Pohľad od Trstinového jazera k zrúcanine Slanského hradu
Pohľad od Trstinového jazera k zrúcanine Slanského hradu Zatvoriť

Túra Hradisko, Strahuľka a hrad Slanec

Sám doma, veľká nuda, a tak je potrebné niečo vyviesť, ale nie ako vo filme. Počasie nie je najkrajšie, veď dnes je 11. decembra a čochvíľa k nám zavíta oficiálne pani Zima. Sneh, ktorý napadol začiatkom decembra, sa už určite roztopil a ani v nadmorskej výške okolo 700 m ho možno už vôbec nebude. Čo tak nejakú menej náročnú túričku, kam sa dnes vybrať?

1 deň
jeseň – 11.12.2014.
Slanské vrchy
Jóniho studňa pod Slanským sedlom
Košice (vlak, bus) - Slanec (vlak, bus, parkovanie v Slanskom sedle)
» mapa momentálne nie je v ponuke

Okolie mám celkom dostatočne presnorené. Snáď niečo nad dedinou Slanec sa ešte nájde. Doma sa ráno ukazuje celkom príjemné, ale ako to bude vyzerať na mieste, to neviem. Ale čo už, veď v prírode je aj za nepriaznivého počasia krásne. Vždy sa tam niečo nájde, čo poteší oko aj dušu.

Slanec, sedlo – Pod Briežkom – Hradisko – Strahuľka – Hrad Slanec – Trstinové jazero – Slanec, sedlo

Autom sa dostávam do Slanského sedla cestou smerom na Košice. Zaparkujem auto a prechádzam štátnou cestou do lesa. Po niekoľkých metroch v lese si spomeniem, že som si zapínal navigáciu a zostala na streche auta, tak poďme naspäť. Vraciam sa, zostala položená na streche. Je dobre, že tam nikto nebol. GPS-ko je naštartované, tak si ho prevesím na krk a idem späť. V lese sa uberám chodníkom stále vyššie, až sa dostávam na lesnú cestu, ktorou by som obišiel celý kopec. V zime za dostatočného snehu by to bola ideálna bežkárska trasa, ale o tom môžem snívať. Možno táto zima bude pre lyžiarov s dostatočným snehovým povrchom a budú sa dať využiť aj bežky. Kto ho vie, čo nám "Pani Zima" prinesie. Sústreďme sa na dnešný deň, aby som v hmlistej atmosfére dokázal zachytiť aj pekné, očarujúce efekty prírody a miesta nad Slanským hradom. Dostávam sa k zákrute cesty, kde je možnosť peknej vyhliadky, ale dnes sa z výhľadu tešiť nebudem. Hradné zrúcaniny uvidím, až keď sa dostanem na samotný hrad. To bude až o pár hodín. Predo mnou je ešte dostatočne dlhá cesta cez hrebeň celého vrchu Hradisko.

Hradisko

Je to jeden zo stratovulkánov treťohôr, ktorých je v Slanských vrchoch viac. V blízkosti sú to smerom na juh Bradlo a Veľký Milič. Na sever je to Bogota a ďalšie. Nevie sa, podľa čoho vznikol názov vrchu. Či podľa blízkosti hradu, alebo ako zábrana počasia. Už pred rokom, tiež počas vianočných sviatkov, som bol na tomto mieste, ale prešiel som len časť hrebeňa. Dnes to určite prejdem celé a budem pokračovať podľa naplánovania trasy. V mieste vyhliadky sa stáčam na severozápad, až sa dostanem na začiatok dlhého hrebeňa, tento začiatok je na niektorých mapách označený "Pod Brieškom" s nadmorskou výškou 708 m. Celý hrebeň je smerovaný juh – sever o dĺžke okolo 1,2 km. Najvyšší bod Hradisko je vo výške 728 m a potom opäť na 708 m. Na hrebeni sa nachádzajú balvany a menšie skalné steny, ktoré nie sú veľmi vysoké. Najvýraznejšie boli v druhej časti hrebeňa. Cestou som našiel aj zopár zlepencov. Nachádzajú sa tu aj nejaké výhľady, ktoré by za dobrej viditeľnosti poskytli pekný pohľad smerom na juh a na západ. Možno pri dobrej viditeľnosti je dovidieť aj na naše veľhory - Vysoké Tatry. Je tu vysoký výskyt diviačej zveri, a tak zjari je lepšie vyhnúť sa húštinám. Po prejdení celého hrebeňa schádzam severnou stranou, až sa dostávam na lesnú cestu a odbočujem doľava, aby som sa potom vpravo po ďalšej dostal k vrchu Strahuľka.

