Výhľad z lúky pod Krížovou
Výhľad z lúky pod Krížovou Zatvoriť

Túra Náučný chodník Kvetnica

Absolvujeme nenáročnú prechádzku zmiešaným jedľovo-smrekovým a bukovo-dubovým lesom s obmedzenými výhľadmi na panorámu Vysokých Tatier a na hrebeň Kozích chrbtov. Pohľady na juh nám ponúknu Kráľovu hoľu a začiatok Hornádskej kotliny s obcami Spišské Bystré a Hranovnica. Náučný chodník je situovaný v minipohorí Kozie chrbty. Najvyšším miestom je zalesnený vrchol Krížová (941 m), ktorý patrí do rozvodnice Baltického a Čierneho mora. Budeme prechádzať cez NPR Hranovnická dubina. Pri troche šťastia sa nám naskytne príležitosť pozorovať muflóny zvernice Kvetnica.

1 deň
jeseň – 30.10.2014
Kozie chrbty
studnička pod Krížovou, prameň za zvernicou
Poprad (vlak, bus) - Kvetnica (bus)
» č.1102 Nízké Tatry, Kráľova h (1:50.000)

Poprad, časť Kvetnica – sedlo pod Krížovou – Krížová – Zverník Krížová – Visová – Horáreň – Kvetnica

Náučný chodník (ďalej NCH) vybudovali Mestské lesy, s. r. o. Poprad v prímestských rekreačných lesoch mesta Poprad. My sme si ho rozdelili na dva samostatné okruhy. Historické Zámčisko sme predstavili v článku nazvanom Prechádzka na Popradský hrad. Okruh bol dlhý 5 km s prevýšením do 300 m a s dvomi informačnými panelmi. Druhej - 11 km dlhej časti s prevýšením 400 m a štyrmi informačnými panelmi sa budeme venovať v nasledujúcich riadkoch. Okrem NCH je tu aj žltou miestnou značkou (žltý kruh na bielom podklade) vyznačený okruh zdravia. Ešte sa tu nachádza značenie budúcej krížovej cesty, vedúcej k rozostavanej kaplnke umiestnenej na protiľahlom vrchole Krížovej.

Vyrážame, smer Krížová (941 m)

Vystupujeme na autobusovej zastávke Kvetnica-sanatórium (733 m), bývalé známe kúpeľné stredisko za Popradom smerom na Vernár. V parku pri jazierku je prvá tabuľa NCH. Je tu vyobrazená mapa lokality s hore uvedenými chodníkmi. Informačný panel bol pravdepodobne poškodený a schematická mapa, ktorá tu bola v roku 2013, je nahradená kreslenou podrobnou mapou (október 2014) chránenou provizórnou fóliou. Druhá tabuľa sa venuje flóre a faune v okolí parku. Taktiež sa tu nachádza smerovník osadený tabuľkami Klubu slovenských turistov s časmi. Okruh je obojsmerný. Volíme si najskôr vystúpanie na Krížovú, najvyšší bod NCH. Vykročením smerom k budove bývalého liečebného ústavu začína naše putovanie. Prechádzame z parku na lesnú cestu. S nami pokračuje tiež žltý okruh zdravia, ako aj krížová cesta. Začíname naberať prvé výškové metre. Lesný chodník, skôr zvážnica, je poznačený mechanizmami a miestami stekajúcim pramienkom. Našťastie sa v tieni drží prízemný mráz a naše topánky sa neboria do blata. Približne v dvoch tretinách stúpania sa chodník rozdeľuje. Pokračujeme vpravo. Prechádzame okolo prístreška a studničky so zaveseným hrnčekom. Čochvíľa sa opäť pripájame k pôvodnej lesnej ceste. Záverečné metre stúpania nám dávajú zabrať. Kedy-tedy sa zastavujeme a, lapajúc dych, sa kocháme pri pohľade na majestátne jedle. Po necelej hodine sme v sedle Pod Krížovou (885 m). Tu sa chodníky rozdeľujú. Podľa smerovníka pokračujeme vpravo (na sever), o 15 minút stojíme na zalesnenom vrchole.

