Chatka pod Kráľovou dráhou

14.03.15
Odmäk a všeobecné blato spôsobili, že organizátor Vianočného pochodu 2014 narýchlo zmenil trasu, a tak som sa dostal do miest, kde som ešte nebol. Vybrali sme sa ku zrúcanine kláštora Katarínka, kúsok za ním sme z modrej značky odbočili doľava na neznačenú trasu, a tak sme pokračovali až do Smoleníc na železničnú stanicu. Okrem poznania neznámeho terénu v Malých Karpatoch ma najviac potešilo spoznanie peknej drevenej búdy pri lesnej ceste.

K búde sme sa dostali tak, že sme po odchode od kláštora Katarínka pokračovali v smere na Dobrú Vodu a pri veľkej lúke Mrlogy sme odbočili zo značky doľava na lesnú cestu, ktorá sa neskôr napojila na lesnú asfaltku. Trvalo nám to k búde od kláštora 1 hodinu.
Ďalšia možnosť je ísť po žltej značke z Prekážky a na križovatke lesných ciest doprava, čo je asi 70 minút pochodu.
Tretia možnosť je ísť po červenej z Dolnej Rakovej a pri prameni odbočiť doprava po lesnej asfaltke na lúku Cerová (oplotená usadlosť), prejsť ju krížom, zbehnúť svahom na križovatku lesných asfaltiek a pokračovať rovno na východ po menšej asfaltke – 70 minút.

Ide o jednoduchú drevenú búdu s rozmermi 3 x 2 m. Strecha je kvalitná a bez dier, tak je veľký predpoklad, že v prípade dažďa nocľažník nezmokne. Drevené laty tvoriace strechu sú prekryté niečím ako lepenka či „térpapier“. Bočné steny tvoria tiež drevené laty a sú bez štrbín, čiže by cez ne nemalo prefukovať ani pršať. Jedinou nevýhodou je, že vstupný otvor nemá dvere a okenný otvor je prekrytý len pletivom. Avšak jedna celta či pončo určite zabránia prípadnému pokusu o prienik dažďových kvapiek cez otvory. Podlaha je drevená, tak by sa teoreticky dalo prespať aj bez karimatky. Na stene oproti vstupu je lavica, ktorá môže poslúžiť na odkladanie vecí alebo na sedenie. Myslím, že sa tu pohodlne vyspia traja ľudia. Búda stojí asi meter od lesnej cesty pod stromami a cez cestu je lúka, takže je neprehliadnuteľná.

Oproti búde na okraji lúky tečie pravostranný prítok Krupského potoka. Ďalší zdroj je studnička na modrej značke, keď idete od kláštora Katarínka. Ak by ste sme išli plánovane prespať, je možné načerpať vodu aj zo studničky na červenej z Dolnej Rakovej na Mihalinovú, ktorá je hneď pri odbočení lesnej cesty z červenej na lúku Cerová, kde sa nachádza akési opevnené sídlo.

Ohnisko

Žiadne som nevidel, avšak nie je problém si ho spraviť. Dreva je v okolitom poraste požehnane, len treba dbať na bezpečnosť a nepodpáliť les, ani samotnú búdu.

Zaujímavosti v okolí

* Kláštor sv. Kataríny "Katarínka",
* Pamätná izba Juraja Fándlyho v Naháči,
* Zrúcanina Dobrovodského hradu,
* Kaštieľ Planinka,
* Trstín.

