Spod krošne veselo i vážne

18.02.15
Minulý rok som počas státia v rade pred okienkom na Chate pod Rysmi zbadala knihu, ktorá mi pripomínala vtipné dielo od Ivana Baja, známe asi každému horalovi - Smiech na lane. Táto s názvom Spod krošne veselo i vážne alebo Príhody tatranských nosičov vyzerala tiež veľmi zaujímavo. Dlho som neváhala a prihodila som ju k svojmu nákupu.

Forma

Nosičské poviedky Bajovu knihu veľmi pripomínajú nielen oranžovou farbou aktuálneho vydania oboch kníh, ale aj formátom knihy, vnútorným spracovaním obsahu do dvoch stĺpcov či (podľa laického oka) typom kresieb. Napokon, inšpiráciu Ivanom Bajom zmieňuje v predslove aj Jaroslav Švorc, ktorý je autorom textov. Ilustrácie sú dielom Pavla Barabáša.

Formát knihy je 21 x 14,5 cm, má mäkkú väzbu, 140 strán a váži 194 gramov. Môj exemplár je tretím, rozšíreným vydaním a vyšiel v roku 2011. Na prednej aj zadnej obálke sú farebné ilustrácie, vnútro knihy je čiernobiele.

Obsah

Kniha pozostáva z krátkych poviedok, mnohé z nich sú zoradené v tematických celkoch podľa toho, či je hlavnou témou samotné nosenie, či nosiči, prípadne ženy na horách alebo výčiny počasia. Sú to všetko milé príbehy, ktoré si častý návštevník horských chát vie celkom dobre predstaviť, aj ak za sebou nemá práve nosičské pôsobenie. Ak pozná z nejakých akcií chatára Viktora či iných aktérov, o ktorých je reč, o to lepšie. Najviac som sa pobavila na poviedke Mäso. Nie všetky sú rovnako vtipné, ale každá je originálnym čriepkom mozaiky fungovania na horskej chate, a celkový obraz je pestrý a zaujímavý. Záver knihy je o poznanie smutnejší, venovaný pamiatke nosičov, ktorí už nie sú medzi nami, tiež lavíne, ktorá zmietla Chatu pod Rysmi a výstavbe novej chaty.

Kniha je bohato ilustrovaná kresbičkami Pavla Barabáša, na každej dvojstrane je jedna alebo dve. Prevažne sa venujú nosičskej tematike, ale nájdu sa aj iné, podľa tematického zamerania poviedky, napr. ženy na horách. Niektoré sú vtipnejšie, niektoré skôr ilustračné, niektoré dosť drsné, napríklad prehľadávanie lavínového poľa končiace napichnutím oka na sondu s titulkom "našiel som ho".

Ide o milé dielko, ktoré horopozitívnych ľudí určite pobaví a oplatí sa mať ho doma v knižnici a opakovane sa doň začítať.

Spod krošne veselo i vážne 27/02/15 05:36 8 príspevkov

Túra Šípska Fatra: z Komjatnej do Švošova cez Hrdošnú skalu Oblasť Šípskej Fatry je pre mňa pomerne neznámou, prešla som tu len okruh samotným Šípom. Ale Ostré, Hrdošná skala, Radičiná, Kečky či Čebrať zatiaľ ostávali nenavštívené. Ťažké bolo aj niečo vybrať, každá lokalita hýri peknými fotkami. Nakoniec som sa rozhodla pre prechod naprieč masívom z Komjatnej do Švošova. Tešila som sa na niekoľko skalných vyhliadok a monumentálne skalné okno. 12/08/19 Soňa Mäkká Veľká Fatra a Choč
Túra Šumava: Okolie Borových Lád, Chalupská slať a NCH Les Obec Borová Lada je jedno z častých východísk túr v Národnom parku Šumava. Rôznych peších aj cyklistických okruhov sa dá odtiaľto urobiť viacero. Vybrala som dva tipy pre tých, ktorí majú menej času, horšiu kondičku alebo daždivé počasie. Na oba sa dostaneme priamo z obce a naspäť bez potreby použiť akúkoľvek dopravu. 01/08/19 Soňa Mäkká Svet
Túra Šumava - na vrchol Oblík a Tříjezerní slať Národný park Šumava sa prezentuje najmä lesmi, ale nájdu sa tu aj výhľadové vrcholy. Jedným z nich je Oblík v strednej časti národného parku. Charakteristické pre tento národný park sú aj početné mokrade. Do nášho okruhu sme si pridali Tříjezerní slať, jedno z troch sprístupnených rašelinísk v rámci parku. 25/07/19 Soňa Mäkká Svet

Prístrešok Chata Podhradská dolina Podhradskou dolinou vedie jeden z prístupov na Rokoš (od Uhrovského Podhradia). Podľa stavu chodníka pod sedlom nie je modro značkovaný chodník príliš využívaný, ale znalosť o možnosti úkrytu v závere doliny sa môže hodiť a niekomu zabezpečiť aj nocľah v suchu (tak ako mne). dnes Michal Bukvai Strážovské vrchy
Podcast O Ceste hrdinov SNP za 12 dní s Julkou Batmendijnovou Bežkyňa, blogerka, autorka na HIKING.SK, organizátorka ultra trail pretekov Severný Živloplaz a členka Slovak Ultra Trail. Prešla Cestu Hrdinov SNP za 11 dní a 18 hodín! 765 kilometrov, viac ako 31 000 metrov stúpania. Julka Batmendijnová je mojou dnešnou hostkou v podcaste HIKING.SK. včera Ľubomír Mäkký Rozhovory
Túra Čertovica – Beňuška – Braväcovo Sú kopce, ktoré patria takpovediac do turistickej klasiky, ale mne sa z rozličných dôvodov vyhýbajú. Takým bol aj vrch Beňuška v Nízkych Tatrách. Má pekné meno, je ľahko dostupný, „všetci“ turisti už na ňom boli, len ja sa tam nie a nie dostať. V máji Klub železničných cestovateľov Zvolen, s ktorým občas chodíme, si dal do plánu práve tento kopec. Tak koniec výhovorkám, pridávame sa k nim! včera Danka Tomášiková Nízke Tatry

Spod krošne veselo i vážne 27/02/15 05:36 8 príspevkov
    • Jaroslav Švorc, Pavol Barabáš
    • horské poviedky
  • Hmotnosť
    • 194 g
    • 6,70 €
    • Túto značku nepredáva žiaden z obchodov v našej databáze.