Chatka pod Kráľovou dráhou

14.03.15
Odmäk a všeobecné blato spôsobili, že organizátor Vianočného pochodu 2014 narýchlo zmenil trasu, a tak som sa dostal do miest, kde som ešte nebol. Vybrali sme sa ku zrúcanine kláštora Katarínka, kúsok za ním sme z modrej značky odbočili doľava na neznačenú trasu, a tak sme pokračovali až do Smoleníc na železničnú stanicu. Okrem poznania neznámeho terénu v Malých Karpatoch ma najviac potešilo spoznanie peknej drevenej búdy pri lesnej ceste.

K búde sme sa dostali tak, že sme po odchode od kláštora Katarínka pokračovali v smere na Dobrú Vodu a pri veľkej lúke Mrlogy sme odbočili zo značky doľava na lesnú cestu, ktorá sa neskôr napojila na lesnú asfaltku. Trvalo nám to k búde od kláštora 1 hodinu.
Ďalšia možnosť je ísť po žltej značke z Prekážky a na križovatke lesných ciest doprava, čo je asi 70 minút pochodu.
Tretia možnosť je ísť po červenej z Dolnej Rakovej a pri prameni odbočiť doprava po lesnej asfaltke na lúku Cerová (oplotená usadlosť), prejsť ju krížom, zbehnúť svahom na križovatku lesných asfaltiek a pokračovať rovno na východ po menšej asfaltke – 70 minút.

Ide o jednoduchú drevenú búdu s rozmermi 3 x 2 m. Strecha je kvalitná a bez dier, tak je veľký predpoklad, že v prípade dažďa nocľažník nezmokne. Drevené laty tvoriace strechu sú prekryté niečím ako lepenka či „térpapier“. Bočné steny tvoria tiež drevené laty a sú bez štrbín, čiže by cez ne nemalo prefukovať ani pršať. Jedinou nevýhodou je, že vstupný otvor nemá dvere a okenný otvor je prekrytý len pletivom. Avšak jedna celta či pončo určite zabránia prípadnému pokusu o prienik dažďových kvapiek cez otvory. Podlaha je drevená, tak by sa teoreticky dalo prespať aj bez karimatky. Na stene oproti vstupu je lavica, ktorá môže poslúžiť na odkladanie vecí alebo na sedenie. Myslím, že sa tu pohodlne vyspia traja ľudia. Búda stojí asi meter od lesnej cesty pod stromami a cez cestu je lúka, takže je neprehliadnuteľná.

Oproti búde na okraji lúky tečie pravostranný prítok Krupského potoka. Ďalší zdroj je studnička na modrej značke, keď idete od kláštora Katarínka. Ak by ste sme išli plánovane prespať, je možné načerpať vodu aj zo studničky na červenej z Dolnej Rakovej na Mihalinovú, ktorá je hneď pri odbočení lesnej cesty z červenej na lúku Cerová, kde sa nachádza akési opevnené sídlo.

Ohnisko

Žiadne som nevidel, avšak nie je problém si ho spraviť. Dreva je v okolitom poraste požehnane, len treba dbať na bezpečnosť a nepodpáliť les, ani samotnú búdu.

Zaujímavosti v okolí

* Kláštor sv. Kataríny "Katarínka",
* Pamätná izba Juraja Fándlyho v Naháči,
* Zrúcanina Dobrovodského hradu,
* Kaštieľ Planinka,
* Trstín.