Zverník Krížová (752 m) a Visová

Nasledujeme hrebeň orientovaný na západ. Kde-tu z odlesnenej časti zazrieme Vysoké Tatry. Neskôr sa stáčame na sever a začíname klesať lesnou cestou ku zvernici. Počas zostupu nachádzame lúčku s výhľadmi na západ. Odkrýva sa hrebeň Kozích chrbtov a Vysokých Tatier. Zostup je taký prudký, ako bol výstup, po hodinke stojíme pred smerovníkom pri plote obory poľovníckeho združenia Dubina. Zatočíme vľavo a širokou cestou, ktorá je aj poobede stále namrznutá (v tieni), napredujeme povedľa plotu. Čoskoro vidíme čriedu muflónov. Pozorujú nás bez pohnutia. Vyberáme nebadane ďalekohľad, prezeráme si ich zblízka. Neskôr sa dostávame k altánku s prameňom a ohniskom. Na chvíľku sa nám otvára pohľad na Tatry pred nami. Po kilometri obora končí a nasleduje ostnatý plot s vojenským objektom s nezvyčajne odrôtovanou strechou. Prichádzame na dohľad k ceste spájajúcej Poprad so Spišským Bystrým, stáčame sa na juh. Blížime sa k smerovníku Visová. Tu si doprajeme oddych. Jesenné slnečné lúče nás príjemne zohrievajú. Sme radi, že zvyšná časť NCH je takmer celá južnej orientácie a slnko nám bude dodávať energiu. Pod lesom míňame jazierko, snažíme sa prejsť suchou nohou cez podmáčaný chodník. Pozorujeme ďatľa, ako poletuje zo stromu na strom. Križujeme lesnú cestu. Nemeníme smer a nasledujeme značenie NCH. Prechádzame popod holé úbočie Krížovej poznačené pravdepodobne veternou kalamitou. Z vysokej trávy beží hore do lesa vyrušená laň. Podľa zľahnutej trávy nachádzame niekoľko ležovísk. Sú tu vysadené mladé smrečiny, ktorých vršky nie sú zatreté, ale sú obalené v igelite, čo je pre nás nové.

Pred stúpaním stojíme ešte pri prvej tabuli NCH. Venuje sa smrekovým lesom. Vysvetlíme si, že so stúpajúcou nadmorskou výškou sa menia vegetačné stupne, ako sú jedľovo-bukový, smrekovo-bukovo-jedľový, smrekový, kosodrevinový. V mestských lesoch Poprad je smrek zastúpený 34 %, na Slovensku je to 26,7 %, cieľové 18,2 %. Deti sa dozvedia, že smrekové porasty sú veľmi ohrozované vetrom a podkôrnym hmyzom. Prečítame si, že v smrekových lesoch sa vyskytujú rastliny chladnomilné, na pôdach vlhkých, kyslých a na dusík chudobných, ako napríklad čučoriedky.

Návrat do Kvetnice - iný svet

Začíname stúpať úbočím. Ešte posledné ohliadnutie za Tatrami a vchádzame do iného sveta, do sveta listnatého lesa, ktorého južné svahy sú vyhriate slnkom. Kráčame pod zlatou hradbou zafarbenou jesennými listami bukov. Nohy si predierajú cestu lístím dubov a javorov. Prichádzame k ďalšiemu informačnému panelu o dubových lesoch. Čítame, že duby rastú najmä v lesoch nížin, pahorkatín a predhorí. Zastúpenie duba letného a zimného v rámci Slovenska je 13,5 %, cieľové 17,7 %. Tu sa vyskytuje dub zimný so zastúpením 13 %, najmä vďaka geologickému podložiu, ktoré tvorí výhrevná vyliata hornina melafýr a južnej expozícii. Tieto dubové lesy sú u nás jedny z najvyššie položených. Duby sa dožívajú až 700 rokov, dosahujú výšku 40 m a hrúbku 2 m. Deti tu nájdu vyobrazený tvar listu, kôry a plodu-žaluďa. Prečítame si, že okolo 1400 druhov hmyzu sa vyznačuje závislosťou od dubov. Zaujímavosťou je, že tunajšie porasty sú prevažne výmladkového pôvodu, ako pozostatok výrubu dospelých stromov a následného rastu výmladkov zo spiacich púčikov na pni alebo koreňov. V dubových lesoch sa nachádzajú teplomilné a svetlomilné rastlinné druhy ako napríklad konvalinka voňavá.

