Chatka pod Kráľovou dráhou

14. 03. 2015
Odmäk a všeobecné blato spôsobili, že organizátor Vianočného pochodu 2014 narýchlo zmenil trasu, a tak som sa dostal do miest, kde som ešte nebol. Vybrali sme sa ku zrúcanine kláštora Katarínka, kúsok za ním sme z modrej značky odbočili doľava na neznačenú trasu, a tak sme pokračovali až do Smoleníc na železničnú stanicu. Okrem poznania neznámeho terénu v Malých Karpatoch ma najviac potešilo spoznanie peknej drevenej búdy pri lesnej ceste.

K búde sme sa dostali tak, že sme po odchode od kláštora Katarínka pokračovali v smere na Dobrú Vodu a pri veľkej lúke Mrlogy sme odbočili zo značky doľava na lesnú cestu, ktorá sa neskôr napojila na lesnú asfaltku. Trvalo nám to k búde od kláštora 1 hodinu.
Ďalšia možnosť je ísť po žltej značke z Prekážky a na križovatke lesných ciest doprava, čo je asi 70 minút pochodu.
Tretia možnosť je ísť po červenej z Dolnej Rakovej a pri prameni odbočiť doprava po lesnej asfaltke na lúku Cerová (oplotená usadlosť), prejsť ju krížom, zbehnúť svahom na križovatku lesných asfaltiek a pokračovať rovno na východ po menšej asfaltke – 70 minút.

Ide o jednoduchú drevenú búdu s rozmermi 3 x 2 m. Strecha je kvalitná a bez dier, tak je veľký predpoklad, že v prípade dažďa nocľažník nezmokne. Drevené laty tvoriace strechu sú prekryté niečím ako lepenka či „térpapier“. Bočné steny tvoria tiež drevené laty a sú bez štrbín, čiže by cez ne nemalo prefukovať ani pršať. Jedinou nevýhodou je, že vstupný otvor nemá dvere a okenný otvor je prekrytý len pletivom. Avšak jedna celta či pončo určite zabránia prípadnému pokusu o prienik dažďových kvapiek cez otvory. Podlaha je drevená, tak by sa teoreticky dalo prespať aj bez karimatky. Na stene oproti vstupu je lavica, ktorá môže poslúžiť na odkladanie vecí alebo na sedenie. Myslím, že sa tu pohodlne vyspia traja ľudia. Búda stojí asi meter od lesnej cesty pod stromami a cez cestu je lúka, takže je neprehliadnuteľná.

Oproti búde na okraji lúky tečie pravostranný prítok Krupského potoka. Ďalší zdroj je studnička na modrej značke, keď idete od kláštora Katarínka. Ak by ste sme išli plánovane prespať, je možné načerpať vodu aj zo studničky na červenej z Dolnej Rakovej na Mihalinovú, ktorá je hneď pri odbočení lesnej cesty z červenej na lúku Cerová, kde sa nachádza akési opevnené sídlo.

Ohnisko

Žiadne som nevidel, avšak nie je problém si ho spraviť. Dreva je v okolitom poraste požehnane, len treba dbať na bezpečnosť a nepodpáliť les, ani samotnú búdu.

Zaujímavosti v okolí

* Kláštor sv. Kataríny "Katarínka",
* Pamätná izba Juraja Fándlyho v Naháči,
* Zrúcanina Dobrovodského hradu,
* Kaštieľ Planinka,
* Trstín.

Chatka pod Kráľovou dráhou 14/03/15 00:00 nová téma

Túra Žarnovica – rozhľadňa Háj – Nová Baňa Koncom apríla som sa mal nachádzať na inom kontinente, no pandémia a príslušné opatrenia zariadili, že si dovolenku čerpám doma. Aspoň že nemusím byť len v okrese bydliska a po lese môžem chodiť bez rúška! Vypísal som si trinásť rozhľadní dosiahnuteľných na otočku aj s túrou z Bratislavy a po štvordňovom prechode Prašník – Patrónka, som mohol začať behať po rozhľadniach. 25/05/20 Miroslav Svítek Vtáčnik
Prístrešok Raková Keď sme pred rokom išli pochod na počesť gen. M. R. Štefánika, bol plán prespať v tomto prístrešku. Vzhľadom na lejak, ktorý potom v noci prišiel, bol som rád, že sme prespali v chate Lámaná skala. No keď som sa teraz v apríli chystal po rokoch na prechod 'na ťažko', pre istotu som si z TuristickaMapa.sk, vypísal nielen pramene, ale aj možnosti prespania. Tak som zistil, že možnosť prespania v prístrešku Raková nie je popísaná a ponúkam svoje skúsenosti. 16/05/20 Miroslav Svítek Malé Karpaty
Túra Trek na Malý M´Goun (2) Pred piatimi dňami sme prileteli zo srdca Európy a nám sa to zdá byť strašne dávno. Zvykli sme si, že k životu mnohé veci zrazu nielenže nepotrebujeme, ale si na ne ani nespomenieme. Kopce, cez ktoré prechádzame, mi v mnohom, hlavne farebnosťou, pripomínajú Dúhové hory na Islande. Vytvorili sme fajn partiu, kde každý s každým dokáže kráčať zopár hodín a kecať. Došli sme pod Malý M´Goun a dúfame, že všetci bez nehody vystúpime na jeho vrchol a hlavne tiež zostúpime do základného tábora. 12/05/20 Miroslav Svítek Svet

Túra Hrebeňovka Javorníkov zo Žiliny Pôvodne som plánoval ísť na hrebeňovku Slanských vrchov, po ktorej dlhšie pokukujem, ale kvôli africkému moru ošípaných som nakoniec radšej pozmenil plány. Nechcel som ohroziť naše domáce prasce. Nemusel som ani dlho rozmýšľať a hneď som vedel, že náhradným plánom budú Javorníky. Pohorie cez týždeň celkom opustené so zaujímavými horskými lúkami a malými lazníckymi sídlami. dnes Pavel Forgáč Javorníky
Túra Na najvyšší kopec galantského okresu Počas veľkonočných sviatkov som si všimol, že na Hikingu nie je opis trasy, ktorá by ležala celá v galantskom okrese. Rozhodol som sa, že to napravím. Ale kam ísť, keď je v okrese také množstvo atraktívnych turistických cieľov? Vybral som sa na najvyšší kopec okresu, na Šalgočskú dvojtisícovku. včera Martin Knor Podunajsko
Túra Zo Soriškej planiny na vrch Možic Sedíme pod pancierovým pozorovacím zvonom, Lucia aj so svojimi miniatúrnymi kamzíkmi šplhá po strmej lúke a celé Júlske Alpy aj s jazerom Bohinj máme ako na dlani. Sme ohromení a prekvapení, že nenápadne vyzerajúce vrcholky, ktoré nás na mape zaujali predovšetkým lúkami, ponúkajú tak strhujúce výhľady doplnené o štipku vojenskej histórie. Na rozdiel od neďalekého Vogla sme si tu však nemuseli pomôcť lanovkou, ktorá malým deťom veľmi nesvedčí, a výlet si tak mohla naplno užiť aj 17-mesačná Lucia. 29/05/20 Jitka Švarcová Svet

Chatka pod Kráľovou dráhou 14/03/15 00:00 nová téma
    • Malé Karpaty (CHKO Malé Karpaty)
    • 3 ľudia s vlastným spacákom a karimatkou na podlahe
    • trojsezónna (bez vykurovacieho telesa a bez ohniska)