Chatka pod Kráľovou dráhou

14.03.15
Odmäk a všeobecné blato spôsobili, že organizátor Vianočného pochodu 2014 narýchlo zmenil trasu, a tak som sa dostal do miest, kde som ešte nebol. Vybrali sme sa ku zrúcanine kláštora Katarínka, kúsok za ním sme z modrej značky odbočili doľava na neznačenú trasu, a tak sme pokračovali až do Smoleníc na železničnú stanicu. Okrem poznania neznámeho terénu v Malých Karpatoch ma najviac potešilo spoznanie peknej drevenej búdy pri lesnej ceste.

K búde sme sa dostali tak, že sme po odchode od kláštora Katarínka pokračovali v smere na Dobrú Vodu a pri veľkej lúke Mrlogy sme odbočili zo značky doľava na lesnú cestu, ktorá sa neskôr napojila na lesnú asfaltku. Trvalo nám to k búde od kláštora 1 hodinu.
Ďalšia možnosť je ísť po žltej značke z Prekážky a na križovatke lesných ciest doprava, čo je asi 70 minút pochodu.
Tretia možnosť je ísť po červenej z Dolnej Rakovej a pri prameni odbočiť doprava po lesnej asfaltke na lúku Cerová (oplotená usadlosť), prejsť ju krížom, zbehnúť svahom na križovatku lesných asfaltiek a pokračovať rovno na východ po menšej asfaltke – 70 minút.

Ide o jednoduchú drevenú búdu s rozmermi 3 x 2 m. Strecha je kvalitná a bez dier, tak je veľký predpoklad, že v prípade dažďa nocľažník nezmokne. Drevené laty tvoriace strechu sú prekryté niečím ako lepenka či „térpapier“. Bočné steny tvoria tiež drevené laty a sú bez štrbín, čiže by cez ne nemalo prefukovať ani pršať. Jedinou nevýhodou je, že vstupný otvor nemá dvere a okenný otvor je prekrytý len pletivom. Avšak jedna celta či pončo určite zabránia prípadnému pokusu o prienik dažďových kvapiek cez otvory. Podlaha je drevená, tak by sa teoreticky dalo prespať aj bez karimatky. Na stene oproti vstupu je lavica, ktorá môže poslúžiť na odkladanie vecí alebo na sedenie. Myslím, že sa tu pohodlne vyspia traja ľudia. Búda stojí asi meter od lesnej cesty pod stromami a cez cestu je lúka, takže je neprehliadnuteľná.

Oproti búde na okraji lúky tečie pravostranný prítok Krupského potoka. Ďalší zdroj je studnička na modrej značke, keď idete od kláštora Katarínka. Ak by ste sme išli plánovane prespať, je možné načerpať vodu aj zo studničky na červenej z Dolnej Rakovej na Mihalinovú, ktorá je hneď pri odbočení lesnej cesty z červenej na lúku Cerová, kde sa nachádza akési opevnené sídlo.

Ohnisko

Žiadne som nevidel, avšak nie je problém si ho spraviť. Dreva je v okolitom poraste požehnane, len treba dbať na bezpečnosť a nepodpáliť les, ani samotnú búdu.

Zaujímavosti v okolí

* Kláštor sv. Kataríny "Katarínka",
* Pamätná izba Juraja Fándlyho v Naháči,
* Zrúcanina Dobrovodského hradu,
* Kaštieľ Planinka,
* Trstín.

Chatka pod Kráľovou dráhou 14/03/15 00:00 nová téma

Túra Gajdoš, Kamenná brána a Peprovec Na pravidelnej utorňajšej stretávke v Malom Bajkale som popisoval, ako sme s Ivanou označovali kopce pre nový OTO 24 vrcholov MK BSK. Keď som spomenul, že mienim ísť opäť v sobotu označiť ďalšie, bol som vyzvaný, aby som to ponúkol ako oddielovú akciu. Vzhľadom na to, že kamarátka Majka mala mať o 18-tej s Devínskym chrámovým zborom AD HOC vystúpenie v devínskom kostole a my sme ju nechceli zmeškať, vybral som tri kopce v okolí Zochovej chaty. 20/02/20 Miroslav Svítek Malé Karpaty
Extra Zimný výstup na Tŕstie Zorganizovať nejakú väčšiu akciu pre verejnosť je pomaly celoročná snaha s výsledkom veľmi neistým, a navyše, často neovplyvniteľným autorom projektu. Keď to všetko klapne, tak ako 15.02.2020 na XXIII. ročníku Zimných výstupov na vrcholy Malých Karpát – Tŕstie, je spokojnosť účastníkov tá najväčšia odmena autorovi a realizátorovi projektu. 17/02/20 Miroslav Svítek Reportáže
Túra Sása – Babiná – Mäsiarsky bok – Krupina Miniseriál o túrach v širšom okolí Dudiniec ukončím popisom prvej túry, na ktorej som si overil, aké je skvelé, že obnovili prevádzku vláčika. Do obce Sása by som sa autobusom z Dudiniec dostal až o 11.24 h a to je na začiatok túry poriadne neskoro. Objavil som krásne kamenné polia, ktoré sa vyrovnajú Kamennému moru vo Vyhniach a asi sa o nich vo všeobecnosti veľa nevie. 16/02/20 Miroslav Svítek Krupinská planina

Túra Hrebeňovka Považského Inovca Po prechode turistických magistrál konečne prišiel čas aj na "turistické chuťovky", ktorými sú hrebeňovky môjmu srdcu blízkych pohorí. Ani som nemusel dlho rozmýšľať a hneď som vedel, ktorá bude ako prvá. Považský Inovec mám veľmi rád a patrí medzi moje top pohoria. Nie je to síce pohorie, ktoré by vynikalo nadmorskou výškou alebo veľkou turistickou popularitou. Aj napriek tomu sa tu nachádza množstvo zákutí, ktoré sú nenápadné a predsa jedinečné. Veď kto by predsa nechcel navštíviť najstarší kostolík na Slovensku alebo zaujímavé jaskynné útvary v Krahulčích vrchoch. dnes Pavel Forgáč Považský Inovec, Strážovské vrchy
Túra Potulky s deťmi v okolí Makova Koniec jesene trávime s Hiking.sk partiou v Makove. Je to oddychová chata, rokmi pribudli deti a ubudlo prejdených kilometrov. Prírodu však máme radi, a tak každý deň zvládame pekné prechádzky miestnym chotárom. Keď budete v Makove a nebudete vedieť, kam ísť, tak sa pozrite na moje tipy. včera Andrea Morongová Javorníky, Západné Beskydy
Túra Sitno – okruh cez Vlčiu jamu Hrad Sitno pozná zo Slovenských povestí asi každý. No pre nás, turistov z východu, sú napríklad Štiavnické vrchy trocha od ruky, a tak sa do týchto končín nedostávame často. Tentokrát sme sa to však rozhodli zmeniť a kde inde začať spoznávanie pre nás neznámeho pohoria, ako práve na známom vrchu s hradom. včera Stanislav Ďurica Štiavnické vrchy

Chatka pod Kráľovou dráhou 14/03/15 00:00 nová téma
    • Malé Karpaty (CHKO Malé Karpaty)
    • 3 ľudia s vlastným spacákom a karimatkou na podlahe
    • trojsezónna (bez vykurovacieho telesa a bez ohniska)