci asi nesadneme. Parťák, kvôli ktorého účasti na Trnavskej stovke sme to o týždeň odložili, ležal doma na antibiotikách. Takže po tretíkrát s partiou ideme šiesti, ale do vlaku len piati! 07/07/19 Miroslav Svítek Ľubovnianska vrchovina, Poľsko

Reportáž S Mišom Diviakom o citlivom hospodárení v lese Súčasťou Strednej odbornej školy lesníckej v Banskej Štiavnici sú aj školské lesy Kysihýbel, ktoré slúžia budúcim lesníkom na praktické vyučovanie. Vedúcim školských lesov je Mišo Diviak, lesník, učiteľ a náš dlhoročný autor. Prešli sme sa po zrekonštruovanom náučnom chodníku Kysihýbel a hovorili nielen o tom, ako sa hospodári v tunajších lesoch, ale aj v lesoch všeobecne. dnes Soňa Mäkká Reportáže
Túra Z Luhačovíc k Vlárskemu priesmyku Keď som písal príspevok z vlaňajšieho putovania Tri dni Valašskom z Luhačovíc do Ostravice a hľadal som prijateľnú formu záveru článku, zvolil som jeden slovný obrat. O trase, čo kamsi pokračuje a čo skadesi prišla. Bol to aj, ako som si následne uvedomil, určitý verejný prísľub. A záväzky je potrebné v slušnej spoločnosti plniť. Takže došlo aj na spoznanie neznámeho „skadesi“. Červenou značkou z Luhačovického Zálesí na východ, k juhovýchodnému rohu Valašska. včera Vladimír Mikuš Česko
Túra Od zubačky z Tisovca cez Fabovu hoľu do Michalovej Na Muránsku planinu sme sa s priateľkou vybrali, aby sme konečne preturistikovali celý víkend. Aj napriek tomu, že sme nemali k dispozícii auto, a museli sme sa na planinu dopraviť spojmi, sme nakoniec naplánovali dve pekné trasy, ktoré sme boli schopní prejsť za dva dni, s tým že sa vieme dostať v nedeľu domov. Do toho všetkého sme ešte zakomponovali parný vláčik, ktorý práve počas víkendu išiel trasu sedlo Zbojská – Tisovec a späť. Pre počasie nehlásili žiadne pekné vyhliadky, ale to nehlásili ani týždeň predtým v Tatrách, a mali sme z toho peknú túru. Ako sa ukázalo, na Muráni sa nám počasie pomstilo aj za predchádzajúci víkend. 13/10/19 Dominik Chňapko Muránska planina, Veporské vrchy

Bývalá horáreň Dávid 15/03/15 16:09 4 príspevky
    • Malé Karpaty:
      dĺžka: 17.19438 ° VD
    • 20 ľudí s vlastnou karimatkou a spacákom
    • potôčik za domom
    • Rohožník (bus)
    • opustená a schátraná horáreň