Chatka pod Kráľovou dráhou 14/03/15 00:00 nová téma

Túra Kuchyňa, Vývrat – Zámok – Holint – Doľany Keď som oficiálne medzi turistickú verejnosť na Tŕstí (v rámci XXIII. ročníka Zimných výstupov na kopce Malých Karpát) uviedol do života OTO 24 vrcholov MK BSK, nebolo ešte označených šesť vrcholov. V nedeľu po výstupe na Tŕstie sme s Ivanou označili Bázgovič nad Mariankou a v pondelok som dostal e-mail od prvých plniteľov OTO, že v sobotu nenašli vrchol Bázgoviča. Uvedomil som si, že o nový odznak bude asi, na moju radosť, naozaj záujem, a tak som naplánoval na nasledujúcu sobotu túru tak, aby sme mohli označiť ďalšie dva kopce. Na moje milé prekvapenie, pridalo sa ku mne dvanásť kamarátov. 13/03/20 Miroslav Svítek Malé Karpaty
Túra Gajdoš, Kamenná brána a Peprovec Na pravidelnej utorňajšej stretávke v Malom Bajkale som popisoval, ako sme s Ivanou označovali kopce pre nový OTO 24 vrcholov MK BSK. Keď som spomenul, že mienim ísť opäť v sobotu označiť ďalšie, bol som vyzvaný, aby som to ponúkol ako oddielovú akciu. Vzhľadom na to, že kamarátka Majka mala mať o 18-tej s Devínskym chrámovým zborom AD HOC vystúpenie v devínskom kostole a my sme ju nechceli zmeškať, vybral som tri kopce v okolí Zochovej chaty. 20/02/20 Miroslav Svítek Malé Karpaty
Extra Zimný výstup na Tŕstie Zorganizovať nejakú väčšiu akciu pre verejnosť je pomaly celoročná snaha s výsledkom veľmi neistým, a navyše, často neovplyvniteľným autorom projektu. Keď to všetko klapne, tak ako 15.02.2020 na XXIII. ročníku Zimných výstupov na vrcholy Malých Karpát – Tŕstie, je spokojnosť účastníkov tá najväčšia odmena autorovi a realizátorovi projektu. 17/02/20 Miroslav Svítek Reportáže

Rada Ako a kam na turistiku cez Veľkú noc počas epidémie koronavírusu Hoci vláda obmedzila cez blížiace sa veľkonočné sviatky pohyb ľudí a prikázala im zdržiavať sa vo svojom okrese, mnohí turisti majú to šťastie, že v ich okrese sa nachádza niektoré z našich početných horstiev. Predpovede počasia na veľkonočné obdobie sú také, že turisti bývajúci v nížinách zrejme obohatia svoj slovník o niekoľko neslušných slov. Tí ostatní sa pravdepodobne vo väčšej miere vyberú do okolitých hôr. Prinášame vám súbor opatrení, ako sa správať pri túrach tak, aby ste seba ani ostatných nenakazili koronavírusom. dnes Soňa Mäkká Poradca
Túra Macedónske paberky Desaťdňová návšteva Severného Macedónska sa uskutočnila ešte na jar v roku 2016, ktorej hlavnými cieľmi boli ľudoprázdne končiny pohorí Šar planina a Galičica s prechodom od jazera Ohrid k Prespanu. Nech je inšpiráciou pre podobný okruh západnou polovicou balkánskej krajiny. včera Marek Súľovský Svet
Túra Ako sme sa motali Štiavnickými vrchmi - 1. časť Za cieľ tohtoročného jarného vandru sme si zvolili Štiavnické vrchy. Slovo „jarný“ však tento rok začiatkom mája bolo treba brať s poriadnou rezervou. Príroda sa totiž tento rok zbláznila ešte viac ako po iné roky a zo zimy sme skočili rovno do leta. Stromy zakvitli už v apríli a v máji sme tu mali hotové leto s 30-stupňovými teplotami. Kým po iné roky sme sa v tomto termíne vytešovali z jarnej chrumkavej zelenej farby lístia a postupne sa s nadmorskou výškou prebúdzajúcu krajinu, teraz sme vyhľadávali tieň a schovávali sa pred páliacim slnkom. 06/04/20 Zdeno Vasilišin Štiavnické vrchy

Chatka pod Kráľovou dráhou 14/03/15 00:00 nová téma
    • Malé Karpaty (CHKO Malé Karpaty)
    • 3 ľudia s vlastným spacákom a karimatkou na podlahe
    • trojsezónna (bez vykurovacieho telesa a bez ohniska)