Chatka pod Kráľovou dráhou 14/03/15 00:00 nová téma

Túra Dolný Lopašov – Klenová – Dobrá Voda Nedávno som sa dožil práva cestovať vlakom „zadarmo“, a tak som sa rozhodol po dvoch rokoch opäť sa vybrať na Zimný výstup na Klenovú a zároveň navštíviť rodinu v neďalekých Krakovanoch. V piatok po práci som sa vybral na stanicu, že vlakom o 15.13 h odcestujem do Piešťan. Že vlaky meškajú, keď na ne čakám niekde uprostred trasy, ešte pochopím. Ale že vlak naberie meškanie 25 minút ešte pred vyjdením na trať? Miesto som si síce našiel, ale vlak bol tak „narvaný“, že som mal problém v Piešťanoch vystúpiť. Všetkým čo vystúpili ušli autobusy, okrem mňa, a boli odsúdení v zime a bez čakárne čakať na ďalší spoj. 16/02/19 Miroslav Svítek Malé Karpaty
Túra Potulky Levočskými vrchmi I. Vďaka Borisovi náš oddiel každoročne počas leta strávi týždeň v nejakej bývalej horárni a spoznáva okolité lesy. Na leto 2018 vybavil Boris chatu Vinná na hrebeni Levočských vrchov, ktorá patrí Mestským lesom Levoča. Keďže som bol ako organizátor na Nízkotatranskej stíhačke, mohol som sa k partii pripojiť až v nedeľu. Veľká vďaka za odvoz z Donovál až priamo pred chatu patrí organizátorovi Východniarskej stovky. Partia bola samozrejme na túre, ale vedel som kde je uložený kľúč od chaty, a tak som sa mohol zložiť a dokonca si vyraziť na krátku túru k Václaváku a na čučoriedky. 07/02/19 Miroslav Svítek Levočské vrchy
Túra Po hranici s Nemeckou ríšou na Devínskej Kobyle Som rodený Bratislavčan a hoci tu žijem už šesť desiatok rokov, ešte stále mám pre seba čo po turistickej i historickej stránke objavovať. Svokor, tiež rodený Bratislavčan a člen predvojnovej trampskej osady T. O. Yucatan, mi pri nahrávaní jeho spomienok hovoril, že ich osada mala chajdu na Devínskej Kobyle. Keď sa ocitla na hranici, museli ju opustiť. Šlo o hranicu s Nemeckou ríšou počas 2. svetovej vojny. 28/01/19 Miroslav Svítek Malé Karpaty

Správa V Malej Fatre sa strácajú vlci Začiatkom februára sa v Národnom parku Malá Fatra a jeho ochrannom pásme uskutočnil 4. Zimný monitoring veľkých šeliem. Mapovania sa zúčastnilo 92 osôb, prešli 47 trás v celkovej dĺžke 391 km v náročných snehových podmienkach. Oproti minulému roku zmizla vlčia rodina, ktorá tu bola pozorovaná ešte v septembri, oficiálne však nebol žiadny vlk ulovený, ani zabitý dopravnými prostriedkami. Podľa pracovníka Národného parku Malá Fatra Tomáša Flajsa to naznačuje možnosť nelegálneho lovu. včera Soňa Mäkká Správy
Pozvánka 10. ročník Expedičnej kamery OZ Cestou necestou pozýva na Expedičnú kamera 2019, už desiaty ročník filmového festivalu pre cestovateľov, športovcov aj dobrodruhov. Medzinárodný filmový festival Expedičná kamera je svojím rozsahom najväčšou cestovateľskou a outdoorovou akciou v Česku a na Slovensku. Už od roku 2009 prináša divákom tie najlepšie cestovateľské a dobrodružné filmy sezóny z celého sveta aj z domácej produkcie. včera Redakcia
Túra Na snežniciach po Schneealpe Túto zimu nasnežilo trochu viac ako obyčajne. V Štajersku sa nejaký čas držala lavínová 5-ka, a tak som obehával nižšie zalesnené kopčeky u nás. Lenže potom prišla perióda teplejšieho počasia s dažďom a na to niekoľko dní takmer bez zrážok. Na zajtra Nóri hlásia slnečno a bezvetrie. Konečne. Na túto chvíľu som čakal celú zimu. Ide sa na západ. včera Martin Knor Svet

Chatka pod Kráľovou dráhou 14/03/15 00:00 nová téma
    • Malé Karpaty (CHKO Malé Karpaty)
    • 3 ľudia s vlastným spacákom a karimatkou na podlahe
    • trojsezónna (bez vykurovacieho telesa a bez ohniska)