Strahuľka

Kopec s kótou 481 m, ktorý je v súčasnosti o niečo nižší, lebo tu prebieha ťažba andezitu. Je z neho kameňolom, veď na stavbu diaľnic potrebujeme kameň a komu by prekážalo, že sa ničí príroda. Na Slovensku je to samozrejmosť. Dnes je to vidieť v horách na každom kroku, ako je vyťažený les, množstvo pripraveného dreva na skládkach, rozjazdené lesné cesty, ako keby prebiehali vojenské cvičenia. Od Strahuľky pokračujem rozjazdenou lesnou cestou, až sa napojím na červenú magistrálu E3, prichádzajúcu od hájovne Regeta nad Slančíkom, ktorá prechádza celým zoskupením vrchov okolo Bogoty až do Dargovského priesmyku. Po nej pokračujem okrajom lesa až na začiatok dediny Slanec a potom pod hradný kopec Slanského hradu. Tu ma čaká niekoľko desiatok metrov prevýšenia a je len na mne, ktorým chodníkom sa dám. Samozrejme, že radšej dlhšie ísť, ako stúpať príkrym svahom a o pár minút som pod hradom. Som zvedavý, čo sa od poslednej návštevy zmenilo.

Slanský hrad

Pevnosť je dominantou kraja so zachovalou vežou Nebojsa (donjon), ktorá od roku 2013 má novú opravenú strechu a prebiehajú aj opravy samotnej veže, ktorá by mala byť vyhliadková. Hrad bol postavený v roku 1220 v gotickom štýle. O dejinách nie sú bezpečné zmienky. Postavili ho Abovci, v roku 1281 palatín Finta nesúhlasil s hospodárskymi reformami a preto sídlo dobyl a privlastnil si ho kráľ Ladislav IV. Po Arpádovcoch tam vládli Drughetovci. V prvej polovici 15. storočia bolo opevnenie aj s dedinou vypálené. Opravil ho až Ladislav Losonczy a od roku 1601 ho nadobudli Forgáčovci. Od roku 1679 hrad pustol, ešte v roku 1937 tam boli sprístupnené a zariadené tri izby vo veži prezývanej Nebojsa, ale počas prechodu frontu za II. svetovej vojny boli pamiatky zničené a rozkradnuté.

V dnešnej dobe sa o jeho záchranu snaží OZ Zachráňme hrad Slanec, ktoré zrekonštruovalo časť veže, dokonca bol aj osvetlený. Dnes na ňom prebiehajú ďalšie opravy v rámci projektu pre nezamestnaných až do konca júna 2015. Aj v tom čase tam bolo pár nezamestnaných. Od poslednej mojej návštevy pribudla drevená búda, v ktorej sa môžu pracovníci skryť pred nečasom. Bolo vidieť, že nastali aj iné zmeny na samotných častiach niektorých hradieb. Možno sa niekedy dožijem, aby som sa ešte pokochal aj vyhliadkou zo samotnej veže, ale opravy pokračujú veľmi pomaly. Dnes nemám ani veľmi pekný pohľad na okolie, a tak mi ostáva urobiť si zopár záberov. Poďme smerom dole opäť na červenú pokračovať v dnešnej trase a tým dospieť k zdarnému koncu.

Dole sa vyberám najkratšou a najstrmšou cestou k smerovníku pod hradný vrch a pokračujem smerom k Trstinovému jazeru. Pred jazerom mám možnosť si ešte na odpočívadle oddýchnuť a občerstviť sa, či doplniť tekutiny teplým čajom. Zastavujem sa na chvíľu pri jazierku, voda je zamrznutá, veď je koniec jesene a do zimy už len niekoľko dní. Cez leto tu boli nádherne rozvinuté a zakvitnuté lekná. Pár fotiek na pamiatku od jazera smerom na zrúcaniny hradu Slanec a vyrážam na lúku, ktorou sa dostanem k studničke Jóniho prameň. Je pod lesom pri štátnej ceste s možnosťou na posedenie a oddych. Už som skoro v Slanskom sedle, posledné desiatky metrov po druhej strane cesty a skladám ruksak z pliec na parkovisku pri aute.

Zhodnotenie

Aj keď dnes počasie neprialo pekným výhľadom, prechádzka bola do poslednej bodky splnená podľa plánu. Prešiel som sa krásnou prírodou, lesom, lúkou a bol som aj na zrúcanine hradu. Spoznal som nové miesta a zákutia v Slanských vrchoch v okolí Hradiska, a tiež zmeny pri obnove hradných zrúcanín. Dnes som videl, že nie všetkým je naša história ukradnutá, ale sú ľudia medzi nami, ktorí to chcú zmeniť a zachovať pre ďalšie generácie. Aj preto to bol dnes pre mňa nádherný a výnimočný deň.