Pokračujeme úbočím s niekoľkými stržami, čo je vidieť aj na priloženom zázname trasy vo forme kľukatej cesty. Míňame nenápadné miesto s obmedzeným výhľadom na Kráľovu hoľu a začiatok Hornádskej kotliny s obcami Spišské Bystré a Hranovnica. Silné protislnko neumožňuje uspokojivé fotografie, a tak ideme ďalej. Čoskoro stojíme pri téme „Bukové lesy“. Opäť sa dozvedáme zaujímavé podrobnosti. Výškové rozpätie výskytu buku lesného býva 200 - 1300 m. Zastúpenie v lesoch Slovenska je 30,4 % a cieľové 35,9 %. V mestských lesoch Popradu sú 3 %, cieľové 30 %. Buk je tienná drevina, blahodárne pôsobí na porasty a vylepšuje pôdu, je to takzvaná „matka lesa“. Aj tu deti nájdu vyobrazený tvar kôry, listu a plodu-bukvice. Nachádzajú sa tu druhy pôd čerstvo vlhkých, s reakciou mierne kyslou až neutrálnou, rastliny tieňomilné až polotieňomilné.

Klesáme popri potôčiku. Prechádzame z jedného brehu na druhý a späť. Dolina sa zužuje do úzkeho žľabu. Míňame malé kaskády. Keď sa opäť žľab rozširuje, nechávame potôčik tiecť do Hornádu a vydávame sa na sever, stúpajúc širokou dolinkou. Vychádzame z lesa na lúku. Pripájame sa, ale nie na dlho, na lesnú cestu, ktorú sme opustili na Visovej. Na križovatke pri druhej lúke s krytým sedením sa stáčame vľavo do malého stúpania. Sme v NPR Hranovnická dubina. Objavujeme poslednú tabuľu - „Ochrana prírody a krajiny“. Venuje sa národným parkom, ktoré môžeme vidieť z mestských lesov (TANAP, NAPANT a Národný park Slovenský raj). Vysvetlíme si, v čom spočíva ochrana prírody. Dočítame sa, že NPR Hranovnická dubina bola vyhlásená 25. 5. 1966 a jej úlohou je chrániť unikátne lesné spoločenstvá s pôvodným dubom zimným a typickou teplomilnou flórou a faunou.

Chodník zatáča na sever. Počujeme cestu Poprad - Hranovnica - Vernár. Medzi stromami presvitá vo farbách zapadajúceho slnka kameňolom pod Zámčiskom (921 m), kam vedie pokračovanie NCH, respektíve druhý okruh. Míňame smerovník „Horáreň“. Brodíme sa bačorinou okolo horárne. Prechádzame popri kaplnke sv. Heleny. Na autobusovú zastávku ideme cez areál parku kúpeľov. Od zvernice nám to sem s deťmi - začínajúcimi školákmi, trvalo 3 hodiny, celkovo 5 hodín.

Zhodnotenie

NCH Kvetnica s chodníkom prechádzajúcim okolo celého kopca Krížová nám ponúkol plnú rozmanitosť striedajúcich sa vegetačných podmienok. Názorne sa presvedčíme, ako sa mení porast napríklad v závislosti od orientácie sever - juh. NCH predstavuje rôznorodosť mestských lesov Poprad, je ako keby predurčený na návštevu s našimi začínajúcimi školákmi. Za necelý deň uvidíme rásť napríklad jedle, smreky, buky, duby, javory, borovice. Tak isto na jar to tu bude čarovné, keďže v každej časti lesa uvidíme kvitnúť iné kvietky.